جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دوئل سرگرمی های مجازی و بازی های بومی محلی

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ آذر ۱۳۹۵

سرگرمی های هزار توی مجازی آمیخته به مهلک ترین سم های ضد فرهنگی، به تدریج ذائقه فکری و روحی آینده سازان جامعه را مسموم می کند و چه بسا با ایجاد تغییر نگرش در آنها، زمینه الگو پذیری بیشتر از رفتارها و گفتارهای وارداتی مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی را در آینده سازان کشور فراهم کند.
هرچند به لحاظ توسعه روز افزون فناوری، دل کندن نوجوانان و جوانان از جذابیت بازی های اندرویدی دشوار است اما خرده فرهنگ ها و آموزه های ناهنجار نهفته در دل بازی های خارجی، ناخواسته به روح و جان نوجوانان وارد می شود و دیگر بازی مهیج و آموزنده ای مانند هفت سنگ که فرو ریختن آن با سنگ رقیب، نماد شسکت یک هفته تلاش و ضرورت عزمی دوباره برای کوشش و موفقیت است، به فراموشی سپرده می شود.
نتیجه انس با بازی های اندرویدی و رایانه ای خلوت گزینی، خستگی و تنبلی چشم، ضعف روابط عمومی، بی تحرکی، چاقی و سستی عضلات بدن است و این زیان ها با شور و حال مشارکت کنندگان در بازی های بومی محلی متنوع که مروج مشارکت جمعی، رقابت سالم، رفاقت، کیاست و ورزیدگی است، قابل مقایسه نیست.
هیجان بازی ها و سرگرمی های سنتی مناطق مختلف ایران به حدی زیاد است که حتی با وارد شدن به برخی از آن بازی های بومی ساخته شده در فضای مجازی و اندروید، لذت واقعی مشارکت در یک بازی محلی احساس نمی شود و فضای مجازی هرگز نمی تواند خاطره های ماندگار همبازی های کودکی و نوجوانی را در خلوت های موهوم خود بیافریند.
مناطق مختلف ایران عزیز به تناسب آب و هوا، قومیت ها و فرهنگ های خرد و کلان گنجینه ای تمام نشدنی از بازی ها و سرگرمی های بومی و سنتی است و هر یک از ۷۰۰ بازی محلی شناسایی شده، القا دهنده آموزه های اخلاقی، خود باوری، روحیه قهرمانی، پهلوانی و نوعدوستی است و احیا، صیانت و ترویج آنها به عنوان میراث فرهنگی و مقاوم در برابر بازی های هدف دار خارجی ضروری است.
شاید برخی از بازی های بومی و محلی ایران به لحاظ تعداد شرکت کنندگان در آن یا فرایند بازی، قابلیت ارایه به مناطق دیگر و حتی ثبت و معرفی به خارج از کشور را داشته باشند و می توان در برابر سیل تفریحات وارداتی دارای مضمون های نامناسب، سرگرمی های مهیج و بومی را ترویج و نوجوانان و جوانان را برای لذت بردن از آنها قانع کرد.
به نظر می رسد در کنار تلاش وزارت ورزش و جوانان برای ترویج بازی های بومی و محلی، باید دستگاه های متولی دیگری نظیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش برای شناسایی و باز تعریف سرگرمی های مناطق مختلف ایران وارد عمل شوند و از ظرفیت دانشگاه ها نیز در ارایه طرح ها و پایان نامه های دانشجویان با موضوع پیشینه بازی های بومی و محلی در ایران و خاستگاه ها و هدف های اخلاقی آنها استفاده شود.
رواج استفاده از بازی های مجازی، تفریحات و سرگرمی های بومی و محلی را در خطر فراموشی قرار داده است و با توجه به زیان ها و آسیب های ناشی از فضای مجازی، احیا و معرفی بازی های بومی و سنتی مناطق مختلف ایران ضروری است.
بدیهی است که استیصال وعقب نشینی در مقابل هجوم فرهنگی بیگانه، غلبه فرهنگ وارداتی را سبب خواهد شد و هر اندازه با ایمان به ارزش های نهفته در بازی های نواحی مختلف کشورمان به احیا و معرفی لازم آنها پرداخته شود، در فراگیری و پذیرش جامعه نسبت به آنها توفیق لازم حاصل خواهد شد.

10 1 دوئل سرگرمی های مجازی و بازی های بومی محلی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد