جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

در کویر چه بپوشیم؟

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ فروردین ۱۳۹۳

با توجه به اینکه بخش اعظم سفرهای کویری پیاده‌روی در میان شن‌های روان کویر است، کویرگردانان حرفه‌ای معتقدند نوع پوشش و لباس و کفش مناسب در سفرهای کویرگردی می‌تواند لذت سفر را دوچندان کند. مهم‌ترین قسمت پوشش برای سفرهای کویرگردی کفش است. مسافران کویر برای پیاده‌روی در کویر اغلب از پوتین استفاده می‌کنند، چرا که پوتین مناسب‌ترین پاپوش در کویر است.

پوتین با داشتن ساق از ورود شن و حشرات موذی به داخل کفش و آسیب رساندن به پا جلوگیری می‌کند. در مورد انتخاب پوتین رعایت چند نکته اساسی لازم است. اولا کفش باید کاملا سایز پا باشد زیرا کفش کوچک به ماهیچه‌های پا فشار زیادی می‌آورد و در بسیاری موارد باعث شکستگی ناخن پا شده و راه رفتن را بسیار مشکل می‌کند و کفش بزرگ نیز باعث سرخوردن پا در آن و عدم تعادل می‌شود.

نکته بعدی جنس پوتین است. مناسب‌ترین کفش برای این سفرها، پوتینی با رویه چرم و زیره پلاستیکی است.

زیره پلاستیکی باعث عدم سرخوردن و رویه چرم به مانند عایق از سرما و گرما جلوگیری می‌‌کند. ترجیحا کفش را با یک جوراب ضخیم بپوشید و از بند کشی برای آن استفاده کنید. هنگام استراحت نیز کفش و جوراب را درآورید تا پا متورم نشود.

بعد از کفش نوبت به شلوار می‌رسد. مناسب‌ترین شلوار برای گلگشت در کویر، شلوارهای نخی ارتشی است. جنس این شلوارها پنبه‌ای بوده و از عرق‌کردن پاها جلوگیری می‌کند. همچنین جیب‌‌های زیاد آن بسیار به کار می‌آید. دیگر حسن این شلوارها ضخامت قسمت نشیمنگاه و زانوهاست. علاوه بر اینها دمپای این شلوارها جای عبور نخ یا کش را دارد که مانند گتر روی پوتین سفت شده و مانع ورود شن به کفش می‌شود.

لباس بالاتنه نیز بسیار مهم است. لباس‌های سبک نخی که تمام بدن از گردن تا مچ دست را می‌پوشاند مناسب است البته فراموش نشود که این لباس‌ها باید چندلایه باشد تا در زمان گرما و سرما بتوان آن را کم و زیاد کرد.

آخرین قسمت از پوشش، کلاه است. از انواع کلاه‌های سبک و آفتاب‌گیر برای محافظت از صورت و چشم می‌توان استفاده کرد. این کلاه‌ها ترجیحا روشن و حتی‌الامکان دولایه باشد تا یک لایه بین سر و لایه بالایی قرار گیرد. اگر کلاه دولایه نداشتید می‌توانید یک پارچه سفید زیر کلاه قرار دهید تا علاوه بر ایجاد یک لایه اضافی از گردن نیز در مقابل گرما محافظت کند.IMAGE634962774671848965 در کویر چه بپوشیم؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 2.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    اگر براي كوتاه مدت( مثلا تورهاي گردشي ) و نه براي پياده روي هاي طولاني به كوير سفر مي كنيد نياز به كفش لاستيكي و بلند نيست! اما بسته به فصل هم لباس گرم هم همراه داشته باشيد و هم لباس سبك تر ، به خاطر روزهاي گرم و شبهاي سرد كويري

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • حامد دانش

      سلام دوست عزیز پس چه کفشی مناسبه

      ۱۳ آبان, ۱۳۹۸
    • آتنا صفتی

      اطلاعات عالی بود تشکر

      ۹ دی, ۱۳۹۸
  • زندگی ایرانی

    سلام ممنون اطلاعات خوبی بود در اختیارمون قرار دادی 😉

    ۶ فروردین, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *