جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

در خرید تورهای جام‌جهانی دقت کنید

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ بهمن ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ – گروه گردشگری روزنامه دنیای اقتصاد – پرستو فخاریان*: «تور ۱۱روزه برزیل جام‌جهانی، منحصربه‌فرد، همراه با بلیت بازی‌های ایران»؛ همین عبارت را می‌توانید در سایت‌های مختلف آژانس‌های مسافرتی ببینید، آن هم در شرایطی که مدت‌ها است مسوولان اداره میراث فرهنگی تهران و فدراسیون فوتبال در خصوص کذب بودن برخی آگهی‌های تورهای جام‌جهانی فوتبال هشدار داده‌اند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، برخی آژانس‌های معتبر اعلام می‌کنند که تور گروهی برای جام‌جهانی نخواهند داشت. چون تورهای جام‌جهانی برزیل‌، تور خاص‌اند و به صدور مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیاز دارند. با این وجود، بسیاری از سایت‌ها‌، دفاتر گردشگری و اشخاص حقیقی نه‌تنها با هشدارها و اخطارهای سازمان و فدراسیون کاری ندارند، بلکه همچنان تورهای جام‌جهانی را با آب و تاب تبلیغ می‌کنند و مشتری جذب کرده و تورهای‌شان را هم فروخته‌اند. اما همچنان اپراتور یا عامل واحدی برای رسیدگی به تورهای جام‌جهانی برزیل، اعلام نشده است. تنها یک آژانس تاکنون مجوز رسمی فیفا و نمایندگی این فدراسیون بین‌المللی را دریافت کرده است. یکی از مسوولان این آژانس، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از طی کردن پروسه‌ای طولانی برای دریافت مجوز فیفا برای برگزاری تور جام‌جهانی برزیل سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: بیش از ۵-۶ ماه است که برای این مجوز اقدام کرده‌ایم. او از تصمیم سازمان میراث فرهنگی و فدراسیون فوتبال برای ایجاد یک تور اپراتور دولتی خبر می‌دهد و تصریح می‌کند که هنوز این عامل فروش معرفی نشده است. این مقام مطلع در آژانس رویای شیرین سفر، ضمن اشاره به این نکته که هم مدیرکل اداره میراث تهران و هم فدراسیون فوتبال از مجوز این آژانس با خبر است، اظهار می‌کند: دیگر آژانس‌داران همچنان منتظرند تا فدراسیون و سازمان میراث فرهنگی در این خصوص حرکت واحدی را شکل دهند. وی می‌افزاید: هیچ آژانسی در ایران در حال حاضر بلیت بازی‌ها را ندارد، چراکه باید نام مسافر (تماشاچی) اعلام شود و بلیت به نام آن فرد صادر شود. این در حالی است که خود فدراسیون فوتبال کشورمان نیز تنها ۷۰۰ بلیت دارد که تعدادی از آنها هم برای خود دست‌اندرکاران است. به گفته او، دیگر آژانس‌ها فرصت خرید بلیت بازی‌ها را از دست داده‌اند و تنها نماینده فیفا این امکان را دارد که دیرتر نام مسافران را به فیفا اعلام کند. او همچنین تصریح می‌کند که آژانس متبوعش علاقه‌مند است که به صورت هماهنگ با فدراسیون و اداره میراث فرهنگی و گردشگری عمل کند.
بلیت‌ها ربطی به آژانس‌های مسافرتی ندارند
به گزارش «دنیای اقتصاد»، تورهایی که تهران را به مقصد بازی‌های جام‌جهانی و شهرهای ریودوژانیرو و سائوپائولو ترک می‌کنند، قیمت‌های بسیار بالایی دارند، تورهایی که ادعا می‌کنند بلیت بازی‌ها را هم در کنار دیگر خدماتشان به گردشگر ارائه خواهند کرد و تمام خدمات مربوط به این سفر را خودشان انجام می‌دهند. یکی از کانترهای فروش در یکی از این آژانس‌ها می‌گوید: بلیت‌های مسابقات را ما از طریق آژانسی در برزیل خریداری می‌کنیم. متصدی فروش آژانس دیگری نیز مدعی می‌شود که دفتر اصلی آژانسش در هلند واقع شده و بلیت‌ها را از طریق دفتر هلند خریداری می‌کنند.
عباس ترابیان، معاون بازاریابی فدراسیون فوتبال، در خصوص بلیت‌های جام‌جهانی فوتبال به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: فروش بلیت‌های این رقابت‌ها در دو بخش خلاصه ‌می‌شود؛ بخش اول تا دوشنبه هفته گذشته مهلت خرید آنلاین از سایت فیفا را شامل می‌شد و بخش دیگر به ۱۶فوریه مربوط می‌شود که از آن تاریخ فیفا یک لاین جدید برای خریداری بلیت باز کند اما کسانی که از این طریق بلیت خریداری می‌کنند، قطعیتی برای دریافت بلیت ندارند و برای واگذاری این بلیت‌ها فیفا قرعه‌کشی خواهد کرد. وی با تاکید بر این موضوع که بلیت‌ها ربطی به آژانس‌های مسافرتی ندارند، تصریح می‌کند: کار آژانس‌هایی که ادعایی در خصوص تهیه بلیت دارند، از نظر من صحیح نیست و حتی الان خود فدراسیون هم بلیت بازی‌ها را ندارد؛ چراکه فیفا بلیت‌ها را با ذکر نام افراد صادر می‌کند و از فدراسیون هم خواسته شده که برای دریافت بلیت بازی‌ها، اسامی را اعلام کند. ترابیان همچنین درباره ادعای برخی آژانس‌ها در خصوص تهیه بلیت بازی‌ها از دفاتر آژانس‌های خارجی می‌گوید: بعید می‌دانم که چنین کاری صورت گیرد؛ زیرا فیفا با نظم خاصی بلیت‌ها را به کشورها تخصیص می‌دهد. مثلا وقتی که قرار است هشت درصد استادیوم را به ایرانی‌ها اختصاص دهد، بلیت‌ها را در یک قسمت خاص ورزشگاه به ایرانی‌ها می‌فروشد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که بشود بلیت‌ها را آن‌گونه که این آژانس‌ها مدعی هستند، خریداری کرد.
معاون بازاریابی فدراسیون فوتبال در خصوص تعیین یک اپراتور برای انجام کارهای مسافرتی جام‌جهانی، اظهار می‌کند: هنوز به توافقی برای اینکه یک عامل تنها و منحصر به فرد مسوولیت اعزام علاقه‌مندان و هواداران ایران را به بازی‌ها به عهده بگیرد، صورت نگرفته است، اما دوستان در حال پیگیری هستند. ترابیان همچنین از ملاحظات فدراسیون برای جلوگیری از ایجاد مشکلات پیش آمده در دور قبل این بازی‌ها یاد می‌کند.
مدیران کل استان‌ها حمایت و نظارت کنند (در این خصوص معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیروز با ارسال بخشنامه‌ای از مدیران کل استان‌ها خواست حمایت و نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی فعال در اعزام مسافر به جام جهانی برزیل در سال ۲۰۱۴ را در دستور کار خود قرار دهند. مرتضی رحمانی موحد در گفت‌وگو با میراث آریا ساماندهی امور مربوط به مسافران جام جهانی را براساس تکالیف و وظایف قانونی این معاونت دانست و افزود: ما وظیفه داریم شرایط و زمینه فعالیت تمامی دفاتر خدمات مسافرتی مجاز، معتبر و باتجربه را جهت مشارکت در این امر مهم فراهم کنیم. وی ادامه داد: همچنین حمایت‌های لازم، نظارت دقیق و مستمر بر کلیه مراحل جذب، پذیرش، اعزام و ارائه خدمات این دفاتر، باید توسط استان‌ها به معاونت گردشگری سازمان گزارش شود. وی ابراز امیدواری کرد ستاد ملی هماهنگی و برنامه‌ریزی جام جهانی فوتبال و همچنین فدراسیون فوتبال کشورمان در چارچوب قوانین و وظایف خود نسبت به همراهی و همکاری با دفاتر خدمات مسافرتی تمهیدات لازم را به عمل آورند.)
پیش از این در هفته گذشته جمعی از آژانس‌داران گردشگری با ارسال نامه‌ای به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران خواستند تا تکلیف «تورهای جام‌جهانی برزیل» سریع‌تر روشن شود. اما همچنان این درخواست آنها بی پاسخ مانده است. به نظر می‌رسد تعلل دو سازمان متولی امر در این خصوص، فضا را برای سودجویان فراهم کرده است و دور از انتظار نیست که به زودی شاهد نارضایتی بسیاری از مسافران احتمالی برزیل از ارائه نامناسب خدمات تورهای مسافرتی باشیم.
0e0fc796703d8da1ee587f15cd551887 در خرید تورهای جام‌جهانی دقت کنید

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *