رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ تیر ۱۳۹۹

دریاچه هفت برم

لینک این مطلب کپی شد!

دریاچه هفت برم یکی از دریاچه‌های استان فارس است که در فاصله ۵۵ کیلومتری غرب شیراز و شمال شرقی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان واقع شده است. دریاچه هفت برم از ۴ تالاب دائمی و ۳ تالاب فصلی تشکیل شده است و مساحت آبگیرهای دائمی آن نزدیک به ۲۰ هکتار می‌باشد. مجموعه دریاچه‌های هفت برم به دلیل دارا بودن شرایط مناسب زیستگاهی و حضور عوامل اکولوژیکی مساعد نظیر پوشش گیاهی و آب شیرین، از مناطق جذب و تجمع پرندگان آبزی مهاجر است.

دریاچه-هفت-برم4 دریاچه هفت برم

آب این دریاچه‌ها از ریزش‌های جوی و چشمه‌های پیرامونی تأمین می‌شود. این منطقه در تابستان دارای آب و هوای معتدل بوده و در زمستان سرد و خشک است. نزدکی این منطقه به شیراز، تنوع چشم‌اندازها و آب و هوای مطبوع آن سبب شده است که در بیشتر مواقع سال، با وجود کمبود امکانات رفاهی و خدماتی، جمعیت بسیاری به این مکان مراجعه نمایند.

دریاچه-هفت-برم6 دریاچه هفت برم

وجود آب شیرین و آبگیرهای دایمی و فصلی در این منطقه باعث شده تا محیط زیستی پویا و متنوع در اطراف آن شکل بگیرد. گردشگاه هفت برم در استان فارس در نزدیکی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان قرار دارد و با طبیعتی سرسبز و دیدنی، هرساله گردشگران و بومیان زیادی را به سمت خود جذب می کند. برم در زبان محلی به معنای برکه آب است و علت نامگذاری آن، وجود هفت برکه پرآب در این منطقه بوده است. البته در حال حاضر از آن هفت برکه، تنها چهارتا باقی مانده است.

منطقه برم در نزدیکی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان و در ضلع جنوبی منطقه حفاظت شده میان کتل قرار گرفته است. این برکه ها دارای آب شیرین هستند. اطراف برکه ها با پوشش گیاهی همانند نیزارها، علف حصیری، جگن، کارا، لویی و علف هفت بند پوشیده شده است که علاوه بر ایجاد چشم انداز زیبا سبب شده تا در کنار شیرینی آب این برم ها پرندگان مهاجر و دائمی نیز در این برم ها به چشم بخورند. وجود تپه ماهورها نیز بر زیباییی هر چه بیشتر منطقه هفت برم افزوده و سبب شده تا گردشگران بسیاری از شهرهای مختلف همجوار با منطقه برم نظیر شیراز و کازرون خودشان را به این منطقه گردشگری برسانند.

هفت برم  دریاچه هفت برم

نحوه دسترسی به دریاچه هفت برم

برای دیدن هفت برم شیراز، باید از شهر شیراز به سمت کازرون بروید. پس از طی ۲۵ کیلومتر به جاده ای شوسه ای می رسید که به سمت هفت برم فارس می رود.ماهی سوف و ماهی کپور دو گونه ­ای است که به وفور در این برکه ها یافت می شود. باید توجه داشته باشید امکانات رفاهی خاصی در نزدیکی این منطقه گردشگری موجود نیست.

           
 

نظر کاربران :

  • دهقانی

    چرا نمیگید دریاچه هفت برم دشمنزیاری ممسنی که میگید شیراز.چرا باید اسم لر و ممسنی سانسور شه.هفت برم تو خاک دشمنزیاریه میگید هفت برم شیراز.

    ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • محمد

    زیبا و ساکت و آرام
    فارغ از دغدغه های روزمره ، ساعتی در کنار یکی از برکه های باقیمانده از هفت برم

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    دریاچه هفت برم در استان فارس است. مناسب برای ماهی گیری و شناست.البته مواظب باشید غرق نشین

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *