رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ خرداد ۱۳۹۳

دریاچه‌های بختگان و طشک

اشتراک گذاری

: دریاچه بختگان با مساحتی برابر ۷۴۵۲۵ هکتار، دومین دریاچه بزرگ ایران و از جمله دریاچه‌های آب شور کشور بوده که در ۱۶۰ کیلومتری شیراز و ۷۰ کیلومتری غرب شهرستان نی‌ریز قرار دارد. دریاچه بختگان به صورت یک فرورفتگی کشیده به طول تقریبی ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر است که به گونه‌ای انحنادار (U شکل) با جهت شمال غربی- جنوب شرقی گسترش یافته و به این ترتیب کوه‌های پیچگان را در بر گرفته است.

دریاچه طشک در شمال غربی دریاچه بختگان و ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز واقع شده است. تنها راه ارتباطی این دو دریاچه، از طریق دلتای رود کُر است که بخشی از آن به دریاچه بختگان و بخش دیگر به دریاچه طشک می‌ریزد. دریاچه طشک عمق کمتری نسبت به دریاچه بختگان دارد و در فصول خشک، ارتباط آن با دریاچه بختگان قطع می‌شود.

تعدادی جزیره و شبه جزیره کوچک و بزرگ در این دو دریاچه وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها جزایر نرگس و گنبان (در دریاچه طشک) و جزیره مناک (در دریاچه بختگان) می‌باشند و مساحت آن‌ها تابع شرایط بارندگی سالانه است.

تأمین‌کننده اصلی آب این دو دریاچه رود کُر است که از کوه‌های برآفتاب و موسی خانی در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی ده بید سرچشمه می‌گیرد و در شمال غربی مرودشت، پس از پیوستن به رود شادکام (شادکان) و عبور از دشت مرودشت، به دریاچه‌ها می‌ریزد. در حال حاضر میزان ورودی آب رودخانه کُر به دریاچه بختگان بسیار اندک و حتی گاهی به صفر می‌رسد زیرا به دلیل احداث سد درودزن، مقداری از آب کُر کاهش یافته است در نتیجه ورودی آب به دریاچه تنها محدود به سیلاب‌های منطقه می‌باشد. البته از طریق چشمه‌سارها که از سنگ آهک‌ها و دولومیت‌های پیرامون دریاچه سرچشمه می‌گیرند نیز مقداری آب وارد دریاچه‌ها می‌شود.

زمین‌های ورودی رود کر به دلیل برخورداری از آب شیرین، پوشیده از نیزار و درخت گز است. در شمال و ارتفاعات پیرامون دریاچه‌ها، درختان پسته وحشی و بادام کوهی به وفور یافت می‌شود. در دشت‌ها و دامنه‌های مجاور دریاچه، باغداری و کشاورزی رایج است و باغ‌های فراوان انجیر، انار و انگور وجود دارد. علاوه بر این انواع گیاهان شورپسند گز و نی، تنگس، قیچ، آویشن، کاکوتی، باریم، گل نرگس، کیکم، زیره و باریجه دیده می‌شود.

دریاچه-بختگان2 دریاچه‌های بختگان و طشک

دریاچه-بختگان5 دریاچه‌های بختگان و طشک

           
 

نظر کاربران :

  • منصوردهقانی

    سلام هرکاری را تا ما مردم نخواهیم امکان ندارد انجام شود هنگامیکه هنوز باوجود این همه مصیبت مردمی دراستان فارس هستند که دریاچه های خود را نمی شناسند ونمیدانند چه برسر محیط زیست امده ونمیدانند این دریاچه ها درکدام کشور است وای بر ما چرا ازمسولانمان نمیخواهیم که این دریاچه ها را احیا کنند چرا نمیگویند که تابحال برای این دریاچه ها چه کرده ایم چون ما مردم نمیخواهیم

    ۱۴ تیر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
    • حسنو

      کدام مردم مردم در بی خیالی وخواب غفلت فرو رفته اند انگار که گرد وغبار یاس ونا امیدی بر انان پاشیده شده عده ای هم که نفعشان درکار است ووجدان وغیرتشان را به سود ومنفعت مالی فروخته اند

      ۲ مرداد, ۱۳۹۸
  • منصوردهقانی

    کدام زیبایی هر فردی که دهه های پیش از جاده ارسنجان به طرف نی ریز رفته باشد ونگاهی هر چند لحظه ای به دریاچه طشک انداخته باشد والان هم نگاهی به ان دریاچه بیندازد کوته فکری ما مردم وبلند نظری مسولا نمان را میبیند که چه خدمات ارزنده ای برای محیط زیستمان انجام داده اند وچه خدماتی دراینده انجام خواهند داد هنگامیکه از خواب غفلت بیدار شویم که درراه کوچ مثل پرستوهای مهاجریم

    ۹ تیر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • محمد

    جای خوبی برای کمپینگ است، اما من معتقدم دریاچه بختگان برای اقامت یک شب کمپینگ بهتر است

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    دریاچه بختگان یکی از زیستگاهای پرندگان مهاجره..متاصفانه الان دیگه فصلی شده و بیشتر سال خشک هستش

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علی

    من عا شق خدا یم با همه زبیاهایش

    ۲۶ شهریور, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *