رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ تیر ۱۳۹۴

درخواست دوباره هنرمندان برای نجات تاریخ همدان

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۴/۰۶-«در دو دهه گذشته بیشترین آسیب به فضای سبز شهری همدان از درون و بیرون وارد شده و از این «باغ‌شهر تاریخی» یک شهرِ بدون قواعد معماری پدید آمده است. باغ‌های نابود شده‌ی کوهپایه الوند، هیچ جایگزینی ندارند. بیشتر این تخریب‌ها با مجوز شهرداری‌ها و کمیسیون ماده ۵ صورت گرفته است.»

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، حدود ۱۰ سال پیش، شهرداری در طرحی برای ساماندهی بخش تاریخی همدان که به «رینگ اول» معروف است، تصویب کرد با پیاده‌راه کردن این رینگ، قدری جلوی ساخت و سازها در این محوطه تاریخی گرفته شود، اما شنیده می‌شود با توجه به درآمدی که شهرداری همدان از این رینگ به دلیل حضور برخی مشاغل مانند ساختمان پزشکان به دست می‌آورد، حاضر به اجرایی کردن آن نیست!

البته در طرح تفضیلی شهر همدان آمده است که شش خیابان اصلی منتهی به رینگ دوم باید به پیاده‌راه تبدیل شود، اما شهرداری سالهاست این طرح را مسکوت گذاشته است.

و حالا هنرمندان، نویسندگان و فعالان فرهنگی همدان همدانی که کمتر از یک ماه پیش در نامه‌ای به استاندار، درخواست توجه و حفاظت از بافت تاریخی همدان را داشتند، بار دیگر در نامه‌ای جداگانه به محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان از وی خواستند تا برای حفظ بافت قدیم شهر، رینگ اول را ببندد.

نخستین نامه هنگامی نوشته شد که شهرداری همدان قصد داشت برای ایجاد معبر پارک سواری که در حریم هگمتانه احداث کرده است، قدیمی‌ترین زورخانه شهر را تخریب کند. پس از انتشار این خبر بیش از ۱۵۰ تن از هنرمندان، فعالان مدنی و نویسندگان استان از جمله دکتر پرویز اذکایی، پرویز پرستویی، حسین لقمانیان، احمدرضا درویش، هانیه توسلی و امیرشهاب رضویان با انتشار نامه‌ای خواستار توقف احداث پارک سوار در حریم تپه باستانی هگمتانه شدند و به اقدامات شهرداری در دو دهه گذشته اعتراض کردند. پس از چند روز استاندار همدان با انتشار نامه‌ای از هنرمندان دلجویی کرد و از تخریب زورخانه جلو گیری کرد اما همچنان پارک سوار برجای خود باقی است.

این‌بار نیز آن‌ها با انتشار نامه‌ای به هنرمندان، نویسندگان و فعالان فرهنگی همدان از استاندار خواستند برای حفظ بافت قدیم شهر همدان و میراث تاریخی شهر رینگ اول را ببندد و از هرگونه ساخت و ساز جلوگیری کند.

در این نامه که به امضای هنرمندان همدانی مانند پرویز پرستویی و هانیه توسلی رسیده، آمده است: «با سپاس از توجه حضرتعالی به مطالبات فعالان فرهنگی، هنرمندان و علاقه‌مندان به تاریخ و محیط ‌زیست این دیار، نظرات ارزشمند شما که نشان‌گر پاسخگویی و مسئولیت عالی‌ترین مقام دولت تدبیر و امید در استان است، را به فال نیک می‌گیریم.

امید است همان‌طور که در پیام‌تان گفته‌اید همه مسئولان دولتی مرتبط به‌ ویژه شهرداری‌های محترم استان توجه ویژه‌ای به ماندگاری عناصر فرهنگی، طبیعی داشته باشند. ما نیز خواهیم کوشید تا به عنوان نمایندگانی از وجدان بیدار جامعه، کماکان رسالت خویش را در پایش عملکردها و پاسداری از داشته‌های فرهنگی و طبیعی سرزمین‌مان ادامه دهیم.

نظر به اهمیت این موضوع آمادگی داریم تا در صورت فراهم شدن شرایط توسط جنابعالی، نشست‌های دوره‌ای به منظور هم‌اندیشی و ارائه‌ راهکارهای عمومی در خصوص موارد مشابه را برگزار کنیم، تا با در نظر گرفتن جمیع شرایط، زمینه‌ کاهش این‌گونه اقدامات عاری از توجه به اصول توسعه پایدار در استان تامین شود.

بر کسی پوشیده نیست استاندار محترم در بسیاری از موارد و سخنرانی‌های خویش، بر صنعت گردشگری به عنوان مهمترین رکن و راهکار توسعه‌ی استان همدان تاکید داشته‌اند.

با سپاس از نگاه مسئولانه‌ شما، نگرانی خود را از توسعه‌ی مظاهر گردشگری بدون توجه به پایداری منابع اعلام می‌کنیم، چرا که تجربه‌های پیشین گواهی است بر این که توسعه‌ بی‌رویه و سریع اقتصادی، می‌تواند زمینه‌ساز نابودی منابع فرهنگی و محیطی هر منطقه‌ای باشد.

به عنوان مثال بنابر اظهارات کارشناسان، جانمایی پارکینگ در جوار محوطه‌ی تاریخی هگمتانه، احداث هتل‌ها، اقامت‌گاه‌ها و اماکن تفریحی در منطقه مشرف به تپه عباس‌آباد و گنجنامه، اعطای مجوز بلندمرتبه‌سازی در محور بلوار بعثت و بلوار ارم نیز محور پرترافیک همدان از جمله خیابان بوعلی، میدان جهاد و بیمه اشتباه بوده و خسارات جبران ناپذیری را به تاریخ و طبیعت شهر وارد کرده است. این اتفاق در مناطق محروم شهر مانند شهرک‌های خضر، مدنی، اندیشه و ولیعصر متاسفانه به اشکال مختلف رخ داده است.

همانطور که مستحضر هستید، در دو دهه گذشته بیشترین آسیب به فضای سبز شهری همدان از درون و بیرون وارد شده و از این «باغ‌شهر تاریخی» یک شهرِ بدون قواعد معماری پدید آمده است. باغ‌های نابود شده‌ی کوهپایه الوند، هیچ جایگزینی ندارند. بیشتر این تخریب‌ها با مجوز شهرداری‌ها و کمیسیون ماده ۵ صورت گرفته است.

از شما تقاضا داریم حتی‌المقدور آن‌چه از عناصر قدیمی و بافت شهر باقی مانده و یا در حال نابودی است را نجات دهید. بازیابی و مرمت ساختمان‌های قدیمی، چمن‌ها، محله‌ها و قنات‌های تاریخی شهر، در کنار حفظ باغ‌های باقیمانده می‌تواند به حفظ هویت شهری همدان کمک کند.

نکته مهم، این‌که با عنایت به تاکید جنابعالی در خصوص ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری، تایید می‌کنید که این مهم باید به شکل پایدار صورت گیرد نه مقطعی و گذرا.

به همین دلیل خواستار توجه حضرتعالی بر رعایت اصول گردشگری پایدار هستیم تا با حفظ سرمایه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان شاهد توسعه همه جانبه استان همدان باشیم.

از آن جا که بیشتر فضاها و بناهای تاریخی در مرکز شهر قرار دارد برای حفظ این آثار درخواست ما به عنوان اولین گام، بستن رینگ اول شهر، جلو گیری از هرگونه ساخت و ساز در این نقطه و اجرای طرح پیاده راه در خیابان های اصلی است. طرحی که سال هاست مسکوت مانده است.»

به گزارش ایسنا، اسامی حدود ۹۰ هنرمندان، شاعران، نویسندگان و بازیگرانی که پای این درخواست را امضا کرده‌اند، نزد ایسنا محفوظ است.

2033 درخواست دوباره هنرمندان برای نجات تاریخ همدان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *