رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ دی ۱۳۹۳

خودروهای تاریخی منابع موثری برای توسعه برنامه های گردشگری هستند

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۰/۲۱-خودروهای تاریخی هم یک سرمایه انباشته مادی محسوب میشوند و هم از جمله ظرفیت ها و منابع موثری برای توسعه و گسترش برنامه های گردشگری و تفریحی هستند.

ابوالقاسم ایرجی مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیل رانی در مراسم رونمایی از شناسنامه خودروهای تاریخی گفت: با نگاه اجتماعی یکی از امکانات بسیار مناسب برای پرکردن اوقات فراغت و فعالیت های ورزشی تلقی میشوند . به اجمال میتوان گفت این همه ظرفیت های بالقوه در سطح کشور پراکنده اند که با ایجاد سازوکارهای مناسب میتوان آن هارا به سرمایه فزاینده ای تبدیل کرد .

وی افزود:عدم وجود ضوابط و شاخص های متمایز کننده خودروهای فرسوده و خودروهای ارزشمند تاریخی و کلاسیک، اسقاط بخشی از خودروهای نفیس و خروج غیر قانونی برخی دیگر از اتومبیل‌ها از مرزهای کشور را در پی داشت، بطوری که پیش بینی می شد تعداد قابل توجهی از ۱۵ هزار خودروی نفیس، تاریخی و کلاسیک که محصول علاقه و سرمایه گذاری علاقه مندان غیر دولتی و در اختیار آنان بود اسقاط و یا از کشور خارج شوند و تنها تعداد اندکی از آن ها بطور مخفی نگهداری شوند .

ایرجی عنوان کرد:این موضوعات نگرانی مالکان و دارندگان این خودروها را موجب شد. علاوه بر آن، اهمیت حفظ خودورهای تاریخی که سرمایه ملی هر کشور محسوب شده و بازگو کننده بخشی از تاریخ و برخی از وقایع مهم و سرنوشت ساز در بازه‌های مختلف زمانی و بخشی از میراث فرهنگی کشور هستند، ضرورت شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی را بیشتر کرد.

وی با بیان این که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی پس از مراجعه و درخواست جمعی از مالکان این خودروها، عزم خود را برای حفاظت از خودروهای تاریخی جزم کردگفت: با دعوت از کارشناسان مرتبط از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره کل موزه‌های بنیاد مستضعفان، کمیته کلاسیک فدارسیون موتور سواری و اتومبیلرانی به نمایندگی از سازمان تربیت بدنی، پلیس راهور نیروی انتظامی و سازمان حفاظت محیط زیست، کمیته‌ای را به نام “کمیته تشخیص خودروهای تاریخی” تشکیل داد و از همان زمان با صرف ساعت ها کار کارشناسی و برگزاری منظم جلسات، به راهبرد هایی دست یافت و نتایج آن هارا برای دستگاه های مرتبط ارسال کرد .

ایرجی افزود:پس از مکاتبه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وزارت امور اقتصادی و دارایی، در سال ۸۸ بخشنامه‌ای صادر شد که بر اساس آن اسقاط خودروهای اعلام شده تا قبل از اخذ نظریه کمیته مذکور متوقف شد.

مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیل رانیدر ادامه عنوان کرد:”کمیته تشخیص خودروهای تاریخی”، نسبت به تنظیم و تدوین دستورالعملی، با نام “آیین نامه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی” اقدام و آن را به ریاست وقت سازمان میراث فرهنگی ارائه کرد، سازمان نیز آیین نامه را به هیات وزیران ارسال کرد که سال ۱۳۸۹ درهیات دولت مطرح شد و به تصویب رسید.

وی اعلام کرد:بر اساس این آیین نامه کارگروهی با نام “کارگروه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی”، متشکل از نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان رییس، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان تربیت بدنی (کمیته کلاسیک فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری)، پلیس راهور ناجا، وزارت صنایع و معادن و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان عضو و دبیر کارگروه، به منظور شناسایی مصادیق خودروهای تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفاظت و صیانت از آنها تشکیل شد، دبیرخانه کارگروه نیز در کانون شکل گرفت.

ایرجی متذکر شد که شناسنامه تخصصی خودروهای تاریخی به منظور شناسایی و تثبیت حقوق مالکان و حمایت از منافع آنان و کمک به استفاده بهینه از خودروها تهیه و تدوین و صادر می شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:شواهد نشان میدهد در بسیاری از کشور ها از دیر زمانی است که در خصوص نگهداری و بهره برداری بهینه از خودروهای تاریخی و یا کلاسیک سازوکارهای مناسبی بکار گرفته شده است .

ایرجی افزود:در نتیجه اقدامات کشور های مختلف، معاهدات و تشکل های بین المللی استقراریافتند ، فدراسیون خودروهای تاریخی (فیوا) از جمله آنهاست که سال ۱۹۶۶ تاسیس شد و هم اکنون با عضویت ۸۵ عضو از ۶۲ کشور که نماینده بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار علاقمند خودروی تاریخی هستند، فعالیت دارد .

در مراسم رونمایی از شناسنامه خودروهای تاریخی شناسنامه ۵۰ خودرو به صاحبان آن ها اهدا شد و پروانه مجموعه داری اتومبیل به ۳ نفر از مجموعه داران اتومبیل های تاریخی تعلق گرفت.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *