جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خواب طولانی سیلوی ۸۳ ساله شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۷ خرداد ۱۳۹۷

شیراز-ایرنا -سیلوی گندم نزدیک باغ ملی در خیابان حافظ شیراز و پشت ورزشگاه حافظیه این شهر سال ۱۳۱۴ ساخته شد که این سازه سالمند ۱۷ سال است به خواب رفته و سازمان های مختلف برایش خواب هایی دیده اند که هیچکدام تعبیر نشده است.
به گزارش ایرنا ، ۱۷ سال از رهاشدن این سیلو می گذرد و اکنون این سازه به مخروبه ای بلندقامت در محور گردشگری شیراز تبدیل شده است. برخی اشخاص رهاشدن این بنا را بهنجار نمی دانند و می خواهند آن را ثبت ملی کنند، برخی دیگر از این موضوع خبر ندارند و نمی گذارند و افرادی هم هستند که می پرسند ثبت ملی چه فایده ای دارد؟ عده ای هم می گویند این سیلو را به مجموعه فرهنگی تبدیل کنید.
با این حال این مکان بلا استفاده مانده و اکنون ویرانه ای است که داخل آن مزین به تارهای عنکبوت شده و شیشه ها، پله و نمای داخلی آن تخریب شده است.

** ثبت ملی یعنی رهاشدگی بیشتر

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی فارس در حال رایزنی برای ثبت ملی کردن این سازه قدیمی است در رسانه های استان منتشر شد.
کارشناسان و فعالان فرهنگی اگر چه این کار را مهم می دانند، معتقدند که ثبت ملی سیلوی قدیمی شیراز به تنهایی دردی را از این سازه که به بخشی از هویت فرهنگی و صنعتی شیراز است، دوا نمی کند.
یکی از دلایلی که باعث شده فعالان فرهنگی این شهر دید چندان مثبتی نسبت به ثبت ملی شدن آثار تاریخی شهرشان نداشته باشند وضعیت کنونی آثار ثبت شده است.
آثار ثبت ملی شده ای در این شهر وجود دارد که رها و بعد از گذشت مدت زمانی کاملا تخریب و نابود شده اند.
برخی فعالان فرهنگی شیراز درخواست دارند که نخستین سیلو این شهر باید ساماندهی و به مجموعه ای فرهنگی تبدیل شود.
طرح بهسازی این سیلو با وجود اینکه بارها مطرح شده اما تاکنون عملیاتی نشده در صورتی که با توجه به جانمایی این سازه که در محور اصلی گردشگری این شهر واقع است بهسازی و بازآفرینی آن خواست جمعی از اهالی شیراز است.
فعالیت این سازه از سال ۱۳۸۰به علت موارد ترافیکی که کامیون های حامل گندم در مرکز شیراز ایجاد می کردند و آلودگی ناشی از بوجاری گندم متوقف شد و حتی در دوره هایی زمزمه تخریب آن نیز به گوش رسید.

** شهروندان: این سیلو بخشی از هویت شیراز است

نکته ای که در گفت و گوی خبرنگار ایرنا با تعدادی از شهروندان شیرازی واضح بود این که همه آنها خاطراتی از دوران فعالیت این سیلوی گندم در ذهنشان دارند و این سازه را نمادی از دوران صنعتی شدن شیراز و بخشی از هویت تاریخی این شهر می دانند و براین اساس خواستار احیا و بهسازی آن با کاربری فرهنگی نظیر موزه، نمایشگاه و گالری هنری هستند.

** جهاد کشاورزی نمی گذارد

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، این سازه را از عناصر هویت شهری شیراز دانست و گفت: تلاش های زیادی در ماه های گذشته که سیلوی قدیمی شیراز به نمایشگاه هنری تبدیل شود که تمام شهروندان از آن بازدید و استفاده کنند انجام و موافقت آن از رییس سازمان غله استان گرفته شد اما ناگهان سازمان جهاد کشاورزی فارس مانع شد.
لیلا دودمان ادامه داد: امیدهایی ایجاد شده بود که بعد از ۱۷ سال که این سیلو به مخروبه ای تبدیل شده ساماندهی و به مکانی فرهنگی و هنری تبدیل شود که متاسفانه سازمان جهاد کشاورزی فارس از این اقدام ممانعت کرد وبدین گونه این نماد هویتی شیراز که در خاطر ساکنان این شهر نقش بسته همچنان در وضعیت اسفبار کنونی بماند.
وی اضافه کرد: مالکیت اصلی این محل متعلق به سازمان جهاد کشاورزی است واگر این ارگان قیمتی منصفانه برای فروش این سازه ارائه کند شهرداری و یا بخش خصوصی قطعا تمایل به خرید و تبدیل آن به مکانی فرهنگی خواهد داشت.
دودمان گفت: قیمت کنونی که سازمان جهاد کشاورزی فارس روی این ملک گذاشته حدود ۳۳ میلیارد تومان است و اگر این سازمان تمایلی به فروش این سازه ندارد می تواند این محل را به یک مکانی فرهنگی تبدیل کند که جلوه و سیمای مسیر گردشگری شیراز بهبود یابد و حتی گردشگران نیز از این محل که زیبایی های زیادی دارد بازدید کنند.
وی ثبت ملی شدن این سازه را کار پسندیده ای دانست و اظهار کرد: مساله مهمتر از ثبت ملی شدن این سازه تبدیل کاربری این سیلو به مکانی فرهنگی است، اگر این ساختمان تنها ثبت ملی و بعد رها شود فایده ندارد.
دودمان ادامه داد:وقتی از مکانی تاریخی و فرهنگی استفاده نشود رفته رفته متروکه و نابود خواهد شد ولی اگر این محل ساماندهی شود فضای بسیار مناسبی برای برگزاری نمایشگاه های هنری و کارهای فرهنگی است.

** صاحبش خبر ندارد
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس که صاحب سیلوی قدیمی شیراز است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که از روند و موضوع ثبت ملی شدن این سازه هیچگونه اطلاعی ندارم.
محمدمهدی قاسمی این را هم گفت که هیچ سازمان و ارگانی نمی تواند مجوز تغییر کاربری سیلوی گندم قدیمی شیراز را به مکان فرهنگی صادر کند.
وی افزود: در جریان این ماجرا نیستم ولی هر اقدام و تصمیمی برای سیلوی قدیم شیراز تنها با مجوز سازمان جهاد کشاورزی فارس امکانپذیر خواهد بود زیرا مالک قانونی این بنا سازمان جهاد کشاورزی است.

** میراث فرهنگی: در آستانه ثبت ملی است

هرچند رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس از ثبت ملی شدن سیلوی ۸۳ ساله شیراز اظهار بی اطلاعی کرد اما مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس اخیرا گفت که پرونده اولین سیلوی گندم استان فارس تکمیل و برای ثبت در فهرست آثار ملی به شورای ثبت آثارکشور ارسال شده است.
مصیب امیری افزود: پرونده اولین سیلوی گندم استان فارس واقع درشیراز، اردیبهشت ۹۷ تکمیل و به شورای ثبت آثار کشور ارسال شد و در شرایط کنونی این پرونده مراحل نهایی ثبت در فهرست آثار ملی را طی می کند.

**اولین آسانسور شیراز در ساخت این سازه استفاده شده است
مدیرکل میراث فرهنگی فارس به ویژگی های خاص سیلوی قدیمی شیراز اشاره کرد و افزود: علاوه بر قدمت، این بنا نخستین سازه دوره صنعتی شیراز است که نخستین آسانسور شیراز در آن به کاررفته است و جالب اینکه این آسانسور هنوز هم قابل استفاده است.
مصالح اصلی به کار رفته در این بنا از بتن مسلح است و ظرفیت ذخیره سازی این سیلو ۱۶ هزارتن در سال بوده است.

منبع: ایرنا

silooye shiraz خواب طولانی سیلوی 83 ساله شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *