جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ اسفند ۱۴۰۲

همانطور که می دانید ایران کشوری چهار فصل است چرا این لقب را به ایران دادند چون همزمان چهار فصل را در شهرهای مختلف ایران می توان تجربه کرد. در زمانیکه جنوب ایران گرمای طاقت فرسا دارد شمال و شمال غرب ایران آب و هوای خنک و معتدل دارد و در زمستان که شمال ایران آب و هوای سرد دارد جنوب ایران آب و هوای معتدل و مطلوب دارد. از آنجا که بیشتر تعطیلات در تابستان است و بیشتر سفرها در تابستان انجام می شود ما می خواهیم شما را با خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان آشنا کنیم . با سیری در ایران همراه باشید.

%name خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

ارومیه

شهر ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی است. این شهر پر جمعیت، یکی از کلان شهرهای ایران به شمار می رود که در حدود ۷۳۶۲۲۴ نفر جمعیت دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۳۳۲ متر است و این امر نشان دهنده کوهستانی بودن این منطقه است. دریاچه ارومیه، معروف ترین جاذبه این شهر به شمار می رود که در سال های گذشته بر اثر کم آبی و کاهش بارندگی های سالیانه، تقریبا خشک شده بود.

آب و هوای ارومیه در تابستان معتدل است و میانگین دمای سالیانه این شهر بین ۸ الی ۱۰ درجه سانتی گراد می باشد. اغلب مردم شهر ارومیه را ترک ها تشکیل می دهند که به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می کنند. البته بخشی از مردم ارومیه کرد هستند. لقب این شهر در گذشته دارالنشاط بوده است.

ارومیه خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

اردبیل

اردبیل نام شهری در شمال غربی کشور است. این شهر بزرگ همچنین مرکز استان اردبیل نیز می باشد. مساحت اردبیل حدود ۷۰ کیلومتر مربع بوده و در ارتفاع ۱۳۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. کوهستانی بودن این شهر در دمای آن موثر می باشد.

میانگین دمای سالیانه شهر اردبیل بین ۵ تا ۸ درجه سانتی گراد است. بارش های سالانه در اردبیل فراوان است و این امر سبب شده تا طبیعت و پوشش گیاهی این منطقه بسیار سر سبز باشد. در گذشته اردبیل را با نام های دارالعرفان، دارالارشاد و دارالملک می شناختند. اردبیل نخستین شهر در ایران بود که لوله کشی آب در آن صورت گرفت. آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، مهم ترین اثر تاریخی و گردشگری این شهر محسوب می شود که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. جنگل فندقلو، نمونه ای از جاذبه های طبیعی اطراف این شهر است.

%name خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

سرعین

اگر در شمال غربی ایران به دنبال یک مقصد تابستانی باشید، بدون شک سرعین یکی از اولین شهرهایی است که نام آن به ذهن شما می‌خورد. شهری که در دامنه‌ کوه‌های سبلان قرار گرفته و به دلیل خنکی هوا و طبیعت بی‌نظیرش شناخته می‌شود. سرعین در استان اردبیل واقع شده و لقب خنک ترین شهر ایران در استان را به خود اختصاص داده است. جاذبه‌های بی‌شمار در این شهر حتما اینجا را به یکی از اولین گزینه‌های سفر شما تبدیل خواهد کرد. به‌ویژه در دل تابستان که هوای خنک آن، شما را از دل گرمای تابستان به خنکای بهار و پاییز می‌برد.
در این شهر کوچک و زیبا می‌توانید به جاذبه‌هایی مثل چشمه آبگرم، آبشارهای طبیعی، دره‌ها و کوه‌پایه‌های ییلاقی، پیست اسکی آلوارس، آتشکده‌های تاریخی، تپه و دهکده باستانی و امامزاده‌های زیارتی بروید و بهترین جا برای مسافرت در تابستان را تجربه کنید.

سرعین خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

خلخال

یکی دیگر از مقاصد خنک در استان اردبیل، شهر خلخال است که بهترین گزینه برای سفر در تابستان به‌شمار می‌رود. این شهر شما را به طبیعت سرسبز و خنک دعوت می‌کند، جایی که در شب‌های آن حتما باید یک لباس گرم همراه خود داشته باشید. خلخال به‌واسطه کوه‌های تالش از دریای مازندران جدا شده و سهم آن سرسبزی بدون رطوبت بالا و هوای خنک و کوهستانی است.در سفر به خلخال حتما از گردنه ناو عبور کنید و به تماشای نقاشی طبیعت بنشینید. جایی که ارتفاعات سرسبز البرز تصاویر بی‌نظیری را پیش روی شما می‌گذارد.
طبیعت بکر و بی‌نظیر خلخال، مجموعه کاملی از جاذبه‌های دیدنی را مقابل شما قرار می‌دهد که به سختی می‌توانید از آن دل بکنید؛

خلخال خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

تبریز

استان آذربایجان شرقی و مرکز آن یعنی تبریز یکی از مقاصد خنک برای مسافرت‌های تابستانه است. در بخش های مختلف این استان طبیعت بکر و دشت های سرسبز زیادی وجود دارد که منطقه بستان آباد یکی از مشهورترین آن هاست. این استان علاوه بر طبیعت زیبا، مفاخر زیادی هم دارد که می توانید بازدید از مزار آن ها را در برنامه سفر تابستانی خود قرار دهید.

ایل گلی خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

چالدران

چالدران به دلیل داشتن هوای سرد در فصل زمستان و خنک در فصل گرما، یکی از مناطق گردشگری استان می‌باشد. این شهر یکی از مرتفع‌ترین شهرهای کشور آن است. تالاب «ناور» در مرزی‌ترین منطقه قرار گرفته‌است. مرداب‌ها و تالاب‌های متنوع، از جلوه‌های طبیعی این شهرستان است.شغل مردم چالدران، کشاورزی و دامداری است و علی رغم اقدامات اخیر از سوی دولت برای ایجاد شهرک صنعتی، هنوز هم این خصیصه تغییر نیافته‌است.

چالدران 1 خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

روستای کندوان

صخره‌های کله قندی و غارهای دستکن توسط انسان که به عنوان خانه‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای صخره‌ای جهان را پدید آورده است. روستای کندوان از توابع دهستان سهند، در ۶۲ کیلومتری جنوب غربی تبریز و ۱۸ کیلومتری جنوب اسکو در دامنه سرسبز سلطان داغی قرار گرفته است.

در تاریخ این منطقه، نقل شده است که نخستین کسانی که به کندوان پا گذاشتند، ساکنان روستایی به نام حیله‌ور در ۲ کیلومتری غرب کندوان بوده‌اند که در قرن هفتم هجری قمری برای در امان ماندن از حمله مغول‌ها به دشتی در مقابل کندوان فعلی مهاجرت کردند و به تدریج درون کران‌ها را حفاری کرده و پناهگاهی امن برای خود ساختند اما برخی بر این عقیده‌اند که قدمت این روستا به دوره‌های قبل از اسلام مربوط می‌شود.

در دل این تپه‌های بلند که ارتفاع بعضی از آن‌ها به ۴۰ متر می‌رسد، صدها آغل، انبار و اتاقک حفر شده که بسیار دیدنی است ولی آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود ۱۱۷ خانوار و منزل مسکونی در درون توده‌های مخروطی و هرمی شکل صخره‌ای است.

روستای کندوان2 خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

تنگه واشی

تنگه واشی یا همان تنگه ساواشی یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری اطراف تهران در تابستان می باشد. به راستی تنگه واشی کجاست؟ این تنگه واشی در ۱۷ کیلومتری شهر فیروز کوه قرار دارد. در حرکت از سمت تهران به دماوند ۱۷ کیلومتر بعد از فیروزکوه ، خروجی به سمت چپ هست که به سوی تنگه واشی…

تنگه واشی 8 خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

همدان

همدان، شهری به عنوان مرکز استان همدان است که در غرب کشور قرار دارد. این شهر زیبا و دیدنی در منطقه ای کوهستانی واقع گردیده است. وجود کوه الوند در جوار همدان سبب شده تا ارتفاع این شهر از سطح دریا به بیش از ۱۷۴۱ متر برسد. این شهر سرد سیر، یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که پیشینه ای بسیار طولانی دارد. همدان پایتخت نخستین تمدن ایران، یعنی مادها بوده است و این امر سبب شده تا همدان جزو شهرهای قدیمی جهان نیز محسوب شود.

%name خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

فیروزکوه تهران

شهر فیروزکوه از جمله شهرهایی است که بسیار به تهران نزدیک است و دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است.فیروزکوه مرکز شهرستان فیروزکوه در استان تهران است. شهری در کنارهٔ جادهٔ تهران-قائم شهر قرار دارد. بهترین زمان سفر به فیروزکوه معمولا از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه می‌یابد.

فیروزکوه 1 1 خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

شهر آلاشت

آلاشْت یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران و زادگاه رضاشاه پهلوی می‌باشد. زادگاه رضا شاه در زمان حکومت بهلوی با عنوان «زادگاه بنیان‌گذار پهلوی» شناخته می‌شد و پس از آن به عنوان موزه مردم شناسی آلاشت پذیرای گردشگران و توریست ها بود. گفته می‌شود پس از انقلاب اسلامی ایران تلاش هایی برای تخریب این مکان صورت گرفته بود. نام آلاشت در زبان محلی به معنی آشیانه عقاب است. وجه تسمیه آن نیز احتمالاً وجود عقابهای فراوان در کوه‌های بلند این منطقه‌است.منطقه آلاشت نیز با طبیعت زیبای خود خالی از آبشار نیست. یکی از این آبشارها به نام آبشار نارم در روستای چرات واقع در هجده کیلومتری جنوب غرب آلاشت واقع است. چرات یکی از روستاهای حوالی آلاشت سوادکوه در استان مازندران ایران است.

آلاشت خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

دهکده جهان نما

روستای ییلاقی جهان نما در دامنه کوه جهان نما قرار دارد . ارتفاع قله کوه جهان نما ۳۰۸۶ متر از سطح دریاست . این روستا و نواحی اطراف آن ، یکی از مناطق مهم حیات وحش طبیعی ایران به شمار می روند و در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کردکوی و ۸۵ کیلومتری گرگان قرار گرفته است همچنین با احداث جاده ای در این دهکده علاقمندان زیادی از شهرستان کردکوی، گرگان و حتی سایر مناطق کشور از آن دیدن می‌کنند. . گورستان قدیمی کمرسرک ، ” امامزاده رضی و مرضیه ” و برج رادکان غربی نیز از جمله آثار قدیمی و تاریخی مردم منطقه جهان نما محسوب می شوند . روستای جهان نما ، دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است .

جهان نما خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

فیلبند

اگر می‌خواهید کمی بر فراز ابرها قدم زده و از هوای خنک در دل تابستان لذت ببرید، منطقه فیلبند در استان مازندران بهترین گزینه است. جایی که در نزدیکی تهران قرار دارد و بهترین جا برای مسافرت در تابستان است.

روستای فیلبند که یک منطقه ییلاقی است که به اقیانوس ابر هم معروف است و تصاویر بی‌نظیری را پیش‌روی شما می‌گذارد. منطقه‌ای که یک مقصد مناسب برای سفرهای طبیعت‌گردی یا گذران تعطیلات آخر هفته در آب و هوای خنک است. ضمن اینکه به راحتی می‌توانید ویلا رزرو کنید و از طبیعت آن لذت ببرید.

فیلبند یک منطقه شناخته شده و توریستی است، در نتیجه نگرانی از بابت امکانات مختلف نخواهید داشت. در اینجا محل اقامت، امکانات رفاهی و تفریحی برای یک سفر دو سه روزه مهیا است.

با سفر به فیلبند، لباس گرم را فراموش نکنید، اینجا در تابستان هم خنک است و هیچ حال و هوایی از تابستان ندارد.

فیلبند 1 خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

بهشت گمشده

منطقه حفاظت شده تنگ بستانک معروف به بهشت گمشده در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شیراز در منطقه کامفیروز واقع گردیده است.

منطقه ای عمدتا با پوشش جنگلی و کوهستانی با میانگین ارتفاعی بین ۱۷۰۰ تا ۳۷۰۰ متر. دارای اقلیم ایرانی تورانی دارای تابستان های خشک و زمستان های بسیار سرد که با ریزش برف و یخبندان همراه می باشد. میانگین درجه حرارت منطقه بین ۱۴ – ۱۶ درجه و متوسط بارندگی آن ۴۷۹/۴۲ میلی متر می باشد.

بهشت گمشده خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

بجنورد

شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است که در شمال شرق ایران قرار دارد. این شهر در کوهپایه های رشته کوه آلاداغ واقع گردیده است و بزرگترین شهر استان خراسان شمالی می باشد. آشخانه، اسفراین و شیروان از جمله همسایه های بجنورد هستند.آب و هوای شهر بجنورد به دلیل شرایط جغرافیایی و کوهستانی منطقه، در اغلب فصول سال خنک است. این شهر بنا به شرایط اقلیمی، دارای بارندگی های سالیانه زیادی بوده و جزو شهرهای سر سبز ایران به شمار می آید. طبیعت اطراف شهر بجنورد، گواهی بر این مدعاست که این شهر دارای آب و هوای مناسبی می باشد.

%name خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

شهرکرد

برای سفر به بام ایران خود را آماده کنید، بدون شک خنک ترین شهر ایران در دل تابستان همین‌جاست. شهرکرد که در استان چهارمحال بختیاری قرار دارد به دلیل مرتفع بودن خود نسبت به سایر شهرهای ایران، لقب بام ایران را دارد. به همین دلیل هم یکی از خنک ترین شهرهای ایران حتی در دل تابستان است.

طبیعت بی‌نظیر شهرکرد می‌تواند شما را شگفت زده کند. شهری که در میان رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته و با جنگل‌های بلوط محاصره شده است. از جمله جاذبه‌های این شهر می‌توان به آبشار زرد لیمه (بوینه)، قلعه چالش در، آبشار کوهرنگ، آبشار شیخ علی خان، غار یخی چما،روستای بدون کوچه یاسه چاه، دریاچه کلار،قلعه چالشتر، موزه باستان شناسی شهرکرد (حمام پرهیزکار) و… اشاره کرد.

شهرکرد خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

کوهرنگ

شهر بی‌نظیر کوهرنگ در استان چهارمحال بختیاری یکی دیگر از مقاصد جذاب برای سفر تابستانی در ایران است. بهترین مسیر دسترسی به کوهرنگ از با ماشین شخصی امکان‌پذیر است. اگر هم قصد سفر با قطار یا هواپیما را دارید، ابتدا باید خود را شهرکرد رسانده و سپس به وسیله اتوبوس یا ماشین به این شهر زیبا بروید.

کوهرنگ خنک ترین شهرهای ایران در گرمای تابستان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 6 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • علی

    سایت دیگه ام نوشتم نظرمو واقعا ملومه دیلمان همیشه تو اوج گرما ۱۷ یا ۱۸ درجه هست بدون نیاز به کولر اغلب هم مه و نم باران واقعا دیدنیه با جاذبه های طبیعی متعدد

    ۱۱ مرداد, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
    • پویا

      سلام علی اقا اگه کولر نمی خواهی بیا اردبیل امسال در اوج تابستان یعنی از تاریخ یکم تیر تا ۱۶شهریور که ۷۷روز می گذرد ۵۷روز دماش ۱۳درجه بوده و ۲۰روز هم دماش از ۲ الی ۱۰ درجه بوده و از نظر خنکی اگه به امار این ۷۷روز نگاه کنی اردبیل در رده اول دوم فیروزکوه سوم دماوند چهارم شهرکرد پنجم خلخال ششم یاسوج هفتم سرعین هشتم شهر الاشت نهم کندوان دهم ماسوله یازدهم ارومیه و در اخر دهکده جهان نما

      ۱۶ شهریور, ۱۳۹۹

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *