جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه مستوفی الممالک تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲ مرداد ۱۳۹۷

خانه مستوفی الممالک از جاهای دیدنی تهران در منطقه ده ونک تهران قرار گرفته و از جاذبه های تاریخی و میراث فرهنگی شهر تهرانه. هرچند خاندان مستوفی خود متولی آرامگاه مستوفی الممالک هستند اما تابلوهای نقاشی و کتب موجود در این بنا در وضعیت مناسبی نیستند و درب این مکان تاریخی هم به عنوان برگی از تاریخ دوره قاجار به روی عموم بسته ست. خانه مستوفی‌الممالک، از جاهای دیدنی تهران خانه‌ای قاجاری است که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه و در سال ۱۳۱۱ هجری قمری ساخته شده است. این عمارت تاریخی با قدمت ۱۲۵ سال به نوعی نمایان‌گر تاریخ معاصر ایران است. به این دلیل که نخستین کابینه مشروطیت در این خانه تشکیل شد، به این عمارت لقب خانه سیاسی تهران را داده‌اند. همچنین این خانه محل زندگی و کار یکی از اصیل‌ترین دولتمردان قاجار و پهلوی، «میرزا حسن خان مستوفی‌الممالک» بوده است. میرزاحسن مستوفی‌الممالک فرزند «میرزا یوسف مستوفی آشتیانی»، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار بود. او از شاخص‌ترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران است.
خانه مستوفی الممالک از دیگر خانه‌های قدیمی تهران متمایز است، چرا که تاکنون احیا و مرمت نشده و شکل اولیه خود را حفظ کرده است. هر چند این خانه در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، ولی درهای این خانه تاریخی که در تملک اداره پست است، کماکان به روی مردم بسته است و آسیب‌های جدی که به این عمارت وارد شده آن را تهدید می‌کند.
خانه مستوفی‌الممالک از جاهای دیدنی تهران در چهارراه گلوبندک، خیابان بادامچی، کوچه چال حصار، گذر مستوفی قرار دارد.

مستوفی 11 خانه مستوفی الممالک تهران

مستوفی 21 خانه مستوفی الممالک تهران

مستوفی 31 خانه مستوفی الممالک تهران

مستوفی 41 خانه مستوفی الممالک تهران

مستوفی1 خانه مستوفی الممالک تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    اين خانه كه در محله سنگلج تهران قرار دارد به عنوان نمونه‌ای منحصربه فرد از نخستین بناهای “فرنگی‌سازي” در تهران عصر ناصری، دارای ارزش‌های معماری و هنری قابل توجه است و از سوی دیگر به یکی از برجسته‌ترین چـهره‌هـای تاریخ معاصر ایران، یعنی میرزا حسن مستوفی‌الممالک تعلق دارد.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *