رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ شهریور ۱۴۰۱

خانه محمد حسنی ها ندوشن

لینک این مطلب کپی شد!

خانه محمد حسنی ها ندوشن که سبک و اسلوب معماری و تزئینات گچبری منحصر به فرد آن نشانگر آن است که بنا متعلق به عهد صفوی است، در بافت قدیم ندوشن واقع شده است و دارای کتیبه گچی تاریخداری است که سال ۱۰۱۴ هـ . ق بر روی آن حک شده است. این اثر که بعنوان منزل مسکونی مورد استفاده بوده و هم اکنون نیز هست، خشت و گل سازه اصلی آن را تشکیل می دهد. دو ضلع این بنا به حیاط محصور است و در دو ضلع جنوبی و غربی آن ساخت و ساز صورت گرفته است. در ضلع غربی اتاقها و در ضلع جنوبی ایوانهایی دو طبقه با ارتفاع دو متر و دارای تزئینات گچبری و رنگ آمیزی و نقوش گیاهی تعبیه شده است. گفتنی است از تعمیراتی که بر روی آن انجام شده می توان به اندود کاهگل پشت بام و مستحکم سازی دیوارها اشاره کرد. همچنین الحاق سرویس های بهداشتی در قسمت ورودی بنا و الحاق بخشی از حیاط خانه مجاور از تصرفات انجام شده در اثر می باشد.

2108 خانه محمد حسنی ها ندوشن

این بنا دارای یک بادگیر چهار طرفه می باشد که با نظارت واحد حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد تعمیر و مرمت شده است.
خانه محمد حسنی ها مربوط به دوره صفوی است و در ندوشن، محله قلعه واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۱۳۰ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

2104 خانه محمد حسنی ها ندوشن

2105 خانه محمد حسنی ها ندوشن

2106 خانه محمد حسنی ها ندوشن

2107 خانه محمد حسنی ها ندوشن

 

2109 خانه محمد حسنی ها ندوشن

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *