جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه لاری ها

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ شهریور ۱۴۰۰

خانه لاری‌ها ی یزد، از جمله‌ی بناهای مهم تاریخی یزد است، که هرساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است. این عمارت تاریخی مربوط به دوران قاجار بوده و با شماره‌ی ثبت ۱۷۸۳ در بهمن مال سال ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.۲۷۰ سال پیش جمعی از تجار شهرستان لار واقع در استان فارس ، به یزد آمدند تا در این شهر تجارت خود را سر و سامان دهند و رخت اقامت افکنند. «حاج غلامحسین ملازینل» از نوادگان آن نسل، در محله تاریخی فهادان خانه ای بنا نهاد تا فرزندان وی نسل به نسل در آن زندگی کنند. پس از آن حاج محمد ابراهیم لاری مالکیت این خانه را در دست گرفت که امروزه به خانه لاری ها مشهور شده است.

lari 1829 خانه لاری ها

تاریخچه بنا

عمارت‌های تاریخی و جاهای دیدنی استان یزد علاوه بر زیبایی و منحصربه‌فرد بودن معماری به کار رفته در ساخت آن‌ها، مملو از پندهای عبرت‌آموزی است که می‌توان به عنوان آداب و رسوم منتقل شده از زندگی گذشتگان برای نسل امروز در نظر گرفت. گوهر گران‌بهایی که گذشتگان این سرزمین، برای آیندگان به یادگار گذاشته‌اند. طبق اسناد برجای‌مانده از کتب تاریخی و نقل‌قول‌های پیشینیان یزد، به نظر می‌رسد که این اثر تاریخی متعلق به یکی از تجار برجسته‌ی شهر یزد حاج محمدابراهیم لاری است که حدود ۱۵۰ سال پیش و در اواسط حکومت قاجاریه احداث شده است. براساس اطلاعات سازمان میراث فرهنگی و آثار باستانی کشور، این عمارت باشکوه در واقع متشکل از ۶ باب خانه با فضایی مملو از معماری مخصوص خانه‌های کویری است.

در گذشته از این عمارت به عنوان خانقاه نعمت‌اللهی استفاده می‌شد و تا اواخر دوران حکومت رضا شاه یکی از خانه‌های اعیان و اشراف دوران خود، به شمار می‌آمد. اما پس از گذشت سال‌های متمادی و به علت موروثی شدن به عمارتی متروکه تبدیل شد و متاسفانه آسیب‌ها و خسارات جدی و فراوانی را به خود دید. در سال ۱۳۶۳ با تلاش و پیگیری سازمان میراث فرهنگی کشور، این بنای تاریخی از صاحب وقت خود، آقای علی یزدی‌نژاد خریداری و مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. خوشبختانه اقدامات مفید و مدبرانه‌ای در مورد این مکان و محله‌ی تاریخی فهادان توسط سازمان میراث فرهنگی، برای احیا و بازسازی این اثر کهن صورت گرفت که تا امروز نیز ادامه دارد.

معماری بنا

این خانه مساحتی برابر ۱۷۰۰ متر و زیربنایی معادل ۱۲۰۰ متر را به خود اختصاص داده و مجموعه ای از ۳ حیاط و ۶ باب خانه به همراه ایوان ها، تالارها، اتاق ها و یک سردر و هشتی را در خود جای داده است. امروزه در سراسر خانه، اسناد تاریخی به نمایش درآمده و اینجا را تبدیل به موزه اسناد کرده اند تا سفر تاریخی شما را تکمیل کنند.
د. این خانه به مانند خانه‌های تاریخی دیگر دو قسمت اندرونی و بیرونی دارد که حیاط در قسمت مرکزی آن قرار دارد و قسمت‌های اعیان نشین دورتادرور این حیاط را در بر خود گرفته‌اند. قسمت شمالی خانه لاری ها در زمستان کاربرد اساسی داشت و قسمت جنوبی این خانه که شامل تالار و بادگیر می‌شود در فصل تابستان فضای مناسبی را برای اهالی خانه به وجود می‌آورد. در قسمت غربی خانه لاری ها بهار خواب و در قسمت شرقی که مناسب فصل پاییز بود، اتاق آیینه کاری شده، سرداب، مطبخ و سایر فضاها واقع شده است.

معماران هنرمند این دیار در دوره قاجار برای زیبایی و تقارن هرچه بیشتر خانه، اتاق ها را سه دری، پنج دری و یا هفت دری می ساخته اند. مجموعاً ۲۲ اتاق در خانه لاری ها وجود دارد که با نام ها و کاربری متفاوتی شناخته می شوند. اتاق های ارسی درب هایی ویژه دارند که به صورت کشویی رو به بالا باز می شوند. اتاق های پنج دری برای دور هم نشینی خانواده و اتاق های سه دری مخصوص کودکان بوده اند.

خانه لاری ها دو در داشته است؛ یکی از درها به کوچه ای باز می شده که در آن چند خانه دیگر هم بوده و در انتهای آن کوچه باریک در بزرگ دیگری بوده است. در واقع چنین کوچه هایی را کوچه دربند می گفتند که خود نشانه ای برای ثروتمند بودن اهالی آن خانه بوده است.یکی دیگر از موزه های یزد موزه اسناد تاریخی است که در عمارت زیبای لاری‌ها قرار دارد. معماری این خانه تاریخی به تنهایی دیدنی است و اشیا موزه نیز بازدید را جذاب‌تر می‌کند.

موزه اسناد تاریخی یزد1 خانه لاری ها

در سال ۱۲۸۶ قمری ساخته شده و مالک آن حاج محمد ابراهیم لاری بوده است که درها، پنجره ها، ارسی ها و اتاقهای نقاشی شده و آئینه کاری آن از نمونه های برجسته خانه های اعیانی قرن سیزدهم بوده است. مساحت این بنا حدود یک هزار وهفتصد متر و زیربنایی معادل یک هزار و دویست مترمربع است. این خانه در مرکز شهر یزد واقع شده است.

از دیگر نکات برجسته و مهم در معماری به کار رفته‌ی خانه‌های قدیمی استان یزد، می‌توان از نحوه‌ی طراحی آن نام برد که بیشترین سایه و فضای خنک را در تابستان‌های گرم و کویری این استان برای اعضای آن به ارمغان می‌آورد. اتاق‌ مهمان‌خانه یکی از مکان‌های مهم و به عنوان فضایی راحت و سمبل احترام و ارزش‌ نهادن به میهمان محسوب می‌شد.

افرادی که از نظر مالی در سطح خوبی قرار داشتند، خانه‌های خود را به گونه‌ای بنا می‌کردند که از حیاط اختصاصی و ویژه‌ای برای مهمان برخوردار باشد. البته این مسئله در مورد صاحبخانه‌هایی که به دلیل موقعیت شغلی نیاز به حیاط جداگانه برای رفت و آمد داشتند نیز صدق می‌کرد.

به کارگیری سبک‌های ساختمانی مناسب، استفاده از مصالح و موادی که با اقلیم خاص شهر یزد هماهنگی و سازگاری داشته باشند، مانند بهره‌مندی از دم‌گیری گچی و نماسازی آب سیم‌گل و زیبایی‌های معماری به کار رفته در احداث و ساخت این بناها، همگی از خصوصیات و امتیازات خانه‌های مسکونی احداث شده‌ی دوران گذشته‌‌ در استان یزد محسوب می‌شود.

خانه‌ی لاری‌های یزد نیز همانند بسیاری دیگر از خانه‌های قدیمی برجای‌مانده در این استان زیبا و دوست‌داشتنی، از این قاعده مستثنی نبوده و نمونه‌ای از سبک معماری خاص عمارات یزدی محسوب می‌شود. کارشناسان و معماران باستان‌شناسی کشور، مساحت این عمارت مهم تاریخی را ۱۷۰۰ متر و زیربنای آن‌ را حدود ۱۲۰۰ متر برآورد کرده‌اند. درهای ساخته شده در این بنا، پنجره‌ها، اتاق‌های آئینه‌کاری و نقاشی شده و همچنین ارسی‌های تعبیه شده در آن، نمونه‌های زیبا و فوق‌العاده‌ای از خانه‌های اشرافی و اعیانی قرن ۱۳ هجری شمسی محسوب می‌شود.

خانه لاری ها 2 خانه لاری ها

به طور کلی، خانه‌ی لاری‌ها از یک حیاط بزرگ و یک حیاط کوچک و مجموعه‌ای از ایوان‌ها، تالارها، اتاق‌ها و یک سر در و هشتی برخوردار است. هشتی در فاصله‌ای بین دو حیاط تعبیه شده است که به هر دو حیاط به یک اندازه دسترسی دارد. در بخش شمال شرقی عمارت، قسمت جداگانه‌ای وجود دارد که از یک حیاط کوچک و یک اتاق برخوردار است به گونه‌ای که با استفاده از ورودی کاملا مستقل، می‌توان از این حیاط به بیرون از عمارت رفت. درهای دیگری نیز در این عمارت ساخته شده‌اند که بعضی از فضاها از جمله اصطبل، مطبخ و انبار را جداگانه با بیرون از فضای عمارت مرتبط می‌سازند.

سازندگان خانه‌ی لاری‌ها، حیاطی بزرگ و وسیع را برای این عمارت در نظر گرفته‌اند که به عنوان حیاط اصلی محسوب می‌شود. این حیاط به شکل مستطیل و به سمت شمال شرقی-جنوب غربی امتداد یافته‌ است. بخش جنوب غربی آن از دیگر قسمت‌ها مرتفع‌تر و از ارزش و اهمیت بیشتری برخوردار است. بین این بخش ایوان بلند و مرتفعی نیز ساخته شده است. این ویژگی استفاده‌ از فضا را در فصول مختلف سال فراهم می‌کند. یعنی وجود ایوانی بزرگ در ضلع جنوبی و یا جنوب غربی باعث می‌شود که ساکنین این خانه‌ها بتوانند در فصل تابستان در ایوانی که در سایه قرار گرفته و نور خورشید به صورت مستقیم به آن بخش نمی‌تابد نشسته و از خنکی هوای آن بخش لذت ببرند. به همین ترتیب وجود فضاها در ضلع شمالی بنا فضاهای آن بخش را آفتابگیر کرده و باعث استفاده‌ی آن فضاها در زمستان می‌شود.

علاوه‌براین احداث این فضای نیم‌باز در رأس حیاط که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش عمارت را تشکیل می‌دهد، تاثیر شگرفی در کیفیت فضای حیاط ایجاد کرده است. تمامی اتاق‌ها، ایوان‌ها و تالارهای ساخته شده در این بنای تاریخی، دورتادور حیاط اصلی احداث شده و فضایی جالب و زیبا را بوجود آورده‌اند. این درحالیست که مکان‌های خدماتی مانند اصطبل و … در گوشه‌ها و پشت اتاق‌های رو به حیاط اصلی واقع شده‌اند.

وسعت بیشتر بخش شمال شرقی حیاط به استثنای ایوان کوچک و کوتاهی که در مرکز آن قرار گرفته است، مجموعه‌ای از فضاهای بسته را تشکیل می‌دهد که از دلایل افزایش اهمیت ایوان اصلی به شمار می‌‌آید و البته دلیل اصلی آن علاوه بر مسائل استاتیکی بسیار وابسته به موضوع اقلیمی می‌باشد .

معماران و سازندگان خانه‌ی لاری‌ها، قسمت‌های جنوب شرقی و شمال غربی را متفاوت از یکدیگر ساخته‌اند. به طوری‌که در بخش شمال غربی، حضور سه ایوان کوچک واقع در مرکز، دو عدد سه‌ دری در بین آن‌ها و دو راهرو در انتهای این بخش به چشم می‌خورد. درحالیکه در مرکز بخش جنوب شرقی، اوضاع کاملا برخلاف قسمت شمال غربی رقم خورده است.

در این بخش، فضا‌های بسته تعبیه شده‌اند. یک پنج‌‌دری در مرکز و در هر طرف آن، ابتدا ایوان کوچک و باریکی قرار گرفته و پس از آن، سه‌دری و باز ایوان کوچک دیگری حضور دارد. همچنین در بخش جنوب شرقی، راهروهایی در فاصله‌ی فضاهای بسته ساخته شده‌اند که به عنوان فضاهای نیم‌باز شناخته می‌شوند.

خانه لاری ها 1 خانه لاری ها

قسمت جنوب شرقی خانه‌ی لاری‌ها از دو لایه فضایی تشکیل شده است. لایه‌ی اول را اتاق‌هایی که در کنار حیاط و روبروی آن قرار گرفته‌ است، تشکیل می‌دهد و لایه‌ی دوم را فضاهای خدماتی بوجود ‌آورده‌اند که در پشت این اتاق‌ها احداث شده‌اند. سازندگان این عمارت کهن، بخش شمال غربی را نیز از دو لایه‌ی فضایی ساخته‌اند که همین امر سبب اتصال این دو لایه به یکدیگر می‌شود.

حیاط اصلی دارای ایوان بلندی است، که از دهانه‌ی وسیعی برخوردار است و همین امر باعث شده است که اینطور به نظر برسد که پیوندی قوی بین این دو وجود دارد. همچنین پرتراشی بدنه‌های داخل ایوان، آن‌ را جزیی از دیوارهای پرکار حیاط نشان می‌دهد که در ایوان ادامه یافته است.

طراحان هنرمند و خوش‌ذوق خانه‌ی لاری‌ها، اتاق‌ها و گوشواره‌هایی را در دو طبقه و در اطراف آن قرار داده‌اند که درها و پنجره‌هایشان به سمت ایوان گشوده می‌شود. همچنین در پشت ایوان، بادگیری مرتفع قرار گرفته است که از درون حیاط می‌توان آن‌ را به خوبی مشاهده کرد. معماران این اثر تاریخی ارزشمند، این بادگیر را در گوشه‌ی ایوان تعبیه کرده‌اند.

ایوانی دیگر که از نمایی بلندتر از سایر نماها برخوردار است، در حیاط کوچک‌تر و با دهانه‌ای وسیع در میان بخش جنوب غربی ساخته شده‌است که روبروی آن، یک پنج‌دری حضور دارد. با این طراحی و ساخت، معماران و سازندگان ماهر ایران، تقابلی بین دو نما بوجود آورده‌اند که زیبا و ستودنی است. قسمت شمال غربی حیاط نیز در نوع خود جالب و قابل توجه به نظر می‌رسد. تمامی این بخش از یک هفت‌دری تشکیل شده و از نمایی ساده و در عین حال زیبا و دوست‌داشتنی برخوردار است.

در بخش کناری آن که شمال شرقی بنا است، یک پنج‌دری و یک سه‌دری ساخته شده‌اند که مجموعه‌ای از طاق‌نماها را بوجود آورده‌اند. در بخش چهارم حیاط نیز دیواری تراش خورده با قاب‌هایی برابر با هفت‌دری ضلع مقابل دیده می‌شود. به نظر می‌رسد، طراحان این بنا با تقسیم‌بندی یکسان و متمادی در نمای سه بخش حیاط، هدف تمییز دادن ایوان جبهه‌ی جنوب غربی را دنبال می‌کردند.

حیاط سوم این عمارت، یک طبقه بلند‌تر از حیاط دوم است و فضاهای اطراف آن از ارتباط کمی با بخش‌ها و قمست‌های دیگر خانه‌ برخوردار هستند. در واقع می‌توان نتیجه گرفت که این حیاط قسمتی کاملا مستقل و جداگانه از خانه محسوب می‌شود. در زیر حیاط سوم، فضایی چلیپا شکل حضور دارد که نورگیر در بین سقف آن و در مرکز حیاط باز شده است. این فضا را هم می‌توان فضایی باز در نظر گرفت چرا که سقف آن در مرکز روزنه‌ای بزرگ قرار گرفته است. همچنین تصور آن به عنوان فضایی بسته نیز درست است چون روزنه‌ای به سمت آسمان در آن تعبیه شده است. همین امر سبب شده که ترکیب فضایی قابل توجه و جالب در زیر حیاط بوجود آید.

سرداب‌ها که در واقع مکانی برای استفاده‌ی ساکنین خانه از آبی است که توسط قناتها به سرداب‌ها‌ی خانه‌ها وارد می‌شده‌اند و توسط پلکان‌هایی به سطح حیاط‌ها یا راهروهایی که به حیاط متصل هستند، ارتباط دارند. از نکات مهم و قابل توجه این بخش از خانه، می‌توان به فضاهای زیرزمین که بسیار پراکنده و جدا از هم قرار گرفته‌اند، اشاره کرد. همین نکته باعث شده است که نتوان این فضاها را به عنوان طبقه‌ی مشخصی از ساختمان خانه در نظر گرفت.

خانه لاری ها خانه لاری ها

نحوه دسترسی

آدرس : یزد – محله فهادان -کوچه کتابخانه

ساعت بازدید :۸-۲۰

تعطیلی هفتگی: ندارد

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    این خانه بسيار زيبا مساحتی حدود ۱۷۰۰ متر دارد و مجموعه ای از ۳ حیاط و ۶ باب خانه به همراه ایوان ها، تالارها، اتاق ها و یک سردر و هشتی را در خود جای داده است.
    اين بنا در خيابان امام خميني، محله فهادان، جنب عمارت كلاه فرنگي قرار دارد.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد