جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ دی ۱۴۰۰

خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر شده است این خانه به یادگار از دوران قاجار می باشد که در محله سنگ سیاه واقع شده است. این خانه دارای پلان حیاط مرکزی و اتاقهای سه دری و پنج دری است که در آنها تزیینات کاشی کاری، آجرکاری، گره چینی، سنگ های حجاری شده و سقف های چوبی وجود دارد. همچنین این خانه دارای ستون هایی گچبری شده میباشد. این خانه در سال ۱۳۸۴ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس و به منظور حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران، به موزه خاتم یا خانه خاتم تبدیل گردید.

خانه سعادت 1 خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر

معماری بنا

این خانه تاریخی شیراز دارای دو ورودی است که دسترسی یکی از ورودی‌ها از ضلع شرقی و دیگری از ضلع جنوبی است، ورودی دوم بنا در امتداد ورودی اول بوده که دسترسی آن به بنا ابتدا از اندرونی سپس از راهرویی که به زیرزمین هم دسترسی دارد در ضلع شرقی قرار دارد. زمانی که شما وارد حياط خانه سعادت كه می شويد رخ‌ بام خورشيدی آن شگفت‌زده‌تان می كند. اين رخ‌ بام بی نظير چيزی شبيه مجسمه‌های سردر تخت جمشيد است كه در بالای قسمت شاه‌نشين خانه ساخته شده است. در تزیين داخل خانه سعادت تنها از كاشی های رنگارنگ و پرنقش استفاده شده است.

%name خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر

موزه خاتم شیراز

فضای بزرگ اين خانه و ارزش تاريخی و فرهنگی اش باعث شده اين عمارت به يكی از مهم‌ترين خانه‌ های تاريخی شيراز تبديل شود. خانه سعادت، موزه خاتم شيراز هم نامیده می‌شود، چرا که زیباترین آثار خاتم کاری شده شيراز در آن به نمايش عموم گذاشته شده است. جدای از آثار این موزه معماری این خانه هوش از سرتان می‌برد، ستون‌های گچ‌بری شده و تزیینات خانه سعادت حکایت از ذوق هنری هنرمندان ایرانی دارد که با تمام وجود از هنر خود استفاده کرده‌اند تا زیبایی‌ بی‌نظیری بیافرینند.

%name خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر

خانه سعادت شیراز

جالب است که بدانید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در راستای حفظ و احیای این بنای ارزشمند تاریخی در سال ۱۳۸۴ اقدام به مرمت و بازسازی بخش‌هایی از خانه سعادت شیراز کرد که در پی این طرح اقدمات اجرایی انجام گرفت و در بازه زمانی کوتاهی تعویض کف فرش و پوشش سقف طبقه همکف ضلع‌های شمالی، غرب و جنوب، تعمیر و تقویت پی‌ های ضلع جنوبی، تعویض کف فرش ضلع جنوبی و حیاط خلوت، تعمیر و تعویض پوشش پشت‌ بام ضلع جنوبی و سم‌ پاشی در قسمت‌های چوبی صورت گرفت.

این خانه در آبان ماه ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۴۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .در حال حاضر در این مکان نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران در خانه سعادت شیراز برگزار می‌شود که علاقه‌مندان به تاریخ را از شهر شیراز و سایر نقاط ایران به سوی خود می‌کشاند. همچنین در کنار خانه سعادت شما شاهد آثار گرانقدر دیگری از جمله خانه بصیری، خانه فروغ الملک، خانه ضیائیان و چندین و چند اثر تاریخی که همگی در سازمان میراث‌ به ثبت رسیده اند، خواهید بود.

نحوه دسترسی

آدرس :شیراز، بلوار دستغیب، گذر سنگ سیاه

%name خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر

%name خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر

%name خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    اين خانه پس از مرمت و بازسازي توسط اداره ميراث فرهنگي و صنايع دستي استان فارس تغيير نام داده به نام “خانه خاتم” و در آن با ايجاد نمايشگاه دائمي هنر خاتم كاري كاري با ارزش در حفظ و گسترش اين هنر انجام داده باشد.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    ما یکبار به درب این مجموعه رفتیم ولی اجازه به کسی نمیدادن که وارد این خونه زیبا بشه و هر چقدر هم اصرار کردیم قبول نکردن

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد