جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه تاریخی شوریده شیرازی شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ آبان ۱۳۹۷

خانه تاریخی شوریده شیرازی شیراز ، یکی از بناهای مشهور و مهم این شهر بوده که قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد. این خانه زیبا، متعلق به شوریده شیرازی ادیب و شاعر معروف می‌باشد. باید بگوییم که خانه شوریده، روزگاری محل رفت و آمد اشراف و بزرگان شیرازی بوده است. بنای دو طبقه زیبا و چشم‌نوازی که در ابتدای کوچه هفت پیچ شیراز قرار داشته و المان‌های تزیینی آن مانند کاشی‌کاری‌های فوق‌العاده، ارسی‌های چوبی زیبا، گچ‌بری‌های بی‌نظیر و سقف‌های چوبی نظر هر ببیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. باید بگوییم که این بنای تاریخی، در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت جهانی رسید. گفتنی است که خانه شوریده، سال‌ها پیش به دستور سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس با اختصاص ۲۵ میلیون تومان مورد بازسازی قرار گرفت. در واقع، با توجه به فروریختگی‌های بخش‌هایی از ضلع شمالی ساختمان و حیاط این ضلع و فرسایش پشت بام این مکان ارزشمند، انجام این تعمیرات ضروری به نظر می‌رسید.
در مورد شوریده شیرازی، باید بدانید که ایشان از شعرا و فضلا قرن ۱۴ هجری و نیمه اول قرن ۱۵ می‌باشند. متأسفانه این عالم بزرگوار از همان دوران کودکی بینایی خود را از دست داده و در سن ۹ سالگی پدر گرامی‌شان به رحمت ایزدی پیوستند. اما شوریده شیرازی، به علت هوش و ذکاوت بالا از پای ننشسته و به تحصیل علم و دانش پرداختند. به‌طوری‌که، چنان در زمینه ادبیات عربی و فارسی پیشرفت کردند که آوازه‌شان تمام شهر را پر کرد. کمالات ایشان بدان حد رسید که به دربار صدر اعظم مشهور ناصرالدین شاه قاجار میرزا علی خان اتابک راه یافت. در این زمان بود که شاه قاجار لقب فصیح‌الملک را به وی داد. شوریده شیرازی به دربار مظفرالدین شاه نیز راه پیدا کرده و مورد عنایت و توجه وی قرار گرفت. این مرد بزرگوار، در سال ۱۳۲۳ هجری ازدواج کرده و صاحب ۴ فرزند پسر و ۱ فرزند دختر شد. سرانجام، شوریده شیرازی در سال ۱۳۴۵ هجری قمری دار فانی را وداع و در جوار آرامگاه سعدی دفن گردید.
آدرس: شیراز، کوچه هفت پیچ، منسعب از بازارچه هفت زینل.

خانه تاریخی شوریده شیرازی 1 خانه تاریخی شوریده شیرازی شیراز

 

خانه تاریخی شوریده شیرازی خانه تاریخی شوریده شیرازی شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    ما به این خونه تاریخی رفتیم و از معماری با شکوهش لذت بردیم یک سری کوارد هم بود مثل خرابی بعضی از قسمت ها به قسمت پذیرشش هم اطلاع دادیم گفتیم حیفه که اینجوری بمونه و خرابتر بشه گفتن پیگیری میکنیم

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    اینجا الان به عنوان رستوران هم استفاده میشه.غذاهاش هم خوبه

    ۲۶ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • شیوا

    سلام و خسته نباشین
    ضمن تشکر از مطالب مفیدتون، عکس وسطی که در این مطلب گذاشتین مربوط به خانه مشروطه تبریز هست.

    ۱۰ آبان, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما عکس مربوطه حذف شد .

      ۱۵ آبان, ۱۳۹۷

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *