جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه تاریخی رشتیان یزد

تاریخ بروزرسانی :
۲ آذر ۱۴۰۰

خانه تاریخی رشتیان یزد یاهتل سنتی یزد خانه ای است قدیمی، واقع در قلب بافت تاریخی یزد همجوار با مجموعه امیرچقماق و بازار سنتی یزد . که روزگارانی مامن خاندان سرشناس رشتیان بوده است این خانه که تاریخ پایان ساخت آن طبق کتیبه های موجود در خانه ۱۲۱۲هجری قمری می باشد. دارای معماری بسیار زیبا و چشم نوازی می باشد.این خانه که به خانه شاه شجاع معروف است پایه گذار سلسله آل مظفر در عهد اتابکان یزد با قدمت ۴۸۶ سال منسوب می دانند .خانه شاه شجاع با شماره ۱۵۰۰ توسط یونسکو و میراث فرهنگی به ثبت آثار ملی رسیده است.

خانه رشتیان 1 خانه تاریخی رشتیان یزد

معماری بنا

این خانه دارای سه حیاط بزرگ وکوچک می باشدو چهار ورودی در جهات مختلف دارد . حیاط اول بعنوان حیاط بیرونی وحیا ط دوم به عنوان حیاط اندرونی بوده مساحت این خانه حدود هزار متراست،۴ ورودی در جهات مختف دارد.پایابهای قنات دارد وآب قنات زارچ از زیر این خانه می گذرد وداخل سرداب ها گذر می کند .دارای زیر زمین های خنک می باشد .بادگیر های بلند وتالار های دلنشین دارد .سقف اتاقها طاق وچشمه می باشد . این خانه از خشت وگل ساخته شده است حوض بزرگی در حیاط اول ودو حوض سنگی دیگر در حیاط دوم وجود دارد .یک اتاق هفت دری در طرف شمال آن ودو اتاق پنج دری در طرف شر ق آن واقع شده است .

اقامتگاه بومگردی رشتیان

قدمت خانه به دویست سال پیش بر می گردد . اکنون این خانه بعنوان یک هتل ۳ستاره باز سازی شده است ودارای ۲۴اتاق ۲محوطه رستوران ونمایی بسیار زیبا وحیرت انگیز از بافت عشایری در شهرتاریخی بادگیر ها قراردارد.

امکانات و خدمات ارائه شده

اقامتگاه سنتی شاه شجاع دارای ۲۴ باب اتاق و ۳ حیاط بزرگ و کوچک و همچنین چهار ورودی از جهات مختلف است. حیاط کوچک که حیاط اندرونی نیز نام دارد، سرپوشیده و محل دلنشینی برای استراحت، نوشیدن چای و صرف عصرانه در کنار خانواده می باشد. از دیگر ویژگی هایی که اقامت در این خانه را دلچسب تر می کند، می توان به وجود زیر زمین های خنک و بادگیر های بلند اشاره کرد.

خانه رشتیان 3 خانه تاریخی رشتیان یزد

جاذبه های گردشگری منطقه

یکی از نزدیک ترین اماکن توریست گردی و گردشگری به این اقامتگاه، آتشکده زرتشتیان است. آتشکده در قدیم محل عبادت زرتشتیان بوده و هم اکنون نیز آتش مقدس در آن نگهداری می شود. معماری زیبا و هنرمندانه این مکان سالانه توریست گردان زیادی را به خود جذب کرده است.

مجموعه تاریخی امیر چخماق

این مجموعه تاریخی نیز که یکی از مهم ترین ابنیه تاریخی یزد می باشد در نزدیکی این اقامتگاه قرار دارد، این مجموعه متشکل از بنا های متعددی نظیر بازار قدیمی، دو آب انبار قدیمی، تکیه و مسجد است که از حیث زیبایی، وسعت و اهمیت بعد از مسجد جامع یزد، در رده دوم قرار می گیرد.

بازار سنتی خان یزد

بزرگترین بازار شهر یزد است که قدمت آن به دوران ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد. طول بازار به طور تقریبی ۲۷۴ متر است و در مجموع هم اکنون، ۱۵۳ مغازه فعال دارد. بازار خان شامل بخش های مختلفی نظیر بازار، حمام قدیمی، میدان و مدرسه است. این بازار خود از بازار های متعددی تشکیل می شود: بازار زرگری، بازار پنجه‌ علی، بازار قیصریه، بازار علاقبندی، بازار کاشی گری، بازار چیت‌ سازی، بازار ‏ملا اسماعیل، بازار افشار، بازار صدری، بازار دروازه مهریز، بازار مسگری و بازار نخود بریزها. نام گذاری این بازار به این علت بوده است که در گذشته بازار مخصوص خوانین بوده و مردم عادی حق استفاده از آن را نداشتند.

نحوه دسترسی

آدرس :شهر یزد ، میدان امیر چقماق، ابتدای خیابان سلمان

خانه رشتیان 4 خانه تاریخی رشتیان یزد

خانه رشتیان 5 خانه تاریخی رشتیان یزد

خانه رشتیان خانه تاریخی رشتیان یزد

1911 خانه تاریخی رشتیان یزد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    واقعا اینجا آدم با فرهنگ زیبا و اصیل دین زرتشت آشنا میشید و آداب و رسومشون هم در اینجا به عمل میارن.شهر یزد بیشترین تعداد زرتشتیان یزد رو داره و همه ساله جشنواره زرتشتیان برگزار میشه

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد