رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

خانه‌ی «پدر چای ایران» ملی می‌شود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از انجام مقدمات لازم برای ثبت خانه‌ی تاریخی «کاشف‌السلطنه» (پدر چای ایران) در فهرست آثار ملی خبر داد.

سپیده سیروس‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به نامه‌نگاری‌های این اداره کل با شهرداری تهران مبنی بر صادر نشدن هیچ مجوزی برای تخریب و ساخت‌وساز جدید در این خانه‌ی تاریخی، اظهار کرد: این بنا جزو املاک با ارزش استان تهران است و شهرداری نباید هیچ مجوزی برای تخریب و ساخت‌وساز جدید به جای این خانه صادر کند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در کنار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری این استان موظف است، اقدامات لازم را برای حفاظت از این بنای تاریخی و ارزشمند انجام دهد.

او با بیان این‌که اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران هنوز موفق به شناسایی مالک این خانه‌ی تاریخی نشده است، گفت: یک رونوشت از نامه‌ای که به شهرداری تهران برای جلوگیری از صدور هرگونه مجوز تخریب فرستاده شد، به در این خانه‌ی تاریخی نیز چسبانده شد،‌ تا مالک با دیدن این حکم، پیگیری‌های مورد نیاز را انجام دهد.

خانه‌ی «محمد میرزا کاشف‌السلطنه» مشهور به «پدر چای ایران» و نخستین واردکننده‌ی چای به ایران، در تهران قرار دارد و بسیاری از بخش‌های نفیس آن غارت شده است. کاشف‌السلطنه مشهور به «چای‌کار» از نوادگان عباس‌میرزا و یکی از دیپلمات‌ها، نویسندگان و مشروطه‌خواه دوره‌ی قاجار و پهلوی است. او نخستین فردی است که در سال ۱۳۸۵ هجری قمری تخم چای را از هند به ایران آورد و کشت آن را در ایران رواج داد و به همین دلیل، او را «پدر چای ایران» می‌نامند.

7-1166 خانه‌ی «پدر چای ایران» ملی می‌شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *