جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حمل و نقل هوایی و مزایای آن

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ خرداد ۱۳۹۹

در تعاریف بین المللی (معاهده ورشو) حمل و نقل هوایی به حمل و نقل افراد، کالا و یا هر چیزی را از مکانی به مکان دیگر از طریق هوایی منتقل می کنند، در صورتی که دو طرف هم از مبدا و هم از مقصد آگاهند و با رضایت کامل این انتقال انجام می گیرد.
یکی از مواردی که در حمل و نقل هوایی کالابسیار حائز اهمیت است، بارنامه هوایی است. بارنامه هوایی در واقع سندی است که بین فرستنده بار و حمل کننده تنظیم می شود که در طی این سند، شرکت حمل و نقل به ازای دریافت مبلغی، کالا را به مکان موردنظر فرستنده حمل می کند.
در حمل و نقل هوایی، بارنامه در سه نسخه نوشته می شود کهخ نسخه اول بارنامه باید توسط فرستنده امضا شود، نسخه دوم بارنامه باید توسط شرکت حمل و نقل امضا شود و نسخه سوم بارنامه توسط گیرنده امضا شود و پس از تحویل کالا به فرستنده برگردانده شود.
ذکر موارد زیر در بارنامه هوایی ضروری است:
محل و تاریخ تنظیم بارنامه
نام و مشخصات فرستنده و گیرنده
تعداد بسته ها و توضیح کلی در مورد کالای مورد حمل
ذکر ارزش مادی بسته ها
نام و نشانی شرکت حمل و نقل
وزن حجمی و وزن جرمی بسته ها
شماره هواپیما و شماره پرواز
حمل و نقل هوایی نیز مانند انواع دیگر حمل و نقل بین المللی مزایا و معایب خاص خود را دارد.
بزرگترین مزیت حمل و نقل هوایی نسبت به حمل و نقل دریایی، سرعت بالای حمل و نقل کالا می باشد. در حمل و نقل هوایی، کالاها با ایمنی بیشتری حمل می شوند.
حمل و نقل هوایی معایبی هم دارد. معایبی چون هزینه ی زیاد حمل و نقل هوایی. عیب دیگر حمل و نقل هوایی این است که هر کالایی را نمی توان با هواپیما حمل کرد و در انتخاب حمل کالا محدودیت دارید. معمولا برای کالاهای کوچک و با ارزش که داراری حجم کوچکی باشند. از حمل و نقل هوایی استفاده می کنند.

01 حمل و نقل هوایی و مزایای آن
برخی مزایای حمل و نقل هوایی:
۱) مهمترین رکن حمل از طریق هماپیما سرعت آن است که نسبت به حمل دریایی بسیار سریع تر می باشد.
در صورتی که ضرر ناشی از دیر رسیدن کالا بیش تر از صرفه جویی حمل دریایی محموله باشد، این روش توصیه می شود، همچنین تحویل به موقع کالا در روش حمل و نقل هوایی تضمین شده است.
۲) ایمنی حمل و نقل هوایی کالا و محموله ها هم نسبتا بالاست و کم تر به کالا آسیب وارد می شود.
برخی معایب حمل و نقل هوایی:
۱) بزرگ ترین عیب این روش هزینه ی بالای آن است که معمولا مانع استفاده خریداران یا فروشندگان محصولات خرد از این روش می شود.
۲) همچنین با هواپیماها هر نوع کالایی را نمی شود حمل کرد. معمولا حمل هوایی برای کالاها و محموله های نسبتا کوچک و با ارزش استفاده می شود ولی برای کالاهای حجیم و سنگین حمل زمینی و آبی توصیه می شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *