رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ مهر ۱۳۹۶

حمام تاریخی پیرزرگر اردبیل آماده واگذاری به بخش خصوصی است

لینک این مطلب کپی شد!

کریم حاجی زاده روز شنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت مرمت و بازسازی حمام دوره قاجار پیرزرگر تصریح کرد: این حمام در مرکز شهر و در محله پیرزگر واقع شده و متعلق به دوره قاجار است.
او با بیان اینکه عرصه بنای حمام هزار و ۱۵۵ متر مربع و قسمت اعیانی بر جامانده ۷۴۶ متر مربع است، گفت: این حمام در سال ۸۲ به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده و در حال حاضر تحت مالکیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۷۴ گنبد سربینه زنانه به صورت کامل تخریب شده بود، ادامه داد: از آن مقطع زمانی میراث فرهنگی به مرمت این اثر تاکید داشت و در نهایت از سال ۱۳۸۵ عملیات مرمت آغاز شد و تاکنون مرمت بیشتر دیوارها، سقف ها، پی ها، طاق ها و قوس ها انجام شده است.
حاجی زاده با اشاره به صرف چهار میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال در سال های گذشته برای مرمت و بازسازی این اثر از محل اعتبارات ملی و استانی گفت: در سال جاری نیز با اختصاص دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال نماسازی ضلع شمال شرقی، شرق و جنوب شرقی مشرف به معبر و همچنین تکمیل آجر فرش پشت بام و گنبدها ، تکمیل پوشش کف کانال ها با دال بتنی و تعمیر دیوارها و نیز خاک برداری و پی گردی ضلع جنوبی بنا به اتمام رسید.
او اظهار کرد: بر اساس پی گردی های اخیر که قسمت های به جا مانده از انتهای بخش های زنانه و مردانه به مساحت تقریبی ۱۲۸ متر مربع در آن مشخص شده بود، طراحی و مطالعه تکمیلی کل مجموعه توسط مشاور طرح انجام گرفت.
وی افزود: در وضعیت فعلی حمام پیرزرگر آماده واگذاری از طریق صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به بخش خصوصی است و با وجود اینکه پیش از این مزایده برگزار شده اما استقبالی از سوی بخش خصوصی نداشتیم.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، ابراهیم شکری ،مسوول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز گفت: برای راه اندازی دوباره این حمام ۱۳ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
او افزود: حمام پیرزرگر در کاربری اصلی خود دوباره راه اندازی می شود اما در صورتی که بخش خصوصی پیشنهادی برای تغییر کاربری ارائه دهد، مورد بررسی قرار خواهیم داد.
استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان های کشور است.
مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ کلخوران متعلق به امین الدین جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه های اردبیل هستند.
همچنین مقبره شیخ حیدر ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، سنگ نبشته های ساسانی ، قلعه های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین شهر ، قیز قلعه و شاه تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.
دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران ، تپه های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه خانی) ، دیز و نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.

-زرگر حمام تاریخی پیرزرگر اردبیل آماده واگذاری به بخش خصوصی است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *