جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حمام تاریخی میرزا رسول

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ بهمن ۱۳۹۲

هر چند ساخت حمام میرزا رسول مهاباد به صورت دقیق مشخص نیست ولی با توجه به فرم معماری بنا و احتمال هم دوره بودن آن با مسجد جامع شهر ، این بنا متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است .

موقعیت بنا :

حمام تاریخی میرزا رسول مهاباد در استان آذربایجان غربی در کنار یکی از گذرگاه های قدیمی بازار در مرکز شهر ( تقاطع خیابان طالقانی و سید نظام ) قرار گرفته است .

ویژگی های کالبدی بنا :

حمام تاریخی میرزا رسول مهاباد در استان آذربایجان غربی در کنار یکی از گذرگاه های قدیمی بازار در مرکز شهر ( تقاطع خیابان طالقانی و سید نظام ) قرار گرفته است و قدمت آن به همراه مسجد جامع و حوضخانه های سنتی این شهر به دوران صفویه و قاجاریه بر می گردد . البته ساخت این بنا به صورت دقیق مشخص نیست ولی با توجه به فرم معماری بنا و احتمال هم دوره بودن آن با مسجد جامع شهر ، این بنا متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است . این حمام که ساختاری مشابه دیگر گرمابه های قدیمی ایران دارد شامل سربینه، گرمخانه و فضای انتقالی و گنبد است . هر کدام از گنبدهای گرمخانه و سربینه ، چهار نورگیر در بغل و یک نورگیر در مرکز دارد . خزینه این حمام در قسمت گرمخانه است . بینه آن دارای پلان تقریباً مربع شکل بوده و همچنین دارای پشت بند می باشد . حمام دارای دو گنبد نا برابر است که بر روی هر کدام چهار عدد نورگیر قرار گرفته است . تفاوت اندازه و ارتفاع گنبدها به فضای تاریخی این حمام تنوع خاصی بخشیده است . ورودی کنونی این بنا الحاقی است که اخیراً احداث شده و ورودی اولیه آن از بازار اصلی بوده که اکنون راهروی آن به مغازه تبدیل شده است .

مصالح اصلی بنا سنگ و آجر است که از آجر در پوشش طاق و تویزه ها و از سنگ در پی و برخی دیوارها استفاده شده است . این بنا در حال حاضر کاملاً مرمت شده است . حمام میرزا رسول دارای تزیینات خاصی در اصل بنا نبوده ولی بعد از مرمت آن ازاره کاشی فیروزه ای رنگ به آن الحاق شده است . شیوه آجر چینی طاق و تویزه ها را می توان از عوامل تزیینی این بنا محسوب نمود . این بنا به شماره ۴۸۴۸ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده و در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است . حمام میرزا رسول مهاباد که در بازار شهر و در جوار میدان آرد در مرکز این شهر واقع شده بوسیله آجر و ملات متشکل از ساروج و آهک ساخته شده است ، به دلیل آجرکاریهای زیبا و طاقهای بلند از آثار منحصر بفرد دوره قاجاریه در منطقه محسوب می‌شود .

رسول 1  حمام تاریخی میرزا رسول

رسول 2  حمام تاریخی میرزا رسول

رسول 3  حمام تاریخی میرزا رسول

رسول 4  حمام تاریخی میرزا رسول

رسول  حمام تاریخی میرزا رسول

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد