رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ شهریور ۱۴۰۰

حمام تاریخی جاجرم

لینک این مطلب کپی شد!

حمام تاریخی جاجرم با قدمت ۵۰۰ سال (دوره صفویه)، نخستین و قدیمی‌ترین حمام این شهر به شمار می‌رود. این حمام در زمینی به مساحت ۷۰۰ مترمربع و در ضلع جنوبی قلعه قدیمی جاجرم یا نارین قلعه ساخته شده است. این بنا به علت قرارگیری در مرکز شهر قدیم جاجرم، مجاورت با مصلی و مسجد جامع قدیمی این شهر، در مسیر رفت و آمد مردم قرار داشته و به عنوان محل اجتماع آنان به شمار می‌رفته. اما هم‌اکنون به علت توسعه شهر به سمت شمال، رفت و آمد در بافت قدیم کمتر شده است. این اثر، در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶، با شماره ثبت ۲۲۲۱۲، به عنوان یکی از آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است.

حمام-جاجرم3 حمام تاریخی جاجرم

موزه مردم شناسی

درِ ورودی این بنا رو به شمال قرار دارد و ۲ متر ارتفاع و یک متر و ۱۰ سانتی‌متر عرض دارد و با یک شیب ملایم با ۵ پله به طرف رختکن حمام هدایت می‌شود. این بنا که با توجه به قدمت آن به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داده است، در قسمت داخلی دارای غرفه باستان‌شناسی، صنایع دستی، مشاهیر جاجرم، محرم، عطاری و نحوه استحمام گذشتگان، می‌باشد. بازدیدکنندگان و گردشگران می‌توانند همه روزه به جز ایام تعطیل در ساعات اداری از این مکان دیدن نمایند.

حمام-جاجرم4 حمام تاریخی جاجرم

سربینه

در این قسمت دو غرفه متفاوت که شامل غرفه استاد حمامی ( سرحمومی ) و غرفه پوشاک می شود قرار دارد . در این دو غرفه عادات حمام کردن و نوع لباس مردم به نمایش گذاشته شده است .

حمام-جاجرم حمام تاریخی جاجرم

گرمخانه

در بخش گرمخانه تعداد بیشتری غرفه به چشم می خورد که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد . غرفه دلاک ، غرفه عطاری ،غرفه شخصیت های جاجرم ،غرفه محرم ، غرفه باستان شناسی و غرفه صنایع دستی ( جوراب بافی ) هر یک از این غرفه ها آداب و رسوم خاص را نمایش می دهند .

حمام-جاجرم2 حمام تاریخی جاجرم

نحوه دسترسی

آدرس : خراسان شمالی – جاجرم – خیابان پانزده خرداد – بافت قدیم شهری

           
 

نظر کاربران :

  • آرش واعظی

    خیلی افسوس که اصلا رسیدگی به اطراف اینجا دهیاری نمی کنند

    ۲۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سفریتو

    در این روستا یک شب اقامت داشتم به همراه یکی از دوستان واقعا شبش پرستاره و لذت بخش بود

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *