رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ تیر ۱۳۹۵

جوانه زدن گردشگری سلامت مازندران در سنگلاخ مشکلات

اشتراک گذاری

ساری – ایرنا -دست اندرکاران حوزه گردشگری مازندران که خود را نا آشنا با گردشگری سلامت نمی دانند ، عملیاتی و اجرایی شدن این نوع گردشگری در استانشان را منوط به رفع این مشکلات اعلام کردند .

وجود امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی چه در قالب بیمارستان ، مرکز درمانی و حتی چشمه های آب معدنی باعث می شود که گردشگرانی از دیگر کشورها برای برخورداری از این فضا و امکانات بار سفر خود را به کشورهایی که ازاین امکانات برخوردار هستند ، ببندند.
مازندران که در موقعیت خاص ارتباطی میان کشورهای منطقه حاشیه دریای خزر قرار دارد ، می تواند مقصد سفر گردشگران خارجی بویژه کشورهای سی .آی .اس در قالب توریسم درمانی یا گردشگری سلامت باشد .
همچنین براساس اظهار نظر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، این استان با برخورداری از امکانات ، تجهیزات پزشکی و درمانی و نوع خدمات پزشکی که قادر به ارائه است ، می تواند به گردشگران خارجی خدمات سلامت ارائه دهد.
کمیسیون تخصصی گردشگری و سرمایه گذاری مازندران روز یکشنبه با محوریت گردشگری سلامت و بررسی این نوع گردشگری در استان را در اتاق بازرگانی برگزار کرد تا علاوه بر آسیب شناسی مشکلات پیش رو ، تبادل نظر پیرامون رفع این مشکلات نیز صورت بگیرد .
**گردشگری سلامت ، گزینه روی میز
مجتبی شهریارپور ، یکی از فعالان حوزه گردشگری مازندران در این نشست گفت که این استان زمانی می تواند کانون توجه و حضور گردشگران خارجی بویژه گردشگران حوزه سلامت باشد که پاره ای امکانات دراین بخش فراهم شود .
وی که خود در حوزه تخصصی آژانس هواپیمایی فعال است ، افزود : با وجود این کمبودها نمی توان انتظار خدماتدهی مطلوب به گردشگران حوزه سلامت را که برای دستیابی به سلامتی به مازندران سفر خواهند کرد ، داشت .
شهریارپور نبود ماشین آلات خاص برای حمل بیمار در فرودگاهها و آژانس های هواپیمایی را از جمله این کمبودها نام برد و گفت : ون و اتوبوس وی آی پی مناسب برای حمل مسافران وجود ندارد .
وی افزود : گردشگر خارجی که برای سلامتی خود و برخورداری از خدمات درمانی به استان مازندران سفر می کند ، انتظار برخورداری از این امکانات را هم دارد.
عاطفه اتحاد یکی از فعالان حوزه اقتصادی و گردشگری مازندران هم در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت که درخواست تسهیلات بانکی برای ایجاد زیر ساخت های پروازی به شرکت ها و آژانس های خدماتی هوایی مورد توجه قرار نمی گیرد .
وی اظهار داشت : تا وقتی زیر ساخت های لازم و مناسب برای ارائه خدمات پروازی در فرودگاهها و آژانس های هوایی فراهم نشود ، بی میلی و بی رغبتی گریبانگیر گردشگری خواهد بود .
اتحاد گفت : گردشگری در مازندران از اهمیت زیادی در درآمدزایی ، اشتغالزایی و خدماتدهی بویژه در حوزه گردشگری سلامت برخوردار است ولی برای بهره برداری از ظرفیت های نهفته نگاه مسئولان باید به رفع مشکل این بخش معطوف شود و امکانات و زیرساخت های مورد نیاز مهیا گردد.
عضو هیات مدیره جامعه هتلداران مازندران هم با اشاره به دیر بازده بودن سرمایه گذاری در بخش گردشگری ، اظهار داشت : به طور مثال ایجاد هتل حدود سه تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد تا سرمایه گذار به ثمردهی سرمایه اش برسد.
محمود نادری گفت : در مقابل با این روند طولانی اجرای طرح های گردشگری ، روند سهل الوصول و راحت اجرای طرح های صنعتی و کشاورزی ، کفه ترازو پرداخت تسهیلات را به این سو سنگین تر کرده است .
وی افزود : این درحالیست که سرمایه گذار بخش گردشگری می بایست تمامی امکانات و زیر ساخت های لازم برای اجرای طرح خود را فراهم کند .
به گفته عضو هیات مدیره جامعه هتلداران مازندران ، تلاش های دولت برای کمک به سرمایه گذاری در بخش صنعت تنها به تسهیل در پرداخت تسهیلات خلاصه نمی شود و ایجاد زیر ساخت های لازم بخش دیگری از این حمایت هاست .
وی ادامه داد : واحد صنعتی در بستری از زیر ساخت تهیه شده از سوی دولت که همان شهرک صنعتی است با تمامی امکانات و زیر ساخت های آب ، برق ، گاز و جاده فعالیت خود را آغاز می کنند ولی شرایط و وضعیت سرمایه گذاری در بخش گردشگری تنها اتکا به خود است و غالبا بدون فراهم آوردن زیر ساخت های لازم .
نادری گفت : در حالی صنعت گردشگری بی بهره از حمایت های لازم است که به عنوان صنعت پاک و به دور از ضایعات و آلاینده های زیست محیطی همچون دیگر صنایع نقش موثری را در درآمدزایی و اشتغالزایی ایفا می کند .
**تلاش برای قبضه گردشگری سلامت کشورهای حاشیه خزر
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم این استان را برخوردار از امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی و همچنین تخصص در پاره ای حوزه های درمانی دانست و گفت که گردشگری سلامت کشور می تواند در مازندران رونق بگیرد .
محمد سلطان تویه افزود : مازندران در انجام خدمات پزشکی درمانی جراحی های زیبایی ، جراحی های مفصل ، مغز ، اعصاب و درمان بیماری های سرطانی جز استان های برتر و مهم در این عرصه به شمار می رود که در این زمینه ها قادر به عرض اندام با دیگر کشورها نیز است .
وی همچنین ازفعالیت ۳۵ بیمارستان دولتی ، خصوصی و تامین اجتماعی در مازندران به عنوان بخش دیگری از ظرفیت های موجود استان برای گردشگری سلامت نام برد .
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : با انجام یکسری اقدامات زیر ساختی ، خدماتی و هتلینگ بیمارستان ها و مراکز درمانی مازندران و سپس اطلاع رسانی در خصوص نوع خدمات ، می توانیم گردشگری سلامت را در این استان رونق بدهیم.
وی افزود : به دلیل استفاده نشدن از ظرفیت های پزشکی و درمانی مازندران ، هم اکنون مقصد بخش عمده از گردشگران سلامت به کشورهای دیگر منطقه است که گاهی از نظر پزشکی توان پایینی نیز دارند .
سلطان تویه گفت : بسیاری از گردشگری سلامت منطقه به کشورهای هند ، کره جنوبی و روسیه انجام می شود در حالی که می توان مازندران را از نظر امکانات و خدمات درمانی و پزشکی در بسیاری از حوزه ها برتر از این کشورها دانست .
** کمی مهربانتر با سرمایه گذاران گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم از گردشگری به عنوان مولفه ای نام برد که در توسعه پایدار هر منطقه ای تاثیر بسزایی دارد . دلاور بزرگ نیا گفت که برای برخورداری از تمامی ظرفیت های گردشگری مازندران نیاز است تا با همکاری بخش های دولتی و خصوصی ، بسته های گردشگری مناسب با بازار کشورهای دیگر ارائه کنیم .
وی از گردشگری سلامت به عنوان مقوله ای از گردشگری نام برد که برای رشد و ترقی به حمایت های بیشتری نیاز دارد.
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی مازندران ؛ همان طور که حوزه های دیگر فعالیت از جمله صنعت و کشاورزی در استان از حمایت های تسریع و تسهیل در پرداخت وام های بانکی برخودار هستد ، این رویه می تواند در بخش گردشگری نیز اجرایی شود .
وی زمان بر بودن مدت اجرا و تکمیل طرح های گردشگری را از جمله دلایلی برشمرد که بانک ها رغبت کمتری برای پرداخت تسهیلات در این بخش را دارند. بزرگ نیا از برگزاری کمیسیون تخصصی گردشگری در اتاق بازرگانی که با حضور فعالان بخش گردشگری مازندران به عنوان نقطه امیدی برای آسیب شناسی و ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات در این بخش نام برد .
وی ابراز امیدواری کرد که این نشست ها که نماینده بانک های دولتی نیز در آن حضور دارند ، اولویتی در پرداخت تسهیلات و توجه به بخش گردشگری شود . مدیر کل میراث فرهنگی مازندران با قبول مشکلات تجهیزات برای ارائه خدمات در حوزه گردشگری سلامت گفت که با توجه به اینکه سال مالی گذشته سال خوبی برای دولت نبود ، اما تلاش ها برای رفع این مسائل وجود دارد .
وی خاطرنشان کرد : تلاش شده تا هماهنگی هایی برای تامین اعتبار و تسهیلات برای خرید تجهیزات حمل بیماران در آژانس ها و مراکز ارائه دهنده خدمات به گردشگران سلامت فراهم شود .
براساس آمارهای رسمی ، سال گذشته ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی برای دیدن فضاهای گردشگری به مازندران سفر کردند و در نوروز امسال نیز اندکی بیش از ۳۰۰ گردشگر خارجی از فضاهای این استان دیدن کردند.
این در حالیست براساس آمارهای رسمی ، نوروز امسال بیش از ۱۱ میلیون نفر شب اقامت در مازندران ثبت شد.
گزارش از فاطمه قنبری قادیکلایی
82127471-70823756 جوانه زدن گردشگری سلامت مازندران در سنگلاخ مشکلات

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *