رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ شهریور ۱۴۰۰

جنگل شصت کلا گرگان

لینک این مطلب کپی شد!

جنگل شصت کلا گرگان ، در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان واقع است و در نقاط بکر و دور از دسترس آن جانوران وحشی و درنده دیده می‌شود. در کف تاریک جنگل و در کنار درختان می‌توان انواع قارچ‌های رنگارنگ و بعضاً سمی را یافت که بسیاری از آن‌ها خواص دارویی و صنعتی مهمی دارند. رودخانه شصت کلا به طول تقریبی ۴۳ کیلومتر از دامنه‌های شمالی کوه قل بلاغ سرچشمه گرفته و با عبور از دره‌ها و جنگل‌های زیبای کوه جوزبند و سیراب نمودن روستای سیدمیران، به دشت گرگان و مازاد آن به رودخانه قره‌سو می‌ریزد. این رود زیبا در مسیر خود آبشارهایی همچون باران کوه و شصت کلاته را به وجود می‌آورد.

شصت کلا
از خوبی‌های جنگل شصت کلا این است که هم برای کوه‌نوردان حرفه‌ای و هم برای علاقه‌مندان عادی طبیعت و گردشگری مسیرهای متنوعی دارد. می‌توانید وسایل خود را برای یک گلگشت نیم‌روزه آماده کنید و برای چند ساعتی دل از شلوغی‌های شهر بکنید و در زیبایی‌های بی‌نظیر جنگل شصت کلا غرق شوید یا می‌توانید لوازم کوهنوردی حرفه‌ای خود را برای اتراق چند روزه در قلب جنگل‌های چند میلیون ساله حاضر کنید.

باران کوه

از جاهایی که علی‌رغم زیبایی فوق‌العاده‌اش هنوز خیلی شناخته‌شده نیست و بکر بودن و زیبایی طبیعی خودش را حفظ کرده آبشار باران کوه است. این آبشار تقریبا در ۱۰ کیلومتری عمق جنگل شصت کلا قرار گرفته و مسیر پیاده‌روی دسترسی به آن سخت است، ولی قطعا تلاش برای رسیدن به این آبشار ارزش سختی‌اش را دارد؛ بهتر است تا رسیدن به رودخانه را با ماشین بروید و از آنجا به بعد پیاده به سمت آبشار حرکت کنید. دلیل این‌که به آن باران‌کوه می‌گویند این است که آبش به صورت مداوم و با قطرات ریز و درشت مثل باران در فضای اطراف پخش می‌شود. صخره‌های اطراف را خزه‌ها پوشانده‌اند و مانند چترهای بزرگ آویزان شده‌اند. غارها و چشمه‌های پرتعداد از دل کوه بیرون زده و منظره‌ی محیط باورنکردنی و بی‌اندازه زیباست. هوای زمستان در اینجا انقدر سرد است که آب روی صخره‌ها یخ می‌زند و قندیل‌های کوچک زیبایی بوجود می‌آورد.

آبشار شصت کلا

آبشار شصت کلاته که با نام فیروز محل نیز شناخته می‌شود، از جاذبه های گردشگری گرگان به شمار می‌رود و در جنگل شصت کلا، در ۲۲ کیلومتری جنوب‌ غربی شهرستان گرگان واقع شده است. برای رسیدن به این آبشار باید از میان جنگلی انبوه عبور کنید. در طول مسیر می‌توانید انواع قارچ‌های سمی و غیرسمی را مشاهده کنید. آبشار شصت کلاته در اثر عبور رودخانه‌ ۴۳ کیلومتری شصت کلا از میان دره‌ها و جنگل‌های کوه جوزبندو به وجود آمده است. البته شصت کلاته تنها آبشار در طول مسیر این رودخانه نیست و شما می‌توانید آبشارهای دیگری همچون آبشار باران کوه را هم بیابید.

آبشار شصت کلا

بهترین زمان دیدن جنگل شصت کلا

در اینکه ایران کشور چهارفصلی است شکی نیست. در همین لحظه که این متن را می‌خوانید حتما نقاطی هستند که زیر بارش برف و باران قرار دارند و همچنین مناطقی که در گرمای سوزان کویری به زندگی ادامه می‌دهند. بعضی‌ها ممکن است از این قضیه مثل یک شعار استفاده کنند تا گردشگران زیادی را جذب کنند اما حقیقت این است که مکان‌هایی که هر ۴ فصل زیبا باشند زیاد نیستند. جنگل شصت کلا بدون شک یکی از همین مناطق است. پس کار سختی است که بگوییم چه زمانی برای دیدن این موهبت الهی مناسب یا بهتر است.

جنگل شصت کلا4 جنگل شصت کلا

نحوه دسترسی

آدرس :گلستان، ۲۲ کیلومتری جنوب غرب گرگان، جنگل شصت کلا
جنگل شصت کلا در استان گلستان و ۷ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان قرار دارد. برای وارد شدن به این جنگل بزرگ راه‌های مختلفی وجود دارد. روستاهای زیادی در اطراف آن وجود دارد که به سمت هر کدام حرکت کنید به داخل جنگل راه دارند. راهنماهای محلی خیلی بهتر به پیچ ‌و‌ خم و نقاط بکر جنگل آشنا هستند و احتمالا آن‌ها می توانند شما را به بهترین قسمت‌های جنگل راهنمایی کنند. با این حال یکی از ساده‌ترین راه‌های دسترسی به یکی از قسمت‌های زیبای جنگل شصت کلا این است که خودتان را به روستای سید میران برسانید. برای این کار باید وارد جاده‌ی قدیم گرگان- کردکوی شوید.

تقریبا بعد از ۱ کیلومتر تابلوی ورودی جاده‌ی روستا را در سمت چپ خود می‌بینید. این مسیر را حدود ۵ کیلومتر ادامه دهید تا به خود روستا برسید. از اینجا به بعد کار دشواری برای پیدا کردن جنگل شصت کلا ندارید چون کوه‌های انبوه آن در مقابل چشمان شما قرار دارد و رودخانه‌ی شصت‌کلا نیز از وسط روستا می‌گذرد. با این حال حتما از مردم روستا راهنمایی بخواهید تا مسیر‌های هموار و جاهای زیبای بهتری به شما پیشنهاد بدهند.

بعضی مسیرهای اصلی دیدنی‌های درون جنگل را می‌توانید با ماشین طی کنید؛ هرچند جاده خاکی و در قسمت‌هایی ناهموار است اما چون فاصله زیاد است، پیاده‌روی شما را خسته می‌کند. اگر ماشین‌تان توانایی حرکت در مسیرهای سخت را داشته باشد کار راحت‌تری دارید اما اگر ماشین‌تان معمولی است هم نگران نباشید، فقط با احتیاط بیشتر و سرعت کمتر حرکت کنید.

 

جنگل-شصت-کلا جنگل شصت کلا

جنگل-شصت-کلا2 جنگل شصت کلا

جنگل-شصت-کلا3 جنگل شصت کلا

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    زيبا و ديدني است در هر فصلي بخصوص در فصل پاييز كه رنگ طبيعت زرد و نارنجي ميشه

    ۵ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *