رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ اسفند ۱۳۹۷

جشن انار؛ مراسمی برای همدلی در روستای نوده

لینک این مطلب کپی شد!

روستای کوهستانی« نوده » فاراب، واقع در منطقه‏ی « عمارلو » شهرستان رودبار استان گیلان، اگرچه از برخی امکانات زندگی شهری، مثل برق و نفت، بی‏ نصیب نیست، با این حال به دلیل سه ویژگی: راه‏ خاکی،خانه‏ های گلی و اقتصاد زراعی و دامی، هنوز از روستاهای‏ نسبتا بکر و سنتی به حساب می‏ آید.
جشن‏ برداشت محصول انار ( جشن انار ) از آیین‏ های دیرینه ‏ی مردمان این روستا است که‏ از سده‏ های گذشته تا به امروز، هم‏چنان پابرجا باقی مانده است. طبق سنت معمول، هرساله یک روز جمعه در فاصله‏ ی روزهای ۲۰ تا ۲۵ مهر، مردم روستا راهی مزارع انار می‏ شوند تا به برداشت محصول‏ اقدام کنند. تا پیش از این روز کسی مجاز به برداشت محصول انار مزرعه‏ ی خود نیست و درست از همین روز که همگان به انارچینی‏ می‏ پردازند، در واقع قرق انار چینی شکسته می‏شود. چنان‏که‏ می‏ گویند، اگر کسی یا کسانی پیش از روز معین، انارچینی کنند، در عرف مردم روستا مغضوب واقع می‏ شوند و باید در انتظار مجازات‏ متعارف باشند. رعایت این امر حاکی از تعهد به حفظ آداب و سنن‏ گذشته است.
یکی از کارکردهای اجتماعی این آیین، همین گرد آمدن اهالی، اقوام و نزدیکان در یک روز معین در روستا و مزرعه است. جشن انار بهانه‏ ای است تا از دوستان دور و نزدیک دعوت به عمل آید.

jashne-anar جشن انار؛ مراسمی برای همدلی در روستای نوده

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    جشن محلي و زيبا كه بايد از اين ايين نگهداري شود و البته اجرا تا ايندگان به جشن هاي چندين ساله خود افتخار كنند

    ۱۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *