جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (۱۵ جاذبه گردشگری)

تاریخ بروزرسانی :
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

خرم اّباد جاهای دیدنی زیادی دارد و یکی از زیباترین شهرهای ایران است. شهری برای آدم‌هایی با سلایق مختلف. چه آبشار دوست داشته باشید، چه دلتان بخواهد جاهای تاریخی ببینید، چه در کنار دریاچه خستگی راه را از تن به در کنید، چه دلتان بخواهد به زیارت امامزاده‌ای بروید، خرم آباد همان جایی است که دنبالش می‌گردید. استان لرستان و شهر خرم آباد، جاهای زیادی برای دیدن دارند و ما در این پست قشنگ‌ترین جاذبه های گردشگری خرم آباد را که حتما باید ببینید،به شما معرفی می کنیم .

قلعه فلک الافلاک از جاهای دیدنی خرم آباد

نماد شهر خرم آباد، قلعه فلک الافلاک است، قلعه‌ای که هرجای شهر که باشید می‌توانید ببیندیش. فلک الافلاک که به معنی سپهر سپهران است، یکی از یادگارهای برجای مانده از ساسانیان است و حکومت‌های مختلفی را به خود دیده. این قلعه که به آن دوازده برجی و دژ شاپور خواست هم می‌گویند، بر بلندی تپه‌ای قرار گرفته که از بالایش هم خرم آباد زیر پایت است و هم رودخانه. فلک الافلاک که زمانی شاهان در آن قدم می‌گذاشتند و کاربری عمدتا نظامی داشته، بخش‌های مختلفی دارد. موزه مردم شناسی و باستان شناسی از جمله بخش‌های دیدنی قلعه است.

ورودی قلعه فلک الافلاک ۵ هزار تومان است.

آدرس: خرم آباد- خیابان امام (ره)

قلعه فلک الافلاک جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (15 جاذبه گردشگری)

دریاچه کیو

در شمال غرب خرم آباد، دریاچه کیو قرار گرفته. دریاچه‌ای که بعد از فلک الافلاک پر بازدیدترین جاذبه گردشگری خرم آباد است و نماد سرزندگی آن. دریاچه کیو که در پارکی به همین نام واقع شده، از سرچشمه‌های مخمل کوه و چشمه‌های موجود در کف دریاچه تامین می‌شود. کیو در لری به معنی تیره و کبود است و دلیل این نامگذاری به خاطر وجود گونه‌های گیاهی کف دریاچه است که باعث می‌شوند دریاچه در مواقع پرآبی، رنگ کبودی به خودش بگیرد. بهار و اوایل تابستان، دریاچه کیو، محل مناسبی می‌شود برای قایق سواری و ورزش های آبی، هرچند که زمستان فصل پرآبی آن است.

آدرس: شمال غربی شهر خرم آباد

دریاچه کیو جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (15 جاذبه گردشگری)

بام لرستان از جاهای دیدنی خرم آباد

یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد که به خصوص در شب دیدنی است، بام لرستان است. جایی که روشنای چراغ‌های خانه‌ها و اتوبان‌ها را می‌توان از آن بالا دید و در سکوت شب قدری آرام شد. بام لرستان که قرار است تبدیل به بزرگترین مجتمع تفریحی غرب کشور شود، رصدخانه کاسین را در خودش جای داده و آب و هوای خوشش روح را تازه می‌کند.

آدرس: شرق خرم آباد- خیابان شریعتی- بالای کوه مدبه

بام لرستان جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (15 جاذبه گردشگری)

آبشار نوژیان

لرستان، سرزمین آبشارهای ایران است و بلندترین آبشار آن، نوژیان. آنطور که وقتی بالایش را نگاه می‌کنید ممکن است سرتان گیج برود. نوژیان که در روستای نوژیان در ۳۸ کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد و جنوب شرقی آن واقع شده، ۹۵ متر ارتفاع دارد. پرآب ترین فصل نوژیان که آبش از چشمه‌های بالادست تامین می‌شود، بهار است و وجود گیاهان دارویی در اطرافش و بالای کوه تاف، یکی از انگیزه‌های رفتن به آن.

آدرس: ۱۴ کیلومتر بعد از پلیس راه در جاده کمربندی خرم آباد، تابلو آبشار نوژیان را می‌بینید. از این سه راهی به سمت چپ بپیچید. از ابتدای سه‌راهی تا آبشار دقیقا ۳۸ کیلومتر راه است.

آبشار نوژیان 1 جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (15 جاذبه گردشگری)

آبشار گریت از جاهای دیدنی خرم آباد

یکی از قشنگ‌ترین، خوش آب و هواترین و سرسبزترین نقاط در لرستان را آبشار گریت یا تاف هفت چشمه در ۵۰ کیلومتری خرم آباد و ۳۰ کیلومتری راه آهن سپید دشت دارد. آبشاری که در انبوهی از درختان بلوط و زالزالک و مو فرو رفته و ارتفاعش ۱۵ متر است. نه آنقدر بلند که دچار سرگیجه‌ات کند و نه آنقدر کوتاه که نتوانی به آن آبشار بگویی.

آدرس: کیلومتر ۱۵ جاده خرم آباد به بروجرد و از طریق محور خرم آباد-سپیدشت

آبشار گریت جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (15 جاذبه گردشگری)

دریاچه گهر از جاهای دیدنی خرم آباد

شهرستان دورود در ۸۵ کیلومتری خرم آباد واقع شده و جاهای زیادی برای دیدن دارد. مثلا کجا؟ دریاچه گهر. دریاچه گهر در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان درود است، دریاچه که به دلیل قرار گرفتن در میان کوه‌های اشترانکوه به آن نگین اشترانکوه می‌گویند. آبش خنک و بلوری رنگ است و اطرافش جنگلی انبوه وجود دارد. دره نی گاه با لاله های واژگون و شقایق هایش، درختان تنومند بلوط و زالزالک، سیب، ارژن، انار و .. و حیات وحشی که حیواناتی چون بز، آهو، قوچ، کبک، شاهین و.. در آن زندگی می‌کنند، دریاچه گهر را دیدنی تر نیز کرده است. بعد از ۴۰ دقیقه پیاده روی به دریاچه گهر دوم می‌رسید، جایی که عمق دریاچه کم است و ماهی ها را از نزدیک می‌توان دید.

به منظور جلوگیری از آسیب به تنوع جانوری و گیاهی، ورود گردشگران به دریاچه گهر تا ۱۵خرداد و همچنین از ۳۱ شهریور به بعد ممنوع است.

آدرس: دریاچه گهر در قسمت جنوبی دورود واقع شده و ۳۰ دقیقه با آن فاصله دارد.
دریاچه گهر جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (15 جاذبه گردشگری)

آبشار بیشه از جاهای دیدنی خرم آباد

آبشار بیشه در مسیر راه آهن خوزستان–تهران و در شهرستان دورود واقع شده. آبشاری که ۴۸ متر ارتفاع دارد و به دلیل قرار گرفتنش بین جنگل‌های بلوط، روستای بیشه و چشم انداز ایستگاه راه آهن بیشه که چشمه‌های زیادی از وسطش عبور و آبشار بیشه را جاری می‌کنند، یکی از قشنگ ترین تصاویر را پیش رویت قرار می‌دهد. در پایین دست آبشار و جویبار خنکش، امکانات زیادی برای گردشگران وجود دارد. جاده خرم آباد به بیشه یکی از قشنگ ترین جاده‌های ایران است.

آدرس: مسیر دسترسی به آبشار بیشه از طریق راه آسفالته از خرم آباد به طول ۶۵ کیلومتر واز کنار ایستگاه قطار می گذرد. ازشهرستان دورود تا آبشار با قطار حدود ۳۰ دقیقه راه است.

آبشار بیشه جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (15 جاذبه گردشگری)

خانه تاریخی ابو

یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های خرم آباد که وقتی قدم در آن می‌گذاری انگار از دنیای امروزی فرسنگ‌ها فاصله گرفته‌ای، خانه آخوند ابوست. این خانه تاریخی که یادگار دوره قاجار است، حیاطی با صفا و دلنشین دارد و تلفین آن حیاط باصفا با بنای پرهیبت خانه و صدای فواره، آدم را در خودش غرق می‌کند. ساختمان آخوند ابو که متعلق به شخصی به نام شیخ ابوطالب قاضی معروف به آخوند ابو بوده، دارای دو بخش تابستانه و زمستانه است و بعد از بازسازی آن به یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد تبدیل شده.

آدرس: خرم آباد، محله درب باباطاهر (دَر بُو طار)، خیابان امام (ره)، انتهای کوچه بن بست خیابان غربی قلعه فلک الافلاک

خانه تاریخی ابو جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (15 جاذبه گردشگری)

مخمل کوه

مخمل کوه که به دلیل گل سنگ‌های مخملی رنگش به این اسم معروف شده، در شمال شرقی خرم آباد قرار گرفته. این پارک جنگلی که آبشار مخمل کوه در تنگه معروف به شبیخون آن واقع شده و طبیعتی که تا چشم کار می‌کند سبزی است، از مخمل کوه، جایی بکر و بسیار قشنگ ساخته است.

آدرس: خرم آباد، میدان ۲۲ بهمن، انتهای خیابان ولیعصر

مخمل کوه جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (15 جاذبه گردشگری)

آبشار آب سفید الیگودرز

یکی از قشنگ‌ترین شهرهای لرستان، الیگودرز در فاصله ۱۴۹ کیلومتری خرم آباد است و آبشار آب سفید با طبیعت سرسبز و آب و هوای خوشش یکی از جذابیت‌هایش. حالا چرا به آن آب سفید می‌گویند؟ به دلیل برخورد آب با سنگ‌ها، آب به شکل حباب‌های سفید درمی آید و این دلیل نامگذاری آبشار است. آب سفید که در بهار دیدنی‌تر از همیشه می‌شود، ۷۰ متر ارتفاع دارد و آبش از دل یک تونل سنگی بیرون می‌آید، آبی که خنک و زلال است و سرحال می‌آوردت.

آدرس: آبشار آب سفید الیگودرز در حدود ۵۰ کیلومتری شهر الیگودرز و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرار گرفته و مسیرش از بین درختان گردو و بلوط می‌گذرد.

آبشار آب سفید جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (15 جاذبه گردشگری)

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

لرستان، همانقدر که سرزمین آبشارهاست، سرزمین دشت لاله‌های واژگون است و اگر می‌خواهید یکجا، یک عالمه لاله واژگون ببینید باید راه الیگودرز را در پیش بگیرید. یکی از مناظر دیدنی‌ای که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند دشت لاله های واژگون الیگودرز است. آنقدر وسیع که از ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی الیگودرز شروع و تا دامنه های زاگرس ادامه پیدا می‌کند. روستاهای دالانی، دره دایی، دورک، آب باریک، خلیل آباد، مورخشک، تاپله، هندلیه، گیلان و… زیباترین دشت‌های لاله واژگون و گونه نادر آن سوسن چلچراغ و اشک مریم را دارند.

آدرس: روستای دالانی-۳۵ کیلومتری جنوب شرقی الیگودرز

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (15 جاذبه گردشگری)

دره شیزر

یکی از حیرت‌انگیزترین جاهای لرستان، دره شیزر کوهدشت است. دره‌ای که سکوتش و صدای گذر آب، آن را به منطقه‌ای بکر و خیال انگیز تبدیل کرده. قرار گرفتن صخره‌های خشن و تیز با درختان تنگه و دیواره های آهکی، آبشارهای کوچک و بزرگ، درخت‌های کوهی انگور، انجیر و گلابی، مجسمه‌ها و آثار تاریخی غارهای این تنگه، آشیانه پرندگان، مناره سنگی و طبیعت درختان چنار و بلوط، همگی عزممان را برای دیدن شیزر جذب می‌کند.

آدرس: بهترین مسیر برای دسترسی به تنگه از طریق جاده اولادقبا است. دو کیلومتر انتهایی مسیر یک خاکی مناسب است و در نهایت به پارکینگی می‌رسید که در کنارش یک مجتمع شیلات قرار دارد. از اینجا باید با پای پیاده به داخل تنگه مسیر خود را ادامه دهید.

دره شیزر جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (15 جاذبه گردشگری)

گرداب سنگی

گرداب سنگی از جمله زیباترین جاهای دیدنی خرم‌آباد است. قدمت این بنای تاریخی به دوره‌ی ساسانیان بازمی‌گردد.گرداب سنگی خرم آباد در مجاورت خیابان هفده شهریور، پایین تر از میدان تختی واقع شده و در گویش لری به گردو بردینه معروف است. این جاذبه تاریخی از سنگ و ساروج ساخته شده و متشکل از یک دیواره عظیم سنگی است که به صورت مدور دور تا دور چشمه ای فصلی احداث شد.

%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%A8 %D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C جاهای دیدنی خرم آباد در بهار (15 جاذبه گردشگری)

دره خزینه

در حوالی روستایی از توابع پلدختر یکی دیگر از شگفتی های طبیعت لرستان رقم خورده است. بر اثر میلیون ها سال فرسایش و تحولات زمین شناسی، دره ای شکل گرفته که به لحاظ فرم ظاهری و زیبایی خیره کننده اش شباهت بسیار زیادی به دره گرند کانیون آمریکا دارد. دره خزینه جاذبه منحصر به فردی است که با نقش ونگارهای گلسنگی خود منظره ای چشم نواز و وحشی را خلق کرده و عبور رود کرخه از درون آن جلوه خاصی به طبیعت خشن و جذابش داده است.

بازار سنتی خرم آباد

اگر به دیدن بازارهایی که ارزش تاریخی خود را با گذشت سال ها هنوز حفظ کرده اند، علاقمند هستید پیشنهاد ما در سفر به خرم آباد، بازار سنتی خرم آباد هست که در سال ۱۳۰۱ شمسی توسط میرزا رضا بنا شد و قدیمی های شهر آن را به نام بازار میرزا سیدرضا می شناسند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 53 میانگین: 4.1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد