جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی اراک ( ۲۰ جاذبه گردشگری )

تاریخ بروزرسانی :
۶ خرداد ۱۴۰۱

جاهای دیدنی اراک ، مرکز استان مرکزی که با وجود دیدنی‌های تاریخی و طبیعی اراک، سوغات و صنایع دستی جالب و مطلوب، آب‌وهوای کوهستانی با تابستان‌های معتدل در کنار میهمان‌نوازی و فرهنگ غنی ساکنین این منطقه از کشور، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای سفر و بازدید در نظر گرفته شود. این شهر در گذشته منطقه ای بود بین ری، همدان و اصفهان بدین جهت به آن عراق می گفتند؛ عراق معرب اراک است. بعدها برای تفکیک آن از عراق عرب، عراق عجم نامیده شد. قبل از تاسیس این شهر و در محل شهر فعلی اراک، در نزدیکی روستای کرهرود قلعه ای نظامی قرار داشت؛ این قلعه سلطان آباد نامیده می شد و در سال ۱۳۱۶ سلطان آباد به اراک تغییر نام داد. بانی شهر اراک یوسف خان گرجی، معروف به سپهدار بود که این شهر را در طی چند سال و با هزینه ۲۰۰ هزارتومان ساخت. در شهر جدید تمام تاسیسات شهری مانند: قنات، آب انبار، حمام، سقاخانه، ارگ و بازار ساخته شد و به مرور زمان، با پیشرفت اقتصادی شهر و عبور راه آهن سراسری مهاجرت به آن افزایش یافت. در این شهر دیدنی های زیادی وجود دارد که قدمت آن ها به دوران قاجار برمی گردد.

تالاب میقان اراک 

در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اراک و در دشت فراهان استان مرکزی، تالابی دیدنی و زیبا قرار دارد که در گذشته به نمکزار فراهان شهرت داشته و امروزه نیز از آن به تالاب میقان یاد می‌شود. این جاذبه‌ی گردشگری طبیعی از سه جزیره به نام‌های کریستالین یک، کریستالین دو و بخش کویری تشکیل شده است و به دلیل آب‌وهوای معتدل در فصل زمستان، به یکی از زیستگاه‌های پرندگان تبدیل شده است.

تالاب میقان اراک جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

غار سفید خانی (عین هو)

غار سفیدخانی یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی در شهرستان اراک است که در ۱۸ کیلومتری شهر اراک و در کوهی به همین نام قرار دارد که می‌توان حضور چشمه‌های متعدد و بسیار را که در دامنه‌ی این کوه مشاهده می‌شود، از ویژگی‌های این پدیده‌ی طبیعی دانست. همچنین در دهانه‌ی غار دودکش جن قرار دارد که به جذابیت‌های آن افزوده است.

غار سفید خانی جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

روستای تاریخی انجدان از جاهای دیدنی اراک

انجدان، روستایی تاریخی و کهن در ۳۷ کیلومتری شهرستان اراک است که می‌توان آن را یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار معرفی کرد. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و می‌توان در پیرامون آن، کوه‌ برف شاه و کوه چشمه و غارهای متعددی را مشاهده کرد. وجه تسمیه این روستای تاریخی، وجود گیاهی در اطراف این روستا است که به وفور در آن یافت شده و به انگدان شهرت دارد و از آن انگرود یا آنغوزه بدست می‌آید.

روستای تاریخی انجدان جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

 

منطقه‌ حفاظت شده هفتاد قله


یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان اراک، منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی هفتاد قله است که در فاصله‌ی ۲۵ کیلومتری از این شهرستان قرار گرفته و حدود ۹۷ هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت دارد. چشم‌اندازی بسیار زیبا، حضور گونه‌های مختلف گیاهی و نیز وجود تنوع جالبی از حیوانات از جمله پستانداران، خزندگان و پرندگان این منطقه را همانند آزمایشگاه و موزه‌‌ای طبیعی ساخته است.

منطقه‌ حفاظت شده هفتاد قله جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

حمام تاریخی چهار فصل از جاهای دیدنی اراک

می‌توان حمام تاریخی چهارفصل اراک را بزرگ‌ترین حمام ایران نامید که قدمت آن به زمان سلطنت احمدشاه قاجار بازمی‌گردد. این بنای ارزشمند از مساحتی بالغ بر ۱۶۰۰ متر مربع تشکیل شده و به نظر می‌رسد به دلیل نگاره‌هایی از چهار فصل سال و نیز نقاشی‌های انجام شده در آن، به این نام شهرت یافته است. این اثر تاریخی امروزه به موزه تغییر کاربری داده است.
حمام تاریخی چهار فصل جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

 

مقبره‌ شاه غریب


در ۳۷ کیلومتری شهرستان اراک و در روستای انجدان این شهر، زیارتگاهی متعلق به میرزا عباس‌ابن عبدالسلام وجود دارد که در بین مردم اراک به شاه غریب شهرت یافته است. این مقبره‌ی کهن، از بناهای قرن ششم هجری قمری است و گفته می‌شود که متعلق به پیشوایان فرقه‌ی اسماعیلیه است و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی شهرستان اراک محسوب می‌شود.

مقبره‌ شاه غریب جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

 

امامزاده ابراهیم


در ۴۵ کیلومتری شهرستان اراک و در روستای مشهدالکوبه از توابع این شهر، مقبره‌ای مقدس قرار دارد که در بین مردم از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و به امام‌زاده ابراهیم شهرت یافته است. این عمارت مطهر، با توجه به کتیبه‌ی موجود که روی صندوق چوبی قرار دارد، از پیشینه‌ای به قدمت اوایل قرن ۱۲ هجری برخوردار بوده و معماری آن، به‌ویژه در گنبد اصلی و ضریح، زیبا و نفیس است. اهالی معتقدند که سه مرد و یک زن به نام‌های امام‌زاده جعفر با کنیه‌ی ابوحمزه و لقب عمران، امام‌زاده ابراهیم با کنیه ابوعبداللَّه و لقب علاءالدین، امام‌زاده عبدالصالح با کنیه ابوطالب و لقب عمادالدین و بی‌‏بی صفیه خاتون از نوادگان امام کاظم (ع) دفن شده‌اند.

روستای هزاوه

روستایی تاریخی و زیبا با جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی ارزشمند و باستانی همچون تپه‌ی تاریخی هزش، مقبره‌ی امام‌زاده سید احمد که قدمت آن‌ها به ترتیب متعلق به قرن پنجم هجری و دوران حکومت ایلخانیان است، در نزدیکی شهرستان اراک قرار دارد که به روستای هزاوه شناخته می‌شود. این روستا در اکثر روزهای سال دارای آب‌وهوایی سرد است و همین امر سبب شده است که منازلی با دیوارهای ضخیم و از جنس خشت، چینه و گل در این روستا ساخته شود.

روستای هزاوه جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

مجموعه تاریخی بازار اراک


مجموعه‌ی تاریخی بازار اراک، از دیگر جاذبه‌های دیدنی در این شهرستان است که امروزه به یکی از مراکز تجاری پررونق و شلوغ تبدیل شده است. در این بازار که از آن به بازار سرپوشیده نیز یاد می‌شود می‌توان وسایل مورد نیاز زندگی را تهیه کرد. قدمت این مجموعه‌ی تاریخی که شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب‌انبارها، گذرها و کاروانسراها است به زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار و اوایل قرن ۱۳ هجری قمری بازمی‌گردد.

مجموعه تاریخی بازار اراک جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

مدرسه سپهداری

عمارتی کهن و متعلق به دوران حکومت فتعحعلی شاه قاجار در بافت قدیمی شهرستان اراک و در مجاورت بازار این شهرستان قرار دارد که به مدرسه‌ی علمیه سپهداری شهرت یافته است. این بنای قدیمی که گفته می‌شود نخستین مرکز علوم دینی در اراک است، به همت یوسف‌خان سپهدار، از اقوام فتحعلی شاه احداث شده و می‌توان آن را اولین عمارت شهری که الگو گرفته از سبک مدارس دوره‌ی صفویه است، در نظر گرفت.

مدرسه سپهداری جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

 

مقبره آقا نورالدین عراقی


ساختمانی متعلق به دوران حکومت قاجاریان در دروازه تهران شهرستان اراک و در بین گورستان کهن این شهرستان قرار دارد که متعلق به یکی از پیشوایان دینی، علما، مجتهدین و مشاهیر اسلامی است که به القاب دیگری همچون امین و اویس زمان نیز شناخته می‌شود. این عمارت تاریخی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و مذهبی این شهر است که در بین مردم از ارزش والایی دارد.

کلیسای مسروپ مقدس


کلیسای مسروپ مقدس، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اراک است که در سال ۱۹۱۴ میلادی و به کمک ارامنه‌ی این شهرستان احداث شد. این مجموعه‌ی تاریخی شامل بخش‌های مختلفی مانند مدرسه‌ی مختص ارامنه، تالار اجتماعات، سکونتگاه کشیش و اقامتگاه سرایدار است که در محوطه‌ی حیاط قرار دارد.

کلیسای مسروپ مقدس جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

کلیسای مسروپ مقدس1 جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

مقبره‌ شاه قلندر

در روستای انجدان و در ۳۷ کیلومتری شهرستان اراک، آرامگاهی تاریخی و متعلق به قرن هشتم هجری قمری وجود دارد که به مقبره‌ی شاه قلندر شهرت یافته است. این عمارت کهن به شکل هندسی هشت‌ضلعی ساخته شده که گنبد آن نیز شانزده ضلعی است. در این بقعه می‌توان صندوقی که روی مزار قرار گرفته است را مشاهده کرد که در پیرامون آن آیاتی از قرآن از جمله آیت‌الکرسی، تاریخ ساخت صندوق و چند بیت شعر حکاکی شده است.

مقبره‌ شاه قلندر جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

کاروانسرای شاه عباسی از جاهای دیدنی اراک

کاروانسرایی قدیمی در روستای کاروانسرا و در ۳۵ کیلومتری شهرستان اراک قرار دارد که با توجه به معماری آن، چهار ایوانی بودن بنا و مصالح به کار رفته در آن، به نظر می‌رسد که متعلق به دوران حکومت صفویان باشد. متاسفانه این اثر تاریخی در حال تخریب و نابودی است.

کاروانسرای شاه عباسی جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

برج شیشه (ارگ حکومتی اراک)

از دیگر عمارات تاریخی متعلق به دوران حکومت قاجاریه و سلطنت فتحعلی شاه، ارگ حکومتی شهر اراک است که به برج شیشه نیز شهرت دارد و در بافت قدیمی این شهرستان قرار گرفته است. ساختمانی که امروزه بخشی از منزل سپهدار و در حال ترمیم و بازسازی است و متاسفانه بخش اعظم آن از بین رفته است.

برج شیشه 1 جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

برج شیشه جاهای دیدنی اراک ( 20 جاذبه گردشگری )

از دیگر مکان‌های دیدنی اراک می‌توان به منزل تاریخی حسن‌پور (موزه صنایع دستی)، پارک جنگلی شهید باهنر، بقعه‌ی‌ پیر مراد، قلعه‌ی حاج وکیل (عمارت کلاه‌فرنگی)، خانه‌ی حاج‌ حسین خاکباز (موزه‌ی مفاخر)، موزه‌ی جانورشناسی دانشگاه اراک، موزه‌ی سلطان آباد، بقعه‌ی هفتاد و دو تن، بقعه‌ی چهل دختران، بقعه‌ی سادات کرهرود و … اشاره کرد که شهرستان اراک را به یکی از گزینه‌های مناسب جهت گردشگری و مسافرت تبدیل کرده است.

بهترین زمان سفر به اراک چه فصلی است ؟

اراک یکی از شهرهای کویری و نیمه خشک ایران است و قرار گرفتن در اقلیمی خشک سبب شده تا این شهر در فصل تابستان هوایی نسبتا گرم و خشک داشته باشد؛ همچنین اراک زمستان های طولانی و سردی دارد. در این بین بهار و پاییز اراک در عین کوتاه بودن آب و هوای لطیف تری داشته و برای سفر کردن به این شهر مناسب تر هستند.

غذاهای محلی اراک چیست ؟

آبگوشت دوگوله دودار ، کباب ته تالی ، آش ترخینه ،آش جو ، شفته اراکی ،خوراک فسنجان و کشک ،کله جوش ،پتله‌پلو و…

صنایع دستی اراک چیست ؟

فرش ، گیوه بافی ، تفرشی دوزی ، مسگری ، سفال ، تذهیب و…

مراکز خرید اراک کدامند ؟

مجموعه تاریخی بازار اراک ،مرکز خرید پاسارگاد، پاساژ اسلامی، مرکز خرید خاتم ،پاساژ امیرکبیر ،مجتمع تجاری دیدار و…
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 20 میانگین: 3.8]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • علی

    واسم جالب بود که این همه جا رو نام بردین ولی از دو جاذبه اصلی چرا غافل بودین ؟؟ تالاب و کویر میقان …. امامزاده یا شاهزاده محمد عابد

    ۲۸ مرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • اطلس

    عالی

    ۲۱ شهریور, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • َAzin

      واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عالی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :/ :/ :/ :/

      ۲۳ مرداد, ۱۳۹۸

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *