جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاذبه های گردشگری پاییزی کردستان

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ آبان ۱۳۹۶

هر چند همه از پاییز به فصل برگ ریزان و خزان طبیعت یاد می کنند اما پاییز کردستان جلوه هایی از شاهکار خالق هستی در رنگ آمیزی طبیعت این استان است و تنوع و رویایی بودن مناظر در این فصل به اندازه ای است که انسان را برای تشخیص رنگ ها به اشتباه می اندازد.
در این فصل هنگامی که از گردنه های سخت گذر و شیب دار به عمق دره ها و کوهستان های جنگلی بنگری در نخستین نگاه احساس می کنی به تابلوی نقاشی چیره دستی می نگرید که به زیبایی رنگ های ارغوانی، سبز و طلایی را به شیوه ای هنرمندان ترکیب کرده است.
از گردنه ها که به پایین تر می آییی طبیعت پرنگ تر و زیباتر به نظر می رسد و فرو ریختن بخشی از برگ های رنگارنگ در پای درختان، یکنواختی را به طبیعت کردستان بخشیده است.
جاری شدن دوباره رودخانه های فصلی در دره های عمیق، جاری شدن آب چشمه ها در زیر درختان و پر آب شدن جوی های آب، حس زیبایی دارد که هیچ بیانی قادر به توصیف آن نیست.
محاصره شدن قله کوه ها با مه غلیظ پاییزی، دامنه های رنگارنگ آن در روزهای آفتابی پس از بارش باران و نمایان شدن رنگین کمان از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است که تنها با بودن در آن محیط می توان ابعاد آن را به خوبی به تصویر کشید.
گله های بزرگ گوسفند در دامنه کوه ها و هیاهوی چوپانان و سر و صدای سگ های گله با نمایان شدن غریبه ها، بره های قهوه ای و سفید تازه متولد شده همراه گله، خوردن یک استکان چای آتشی تازه دم در کتری سیاه و لقمه ای نان و پنیر محلی با چوپان، زیبایی های حضور در دامنه کوه های نزدیک روستاها را بیشتر می کند.
در کنار جاده ها، سفره خانه های سنتی دایر شده که در آنها علاوه بر نان محلی (کلانه) و دوغ ترش با قزوان، انواع محصولات باغی پاییزی از جمله زالزالک زرد و قرمز، گلابی کوهی (هه مرو) و انگور سیاه (هه نگوره ره شه) عرضه می شود تا مهمانوازی مردم این دیار را بیشتر نشان دهد.
توقف کلونی هایی چند هزار قطعه ای از پرندگان مهاجر از مناطق مختلف شمالی برای استراحت و تغذیه در تالاب ها، دریاچه سدها و رودخانه های دائمی و فصلی و سر و صدای پرندگان در حال پرواز زیبایی های پاییزی کردستان را دو چندان کرده است.
کردستان به سرزمین منابع آبی غنی مشهور است و علاوه بر تالاب بین المللی زریبار مریوان، دارای ۲۰ سد مخزنی شامل ۹ سد در حال بهره برداری و ۱۱ سد در دست اجرا، ۱۷ رودخانه دائمی و ۲۴ رودخانه فصلی است که میزبان پرندگان مهاجر هستند.
در این فصل در منابع آبی کردستان انواع پرندگان مهاجر و بومی از جمله خودتکا، انواع مرغابی ها، فلامینگو، لک لک، باکلان، سیاه کاکل، ماهی خورک ها، سسک ها، چرخ ریسک ها، کلاغ ها، عقاب ماهی گیر، کبوترها، حواصیل خاکستری و سفید، درنای معمولی، پلیکان و قو زیست می کنند.
در کنار این جاذبه های طبیعی غار تاریخی و طبقاتی کرفتو، دریاچه آب شیرین و پناهگاه حیات وحش زریبار مریوان، خانه های پلکانی روستاهای هورامان و پالنگان، عمارت خسروآباد و موزه مردم شناسی خانه کُرد سنندج، پارک جنگی آبیدر، بازارهای سنتی، آثار تاریخی و قدیمی، بازارچه های مرزی سیرانبند بانه و باشماق مریوان بهانه بسیار خوبی را برای حضور مسافران و گردشگران به وجود می آورد.
در این فصل که بسیاری از روستاییان بیکار هستند، علاوه بر اینکه می توانند راهنمایان بسیار خوبی برای گردشگران باشند، با برپایی جشن ها و جشنواره محلی انار، انگور سیاه و گردو سعی می کنند محصولات تولید شده خود را به مهمانان و مسافران این دیار معرفی کنند.
تنوع پوشاک محلی مردم کردستان بویژه هنگام برگزاری آیین ها و مناسبت ها از پاپوش ‘کلاش’ گرفته تا ‘چوغه و رانک’ (لباس مردانه کُردی) نیز از دیگر جاذبه های این منطقه بوده که حکایت از اصالت و قدمت ساکنان این منطقه دارد.
با توجه به اینکه کردستان از لحاظ آثار، جاذبه های گردشگری و امکانات اقامتی از ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برای جذب مسافر و گردشگر برخوردار است، از این قابلیت های کم نظیر باید به خوبی بهره برد و این موارد باید در گردشگری پاییزی نیز مورد توجه قرار گیرند.
پاییز و همه زیبایی های آن مانند طول روزهایش کوتاه بوده و لازم است مسئولان استان از این قابلیت برای توسعه گردشگری پاییزی و فراهم کردن زیرساخت های آن تلاش کرده و گردشگران نیز این فرصت کوتاه برای لذب بردن از طبیعت پاییزی کردستان استفاده کنند.

جاذبه های پاییزی جاذبه های گردشگری پاییزی کردستان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد