جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاذبه های گردشگری ایران در یک نگاه

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ فروردین ۱۳۹۷

ایران با جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی با آداب و رسوم گوناگون و با مردمانی خونگرم و میهمان نواز در آستانه سال نو، بهشتی برای گردشگران نوروزی است.
چشمه سارهای زلال و بیکران دریای کاسپین و سواحل چشم نواز و دیدنی جنوب، شب های پرستاره کویر، دشت های پراز شقایق، لاله و نرگس، انواع جاذبه های گردشگری تاریخی در جای جای ایران و مهمتر از همه میهمان نوازی ایرانیان، همه بهانه هایی برای یک سفر خوب نوروزی است.

دست خالق طبیعت باردیگر با قلم قدرت و درایت، رنگ سبز و زندگی و حیات نو را در کالبد زمان به نقش بست و در اولین فصل سال شروع بهار را به جریان انداخت و ترنم نو شدن را درگوش طبیعت و انسان زمزمه کرد.

در میان این همه تغییر، تحول و نو شدن طبیعت و سرسبزی دشت و دمن و شکوفه باران شدن باغ و بستان ها و دیدار خویشاوندان، سفر مایه آرامش و دید و بازدیدهای نوروزی موجب رفع کدورت ها و افزایش مراودات است.

در سنت ایرانیان سفر جایگاه خاصی دارد و در دستورات دینی نیز توصیه به سفر شده است، پس بیاییم در نوروز که بزرگترین عید باستانی و سنتی است ،گردشگری و ایرانگردی را دردستور سفرهای نوروزی خود قرار دهیم تا از سرمایه ها و جاذبه های طبیعی و تاریخی ایران به عنوان یک ایرانی لذت ببریم و بهتر سرزمین مادری خود را بشناسیم و در این خصوص حرفی برای گفتن داشته باشیم.

اگر تاکنون برنامه برای سفر نوروزی برای خود و خانواده ندارید پیشنهاد می شود چمدان ها را به قصد دیدن ایران این تابلوی نقاشی هزار بوم طبیعت ببندید.

شاعر نامدار ایرانی ˈ شیخ ابوالحسن خرقانی ˈ در باب سفر گفته است : سفر در گرو پنج عامل است ،نخست به پای و دوم به دل ،سوم به همت،چهارم به دیدار و پنجم درفنای نفس.

امروزه جاذبه های گردشگری برای توسعه سرمایه گذاری در دیگر بخشهای اقتصادی منبع درآمد بسیار ارزشمندی است.

چرا با برنامه ریزی صحیح و استفاده از مواهب طبیعی و گردشگری و جاذبه های تاریخی کشور عزیزمان، ما ایرانیان موجبات این سرمایه گذاری عظیم را برای بخش های مختلف اقتصادی خود ایجاد نکنیم؟

به هرجای ایران، سرزمین چهار فصل و مهد نعمت های خدایی و تمدنهای بشری سر بزنیم، زیبایی مختص به خودش را دارد و هر وجب از خاک پاک ایران به قدری زیبا و دلنشین است که ساعتها وقت می برد تا دقیق آن را ببینیم و از این همه زیبایی و شگفتی طبیعت لذت ببریم.

حال اگر یک ایرانی قصد داشته باشد که تمام ایران را بگردد و از مواهب آن برخوردار شود شاید عمرش کفاف ندهد، پس باید قدر لحظه ها را دانست،بیاییم ایران را بهتر بشناسیم و بهتر و بیشتر سفر کنیم.

شمال ایران که استانهایی نامدارند، همیشه در بحث گردشگری حرفی برای زدن دارند و بسیار مطرح هستند.

استانهای گلستان،مازندران و گیلان با شهرها و آبادی های متعدد و بیشترین تراکم جمعیت و مردمانی خونگرم و آداب و رسوم خاص و میهمان نوازی شان که شهره خاص و عام است.

هرچند نسبت به دیگر نقاط ایران این سه استان از نظر گردشگری بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته اند،اما در همین استانها هم بسیاری از نقاط دیدنی مغفول واقع شده اند.

دریای مازندران یا کاسپین و کوه های بسیار زیبا و ارتفاعات البرز، میراث کهن طبیعت ایران است و روح هر ایرانی را جلا می دهد و منظره های دلنوازش موجبات آرامش را فراهم می کند.

ازدیگر نقاط دیدنی این سه استان می توان به پارک ملی گلستان و پارک جنگلی ناهارخوران گرگان، آبشارهای متعدد از جمله آبشارلوه، پارک شبنم نوده خاندوز،برج قابوس ابن وشمگیر و مسجد جامع گرگان اشاره کرد.

کاخ رامسر، آبگرم آن، دریاچه رویایی ولشت، پارک جنگلی نور،تاسیسات سیاحتی نمک آبرود ،پناهگاه حیات وحش دشت ناز،مامن آهوی زرد ایران، پل بسیار زیبای ورسک از جمله دیدنی های مازندران است که دیدار از آنها خاطرات فرح بخشی را برای مسافران نوروز به یادگار می گذارد.

از مازندران که کمی به طرف غرب برویم ،استان گیلان با مردمانی نجیب و سرزمینی شاد و سرسبز ،خودنمایی می کند.

املش،آرامگاه میرزا کوچک خان،تالاب انزلی،تی تی کاروانسرا،جواهر دشت،خانه های منجم باشی،دریابیگی و ابریشمی،ساحل زیبای گیسوم،قلعه رودخان، عمارت های کلاه فرنگی و صدری و شهر زیبا و تاریخی ماسوله از جمله نقاط دیدنی گیلان است.

همچنین مسافران نوروزی می توانند از موزه های گوناگون این استان شامل موزه رشت، گیلان،ماهی،کاخ میان پشته و تاریخ چای نیز دیدن کنند.

در آن سوی دیگر ایران دو استان آذربایجان شرقی و غربی با مردمانی صمیمی با برخورداری از فرهنگ غنی و مناظر بکر طبیعی و انواع جاذبه های تاریخی بر روی مسافران نوروزی آغوش گشوده و آماده پذیرایی از هموطنان است.

آبشارهای آسیاب خرابه جلفا،سرکنددیزج شبستر،عیش آباد مرند،آبگرم های بستان آباد، قلعه کندی کلیبر،متعلق کلیبر، پناهگاه حیات وحش کیامکی،تالاب های قره قشون و قوری گل بستان آباد،جزایر آرزو،اسپیر،اشک و کبودان،جنگل های ارسباران،چشمه های آبرس سراب،الله حق سراب و صوفیان شبستر هم از جمله جاذبه های گردشگری در آذربایجان شرقی است.

دیدار از مقبره الشعرا تبریز،موزه آذربایجان،رصدخانه مراغه،پل دختر میانه،آرامگاه شیخ شهاب الدین اهری در اهر،روستای کندوان اسکو و کلیسای سن استپانوس جلفا نیز می تواند لحظات خوشی را در سال جدید برای مسافران نوروزی فراهم کند.

جاذبه های فراوان تاریخی استان آذربایجان شرقی هم از دیگر مناطقی است که همه ساله در بازدیدها و سفرهای نوروزی مورد توجه علاقمندان قرار می گیرد.

استان آذربایجان غربی نیز با برخورداری از بهترین مناظر طبیعی و انواع جاذبه های تاریخی محیطی بسیار زیبا و مفرح برای گذران تعطیلات نوروزی است.

در این استان با مردمانی گشاده رو مانند بقیه جاهای ایران اماکنی چون آبشار شلماش سردشت،تپه حسنلو ،سه گنبد،دره شهدا،تخت سلیمان تکاب، قره کلیسا،غار سهولان مهاباد،فقرگاه مهاباد،شهر باستانی سه هزارساله موصاصیر سردشت ،سلطان یعقوب نقده ،مسجدجامع ارومیه،سنگ کاظم خان،کلیسای ننه مریم و موزه ارومیه چشم هر بیننده ای را ساعت ها به خود مشغول می کند و سفر را به کام مسافران خوش می سازد.

استان آذربایجان غربی همچنین ده ها اثر تاریخی و طبیعی را در دل خود جا داده است ،اما دریاچه ارومیه با مناظر بسیار دیدنی که نقاش طبیعت در این گوشه از میهن گویی که طوری دیگر به طرز معجزه آسایی هنرنمایی کرده و تعجب را ازسویی و تحسین را از سوی دیگر با شکر از این همه نعمت ،برای دیدگان مسافران فراهم می کند.

در شمال شرقی ایران اسلامی سه استان خراسان رضوی ،شمالی و جنوبی خودنمایی می کند و به واسطه وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) در خراسان رضوی،دلهای ایرانیان در لحظه تحویل سال بی واسطه در هرجایی که باشند راهی سرسرای آن حضرت می شود و اشک شوق و امید در چشمان هر ایرانی عاشق به حضرتش،حلقه می زند و آن وجود نازنین را به درگاه خداوند واسطه قرار می دهد و برای همه دعا خیر و طلب شفاعت و سلامت می کنند.

مشهد مقدس مهمترین مقصد ایرانیان برای سفر نوروزی است و همه ساله هزاران نفر ایرانی عاشق به خاندان عصمت و ولایت قصد سفر به سرزمین خراسان و مشهدالرضا را می کنند.

صحن ها و موزه و ضیافتخانه حضرت رضا،بازارهای متعدد مشهد،پارک کوه سنگی،خواجه ربیع، هارونیه ، فردوسی، شاندیز، موزه نادری، مجموعه وکیل آباد و ده ها منطقه دیدنی دیگر ،هزاران مسافر نوروزی را از اقصی نقاط میهن اسلامی به خود جلب می کند.

باباامان،بش قارداش،پی قو،کمپ گلستان،آبشارحمید،اسفیدان،غاردرق،آبشار بیار،دره جاج سست،کفترخانه،درکش روستاهای زوارم و گلیان شیروان وکوهستان پارک شیرکوه شیروان از جاذبه های طبیعی استان خراسان شمالی است.

قلعه جلال الدین جاجرم،آیینه خانه مفخم،چهارطاقی تیموری،تپه ارگ باستانی شیروان، عمارت مفخم،کلیسای اسپاخو،خواجه مهزیار ،مسجدجامع،کوه بابا، تنگهو قلعه جلال الدین جاجرم نیز از جاذبه های تاریخی این استان است که مسافران نوروزی در سفرشان از استان خراسان شمالی می توانند از آنها بازدید کنند.

از مناطق دیدنی استان خراسان جنوبی می توان به آبگرم معدنی فردوس،آرامگاه ابن حسام خوسفی،باغستان علیا،بنددره،چنشت،خراشاد،شوکت آباد،غارخونیک،قلعه فورگ،کوچ، ماخونیک،مدرسه شوکتیه و علمیه علیا،مسجد جامع تون،مصعبی،مقبره بوذرجمهرقاینی، قلعه کوه قاین،مسجدجامع قاین و افین اشاره کرد.

مقصد بعدی سفر نوروزی ما استان پهناور سیستان و بلوچستان است استانی با قدمت دیرینه و از استانهای مرزی محسوب می شود و مرزداران غیرتمند سیستانی و بلوچستانی مانند جان شان از سرزمین مادری دفاع و حمایت می کنند.

سیستان مهد قهرمان اسطوره ای ایران رستم دستان است و بلوچستان در جنوب شرقی ترین نقطه اش زادگاه طلوع خورشید در ایران زمین است.

در سفر به این استان پهناور می توان از قلعه سیب سراوان،بقایای آتشکده کرکویه،قلعه سیب سراوان،تخت عدالت،کوه خواجه،زاهدان کهنه،سه کوهه،شهر سوخته،دهانه غلامان ، قلعه های رامرود،خاش،مچی،سام،تپه،رستم،کهک کهزاد،چاه نیمه،آرامگاه خواجه غلطان و زیارتگاه بی بی دوست بازدید کرد.

دریاچه بزرگ هامون بنادر زیبای چابهار و کنارک و سواحل زیبای بیکران دریای عمان،مقبره غلام رسول،قلعه پرتقالی ها،درخت انجیر معابد،جنگل های حرا،تالاب زیبای لیپار و صورتی ،روستای تاریخی تیس،کوههای مینیاتوری (مریخی)، گل فشان و گونه کمیاب تمساح پوزه کوتاه ایرانی موسوم بهˈ گاندو ˈ از دیگر دیدنی های استان سیستان و بلوچستان است.

استان زیبای هرمزگان استان دیگر ایران است که در کنار سواحل زیبای خلیج همیشه فارس بر روی مسافران نوروزی آغوش گشوده است.

کاروانسرا وحمام خانی بستک،عمارت کلاه فرنگی،معبد هندوها،آب گرم گنو،موزه آب، دوگنبدان، کاروانسرای کوخرد،پنجشنبه بازار میناب،سد تاریخی کوخرد،جنگل های حرا،شهرسیبه،تپه مارو ،قلعه های پرتغالی ها و منطقه حفاظت شده گنو از جمله مناطق گردشگری استان هرمزگان است.

از میان ده ها دیدنی این استان شامل بازارهای محلی،اسلکه و باراندازهای تجاری و کاروانسراها می توان به جزایر بسیار زیبای کیش و قشم که امروزه از مناطق آزاد محسوب می شوند و امکانات گردشگری و گردشگری آن نام برد و گذران تعطیلات نوروزی در آنها خاطرات خوشی را به همراه دارد.

استان بوشهر زادگاه و محل مبارزات رییس علی دلواری به عنوان نمادی از یک ایرانی مبارز در مقابله با بیگانگان ،جایگاه بسیار زیبا مفرحی برای گذران تعطیلات نوروزی است.

از میان انبوهی از دیدنی های این استان می توان به قلعه زایرخضرخان اهرمی،منطقه زیبای خائیز،چشمه های آبگرم معدنی اوباد اهرم،امامزاده بی بی بانو،قدمگاه عباس علی،جنگل گلوبردکان ریز ،شهر باستانی سیراف،منطقه حفاظت شده شهرستان دیر (زیستگاه آهو و جنگلهای حرا)،کنسولگری انگلستان و روسیه در بوشهر،عمارت ملک وکلیسای گرگوری اشاره کرد.

موزه رییس علی دلواری،موزه مردم شناسی،کاخ تابستانی کورش وکشتی رافائل از دیگر جاذبه دیدنی بوشهر است.

اما استان خوزستان که به دلیل سرسبزی در ایام نوروز ،مورد توجه بیشتر گردشگری قرار می گیرد.

این روزها با اعزام کاروان های راهیان نور به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس بسیاری از این مناطق مورد بازدید قرار می گیرد.

از جمله این مناطق که مورد بازدید قرار می گیرد می توان به یادمان شهید تندگویان،یادمان والفجر هشت (اروندکنار) ،مناطق عملیاتی کربلای پنج و بیت المقدس ،یادمانهای شرق کارون،شهدای بهبهان،شهدای رمضان، شلمچه،خرمشهر، چزابه وشهید چمران اشاره کرد که مورد استقبال عاشقان انقلاب و اسلام قرار می گیرد.

قدمگاه خضر نبی (ع)،بقایای شهر باستانی لوور،پارک جنگلی گمبوعه (جاده سوسنگرد) ،تالاب بامدژ (جاده شوش)،گورستان باستانی زرتشتیان،کتیبه های تنگ تکاب،آرامگاه بشیر و نذیر،آرامگاه یعقوب لیث صفاری و آرامگاه دانیال نبی (ع) ،تنها بخشی از مناطق دیدنی خوزستان است که می توان اشاره کرد.

استان فارس با قدمت تاریخی مهد شعرا و دانشمندان ایرانی نیز این روزها در انتظار مسافران نوروزی است تا با هوای بهاری و مناظر و مناطق دیدنی میزبانی خوب برای هموطنان باشد.

نقش رستم ،ویرانه های بیشاپور،چشمه رسول الله اقلید،قدمگاه امام رضا(ع)اقلید،تخت جمشید،آرامگاه حافظ ،آتشکده کازرون،قلعه اژدها پیکر،کاخ اردشیر بابکان،کاخ ساسانی سروستان،دروازه قرآن،بنای نارنجستان قوام الملک،باغ دلگشا،پاسارگاد،حوضچه دختر گبرار ،مسجد،حمام و بازار وکیل از جمله مناطق دیدنی استان فارس است.

اما در میان این همه دیدنی های فارس ،آرامگاه نورانی شاهچراغ برادر امام رضا (ع) مورد توجه ویژه مسافران نوروزی قرار می گیرد و ایرانیانی که به شیراز می آیند در زیارت این حضرت توشه ای از تقرب و معنویات را با خود به ارمغان می برند.

دیدار از آرامگاه شیخ اجل سعدی و حافظ و تفعل بردیوان خواجه حتما یکی از نکات مورد توجه در سفر هر مسافری به دیار شعرا شیراز است.

در بحث گردشگری استان فارس مجموعه تاریخی تخت جمشید خودش به تنهایی حکایتی بس عظیم و به قدمت یک تمدن را در خود جا داده و برای کسب اطلاعات و پیشینه تخت جمشید می بایست ساعتها ،شاید روزها و ماهها وقت صرف کرد،چرا که تخت جمشید بیان یک تاریخ با هویت ایرانی و تمدن کهن که هر ایرانی به خود می بالد را در خود جا داده است.

استان کرمان هم مانند بسیاری از نقاط میهن اسلامی در اولین روزهای بهار پذیرای خیل عظیمی از مسافران نوروزی است.

کرمان با تاریخ و فرهنگی غنی دارای آثاری چون بازارهای قدیمی،چهارسوق گنجعلی خان، اختیاری،سرداری،عطاری ومظفری است.

کاروانسرای وکیل،علینقی خان، تیمچه حاج آقا عبدالله،تیمچه کوزه گرها،سرای گلشن، سرای جر،آب انبار علیمردان خان،حاآقا علی،ابراهیم خان نیز از دیگر اماکن دیدنی کرمان است.

آرامگاه شاه نعمت الله ولی،خواجه خضر،مقبره اتابک برغوچ (بزقش) مقبره میرحیدر، آرامگاه شاه فیروز،آرامگاه اخوند،آرامگاه میرزبیر، مزار شیخ علی بابا،آرامگاه شاهزاده حسین جوپار نیز در ایام نوروز مشتاقان بسیاری را برای بازدید دارد.

استان زیبای یزد را با بادگیرهایش و مردمانی خوب و نجیب با لهجه بسیار دلنشین را برای سفر نوروزی و گذاران تعطیلات پیشنهاد می کنیم.

یزد با وقار که آرام در دل کویر آرمیده است دیدنی های نظیر معبد مقدس زرتشتیان،پیر هرشت اردکان،منارجنبان خرانق،امامزاده سیدهاشم شریف آباد،نارین قلعه،کاروانسرای شاه عباسی وخانه سالار را در خود جا داده است.

آب انبار شش بادگیر،آتشکده یزدان،میدان امیر چخماق،باغ گلشن طبس ،خانه لاری ها، دخمه زرتشتیان، رباط ساغند اردکان،زندان اسکندر،سرو کهن ابرکوه،غار چهارطاقی وقلعه مروست نیز از دیگر نقاط دیدنی استان یزد است که مسافران نوروزی می توانند از آن دیدن کنند.

اما این بار نوبت استانی است که خودش به تنهایی نصف جهان است استانی که مهد معماری و بناهای اصیل ایرانی است.

اصفهان نه تنها در نزد ایرانیان بلکه در جهان نیز دارای شهرت خاصی است ،این روزها این استان در انتظار ورود خیل عظیمی از مسافران است که به قصد گذران ایام سال نو راهی این سرزمین می شوند.

گردشگاه و باغ های تاریخی چهارباغ،کاخ چهل ستون،کاخ هشت بهشت،عمارت عالی قاپو ،منارجنبان،مناره باغ قوشخانه،مناره دارضیاء،آتشگاه کوه سنگی،بازار اصفهان،مسجدامام و مسجدشیخ لطف الله از جمله مناطق گردشگری اصفهان است.

آبشارکردعلیا،چشمه آب معد نی ورتون،زاینده رود،غارآهکی کلهرود،غار کوکولو،جلگه اصفهان ،حیات وحش و منطقه حفاظت شده کلاه قاضی،دریاچه سد زاینده رود،سد چشمه مرغاب ،باتلاق گاوخونی نیز از دیگر دیدنی های چشم نواز اصفهان است.

پل سی و سه پل،پل خواجو،خانه بروجردی ها،آرامگاه سهراب سپهری،آرامگاه باباافضل ،آرامگاه محتشم کاشانی،آرامگاه فیض کاشانی، مدرسه آقا بزرگ،باغ وکاخ تاریخی فین و خانه طباطبایی نیز از جمله آثار دیدنی این استان است.

در سفر به استان اصفهان می توان شهرها و روستاهای زیادی با آب و هوا و جاذبه های گردشگری خاص خود را دید.

در سفر به استان اصفهان از ابیانه روستایی در دامنه کوه کرکس که بلند ترین نقطه مسکونی در ایران است با معماری بومی و بناهای تاریخی پرتنوعش، تا وزوان شهری در ۱۰۰ کیلومتری شمال اصفهان در مسیر جاده ارتباطی اصفهان- تهران را با جاذبه های کم نظیرش می توان به چشم دید.

براساس مستندات، در وزوان قناتی به طول یک هزار و ۸۰۰ متر وجود دارد که عمق مادر چاه آن ۱۸ متر و دارای ۶۴ حلقه است.

قنات وزوان که در طول سال از سوی گردشگران خارجی زیادی بازدید می شود به بزرگترین سد زیر زمینی ایران معروف بوده و از سوی یونسکو به عنوان یکی از اعجاب انگیزترین قنات های جهان شناخته شده است.

قلعه شهر وزوان معروف به خانه ˈاعظمی هاˈ متعلق به دوران قاجار نیز از آثارتاریخی و جاذبه های دیدنی وزوان و مورد توجه گردشگران است.

این بنا با ۵۶ هزار متر مربع وسعت دریکی از محله های قدیمی و مرکزی شهر وزوان در مجاورت شهرستان میمه قرار دارد.

در ساخت این بنا ازسنگ، خشت و گل استفاده شده که با وجود گذشت بیش از یک

قرن از ساخت آن هنوز در برابر برف و باران محکم و پابرجاست.

مقصد بعدی سفر نوروزی ما استان سمنان است،استانی که با فرهنگی غنی و مردمان ولایت مدار و اهل ادب و هنر.

بیش از نیمی از مسافت تهران تا مشهد در استان سمنان طی می شود و سالانه تعداد زیادی از زایرین حضرت رضا (ع) از استان پهناور سمنان عبور می کنند و مردم این استان از اینکه خادم این زایرین هستند،مفتخرند.

سمنان دارای آثار طبیعی و تاریخی بسیاری است که در اینجا فقط به بخشی از آن بسنده می کنیم.

مساجد جامع سمنان،امام،تاریخچه،برج کاشانه،بازارهای سنتی و قدیمی،دروازه ها ،کارونسراها،امام زاده ها،موزه ها و آب انبارهای متعدد در این استان ،از جمله نقاط مهم جذب گردشگری محسوب می شوند.

مناطق حفاظت شده خوارتوران و خوش ییلاق شاهرود،غارهای شیربند و دربند و چشمه های قلقل و هفت رنگ مجن،شهر قدیمی و پلکانی مجن و آرامگاه بایزید بسطامی و آرامگاه خرقانی نیز از دیگر نقاط دیدنی است که مسافران می توانند از آنها بازدید کنند.

اما یکی از جاذبه های بسیار بی نظیر طبیعی که در استان سمنان در شاهرود واقع شده است،جنگل بی نظیر ابر یادگاری از جنگل های هیرکانی با گونه های کمیاب با اقیانوسی از ابر که تعجب هر بیننده ای را برمی انگیزد، در این جنگل هر لحظه اش به شکلی است، لحظه ای ابری و لحظه دیگر آفتابی…

در ادامه سفر به ایران ،سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با خاطرات خوشی همراه است،شهر توریستی و زیبای سی سخت همچون نگینی در دامنه کوه دنا با آب و هوای دلپذیر و سالم، پذیرای مسافران نوروزی است.

رودخانه های مارون،چرام،نازمکان،بشار،زهره و مهریان به همراه هزاران چشمه سار دیگر و در کنار آنها سدکوثر،شاه قاسم و شاه مختار یاسوج،۴۰قله بالای چهار هزارمتر دنا ،آبشارهای کمردوغ دیشموک،تنگه مهریان و گنجه ای یاسوج و تنگ سولک بهمئی نیز از دیگر نقاط دیدنی این استان زیباست.

استان چهار محال و بختیاری نیز مانند دیگر استانهای کشور آماده پذیرایی و استقبال از مسافران نوروزی است.

سنگ نوشته پیرغار ،غارسراب،آبشار آتشگاه،چشمه سندگل،چشمه سارهای متعدد کوهرنگ، آبشار دره عشق،تالاب سولقان،مناطق دیدنی برجن و دریاچه شلمزار از نقاط دیدنی استان چهار محال و بختیاری است که مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

استان مرکزی نیز برای سفرهای نوروزی بسیار مورد توجه قرار می گیرد، مجموعه تاریخی بازار اراک،بنای تاریخی مدرسه سپهدار،بنای تاریخی حمام چهارفصل،شهر زیرزمینی ذلف آباد،بنای تاریخی پیر مرادآباد،روستای ساروق انجدان،امامزاده شاهزاده حسین،مرقد شاهزاده محمدعابد،آتشکده برزوی راهگرد،بنای تاریخی کاروانسرای اراک،امامزاده ابراهیم (اراک) وامامزاده حواخاتون از نقاط دیدنی استان مرکزی است.

از دیدنی های استان زنجان می توان به امامزاده سیدابراهیم،مسجد جامع،بازار، نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی،بنای رختشویخانه زنجان،مجموعه تفریحی گاوازنگ،کاروانسرای سنگی زنجان و گنبد سلطانیه واقع در سلطانیه را می توان نام برد.

استان قزوین یکی از استانهایی است که به دلیل قرارگرفتن بر سر راه بسیاری از استانهای دیگر مورد توجه مسافران نوروزی است.

گراند هتل قزوین،مسجد جامع قزوین، عمارت شهرداری، خانه و حسینیه امینی ها،دروازه تهران،دروازه درب کوشک،حمام صفا،حمام قجر،حمام بلور،بازار قزوین ،آب انبار حکیم،آب انبار زنانه بازار و عمارت سردار مفخم از دیدنی های استان قزوین است.

استان همدان به عنوان یکی از قدیمی ترین نقاط ایران از دیر باز تاکنون مورد توجه گردشگران است.

مقبره بوعلی سینا،کتیبه های گنجنامه،شهر باستانی هگمتانه و مجسمه شیرسنگی ،گنبد علویان از دوره سلجوقی،برج قربان،آرامگاه استر و مردخای،بقعه خضر،بنای امامزاده یحیی،امامزاده حسین و امامزاده اسماعیل،پل آبشینه از دوره صفوی و مسجدجامع و بازار و میدان امام همدان از ابنیه استان همدان است.

تله کابین گنجنامه،دریاچه و مجتمع عباس آباد،آبشار گنجنامه،پیست اسکی تاریک دره،باغ های مصفای دامنه الوند به ویژه دره های عباس آباد،حیدره و امامزاده کوه،دریاچه سد اکباتان،پارک مردم و بوستان و شهربازی ارم از نقاط گردشگری و طبیعی همدان هستند.

غار علی صدر از شگفتی ها طبیعی این استان مامن و جایگاه برای رهایی از دنیای ماشینی و گذران لحظاتی خوش به دور از دنیای روی زمین و محو در تماشای تابلوهایی در قعر زمین است .

در گوشه دیگری از ایران اسلامی استان کردستان سرزمینی با مناظر بکر به روی تماشاگران نوروزی آغوش گشوده است.

بیشتر جنگل های استان کردستان در اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعداز جنگل های شمال کشور در درجه دوم اهمیت قرار دارد،این جنگل های بسیار زیبا با مناظری دلنشین می تواند اوقات خوبی را برای مسافران نوروزی فراهم کند.

از دیگر جاذبه های طبیعی این استان می توان به پارک جنگلی آبیدر، منطقه اورامان، دریاچه زریوار، آبشاربل،چهل چشمه،سراب قروه و آبشارکویله اشاره کرد.

عمارت آصف وزیری (خانه کرد)،تپه باستانی زیویه،سنگ نبشته اورامان،غارکرفتو، عمارت خسروآباد،عمارت مشیر دیوان،عمارت امجدالاشراف،عمارت وکیل الملک،عمارت سالار سعید (موزه سنندج)،عمارت آصف وزیری (خانه کرد)،حمام شیشه،حمام خان،حمام وکیل الملک، حمام قسلان، بازار سنندج،قلعه حسن آباد،قلعه قمچقای،پل قشلاق،برج اشقون بابا،برج اوچ گنبدخان و برج ینگی ارخ از دیگر نقاط دیدنی استان کردستان است.

استان لرستان مقصد بعدی سفر نوروزی دیار مردمان نجیب و مهربان جایگاهی مناسب برای گذران تعطیلات نوروزی است.

قلعه فلک الافلاک در مرکز شهر خرم آباد،ایوان جنوبی و گلدسته های مسجدجامع بروجرد،پل دختر، پل کشکان،پل شاپوری،دریاچه گهر،اشترانکوه،پارک جنگلی شورآب،منطقه گلدشت ودریاچه کیو از جاذبه های دیدنی استان لرستان است.

آبشارها و چشمه ها و رودخانه های متعدد و مناظر بکر و بی نظیر از دیگراماکن و جاذبه های گردشگری در این استان است.

استان ایلام نیز یکی دیگر از استانهایی است که همه ساله تعداد زیادی مسافر نوروزی را به خود جذب می کند.

آبشار چم آو،آبتاف،سرطاق،گچان و دریاچه دو قلوی سیاه گاو آبدانان،چشمه آبگرم دهلران ،دشت های دهلران و موسیان،تالب های سیاب دریوش،زمزم و چکر از نقاط دیدنی این استان است.

قلعه های سه کسان،هزارانی ،سام و آبدانان،آتشکده های سیاهگل ایوان،موشکان و چهار طاقی و ده ها بنای تاریخی و فرهنگی در محوطه های باستانی نمونه ای از جاذبه های گردشگری در استان ایلام است.

استان کرمانشاه نیز در غرب ایران اسلامی منتظر ورود مسافران نوروزی درایام تعطیلات سال جدید است.

طاق بستان،شکارگاه خسرو پرویز،سنگ نبشته بیستون، بازار کرمانشاه،خانه خواجه باروخ، ،تکیه معاون الملک،مسجد عمادالدوله،مسجدجامع کرمانشاه،مسجدجامع شافعی،تکیه بیگلربیگی،مسجدحاج شهبازخان، مسجد شاهزاده، مسجد دولتشاه وخانه خواجه باروخ از آثار کرمانشاه است.

استان اردبیل نیز بابرخورداری از آثاری چون آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی و مسجد جامع اردبیل،دریاچه شورابیل و بقعه شیخ جبراییل و دریاچه نئور،جنگل فندق لو و پیکره سنگی بابا داوود عنبران و شهر توریستی سرعین پذیرای مسافران است.

آب های معدنی که اغلب مزین به زیبایی های بی نظیر طبیعی است نظیر خلخال سویی، قطورسویی،دودو،مشه سویی،شابیل،قینرجه،ویلادره وسردابها از مناطق دیگر دیدنی استان اردبیل است.

استان البرز نیز به دلیل نزدیکی به تهران در بحث گردشگری علاقمندان خاص خود را دارد.

مناظر طبیعی،ارتفاعات مشرف به شهر،رودخانه ها،کاروانسراها،پیست اسکی دیزین و خور ،عمارت کاخ سلیمانیه،باغ لاله و ده ها جاذبه دیدنی دیگر موجب جذب پایتخت نشینان به استان البرز می شود.

استان معنوی قم و مهد علوم دینی به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) در تمام فصول سال و به خصوص در نوروز مورد توجه و استقبال ویژه قرار می گیرد.

بارگاه حضرت معصومه (س)،بازار قم، باغ گنبد سبز،چهل اختران،حمام حاج عسگرخان،خانه قدیمی امام خمینی(ره)،خانه ملاصدرا،غار وشنوه،قلعه خورآباد،مدرسه فیضیه قم،مسجد جمکران، مسجد صرم، دریاچه نمک و حوض سلطان و غار کهک از جمله مناطق دیدنی استان قم است.

همچنین می توان مناظر شگفت انگیز و دیدنی نمک،تپه های طلایی،شن های روان از دشت کویر را از دیگر دیدنی های قم بیان کرد.

آخرین استان مقصد سفر نوروزی ما استان تهران است ،استانی که شاید به نوعی بیشتر ساکنان آن در ایام تعطیلات نوروز خود مسافر دیگر نقاط میهن اسلامی هستند.

استان تهران و بخصوص پایتخت به دلیل اینکه در ایام نوروز با تردد و ازدحام کمتری مواجه است شاید بهترین زمان ممکن برای گردشگری و گذراندن تعطیلات نوروزی باشد چرا که در این زمان تردد و ترافیک کمتر و هوا نسبتا پاک تر است و این سکوت و خلوتی مجالی را فراهم می کند که بهتر تهران را بشناسیم و از آن لذت ببریم.

از مهمترین دیدنی ها تهران می توان به آرامگاه حضرت عبدالعظیم حسنی،امام زاده صالح ،بی بی شهر بانو و حرم ملکوتی و نورانی امام خمینی (ره) و گلزار شهدای بهشت زهرا (س)اشاره کرد.

برج دیدنی آزادی و برج میلاد،مجموعه دیدنی کاخ موزه سعدآباد،شمس العماره،برج طغرل،کاخ گلستان،سردر باغ ملی،صاحب قرانیه،دروازه دولت و بازار تهران از نقاط دیدنی تهران است.

پارکهای دیدنی جنگلی آزادگان،پردیسان،توسکا،سرخه حصار، فرحزاد و لویزان نیز می توانند محیطی بسیار مناسب برای سپری کردن تعطیلات در پایتخت باشند.

قله بلند و بام ایران اسلامی دماوند،تنگه واشی و آبشار ساواشی و ده ها منطقه دیدنی دیگر از استان تهران می تواند خاطره خوبی را ازسفر نوروزی از این استان را به همراه داشته باشد.

برای معرفی جاذبه ها و نقاط گردشگری ایران عزیزمان به قطره ای از دریا اشاره کردیم ، امیدواریم تک تک ما ایرانی ها با استفاده از این امکانات بی نظیر طبیعی و تاریخی ایران اسلامی سرزمین مادری خود را بهتر بشناسیم و با تمام نقاط آن از نزدیک آشنا شویم.

منبع : ایرنا – گزارش از : ناهید حاجی خانی

IMG 20180415 151014 3 جاذبه های گردشگری ایران در یک نگاه IMG 20180415 145925 1 جاذبه های گردشگری ایران در یک نگاه جنت رودبار 4 جاذبه های گردشگری ایران در یک نگاه IMG 20180415 083304 2 جاذبه های گردشگری ایران در یک نگاه دهکده گل 1 جاذبه های گردشگری ایران در یک نگاه IMG 20180412 192024 3 جاذبه های گردشگری ایران در یک نگاه

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    ایران اگر بهش توجه میشد به عنوان زیباترین کشور دنیا به مردم دنیا شناسوند ولی منتهی مردم دنیا تصور وحشتناکی در مورد کشور عزیزمون دارن.کشور چهر فضل با فرهنگ غنی و دارای مناطق زیبا

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    ایران یک کشور ۴فصله…که این متمایزش میکنه از خیلی کشورهای دیگه…باید به ایرانی بودن ببالیم

    ۱۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسینی

    سلام ضمن تشکر از مطلب بسیار مفید شما
    خواستم بگم ما در داخل کشورمان هم جاذبه های گردشگری خیلی زیادی داریم
    به عنوان نمونه شهرمن یزد به عنوان دومین شهر تاریخی جهان که ثبت یونسکو شده دیدنی های زیادی داره با هزینه گردشکری فوق العاده ارزان

    ۱۸ تیر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمود

    ایام نوروز هرساله در استان خوزستان بیشترین گردشگر به سازه های آبی جهانی شوشتر تعلق می گیره که شما در موردش ننوشتین و این یک ایراد بزرگ در معلومات شما در اطلاعات گردشگری و تاریخی شما هست

    ۹ فروردین, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد