جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تکیه معاون الملک کرمانشاه

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ دی ۱۳۹۷

تکیه معاون‌الملک یکی از بناهای به جای مانده از دوره قاجاریه در شهر کرمانشاه است. کاشی‌های منحصر به فرد آن، این بنا را از دیگر تکایای شهر متمایز می‌کند. این بنا در بافت قدیم شهر، در محله آبشوران قدیم و در خیابان شهید حـداد عادل قرار دارد. این تکیه بـه دستور حسین خان معروف به «معین‌الرعایا» ساخته شد. این بنا از سه قسمت حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده است.
در س‍‍ال‌ ۱۳۲۷در گ‍رم‍‍اگ‍رم‌ م‍ب‍‍ارز‌ات‌ م‍ش‍روطه‌ خ‍و‌ا‌ه‍‍ی‌ گ‍رو‌ه‍‍ی‌ ‌از م‍ش‍روطه‌ خ‍و‌ا‌ه‍‍ان‌ ب‍ه‌ ‌ع‍ل‍ت‌ ‌آن‍ک‍ه‌ ت‍ک‍ی‍ه‌ م‍‍ع‍‍اون‌ ‌ال‍م‍ل‍ک‌ م‍ح‍ل‌ ‌اج‍ت‍م‍‍ا‌ع‌ م‍خ‍‍ال‍ف‍‍ان‌ م‍ش‍روطه‌ ش‍ده‌ ب‍ود ب‍‍ا ‌اس‍ت‍ف‍‍اده‌ ‌از ت‍وپ‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ س‍ن‍گ‍ی‍ن‌ ‌ای‍ن‌ ب‍ن‍‍ا‌ی‌ ن‍ف‍ی‍س‌ ر‌ا ک‍ه‌ ‌ه‍م‍چ‍ون‌ گ‍و‌ه‍ر ش‍ب‌ چ‍ر‌ا‌غ‍‍ی‌ در ‌غ‍رب‌ ‌ای‍ر‌ان‌ م‍‍ی‌ درخ‍ش‍ی‍د وی‍ر‌ان‌ ک‍رده‌ و ب‍ه‌ ‌آت‍ش‌ ک‍ش‍ی‍دن‍د. ب‍‍ا ف‍روک‍ش‌ ک‍ردن‌ ‌آت‍ش‌ ‌ه‍رج‌ و م‍رج‌ ، ح‍س‍ن‌ خ‍‍ان‌ م‍‍ع‍ی‍ن‌ ‌ال‍ر‌ع‍‍ای‍‍ا م‍‍ع‍روف‌ ب‍ه‌ م‍‍ع‍‍اون‌ ‌ال‍م‍ل‍ک‌ در س‍‍ال‌ ۱۳۰۷ب‍ه‌ ب‍‍ازس‍‍از‌ی‌ م‍ج‍دد ‌ای‍ن‌ ب‍ن‍‍ا‌ی‌ ب‍‍اش‍ک‍وه‌ پ‍رد‌اخ‍ت‌.

معاون 1 تکیه معاون الملک کرمانشاه

معاون تکیه معاون الملک کرمانشاه

معاون 2 تکیه معاون الملک کرمانشاه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    معماري بي همتايي داره وسیدمحمد معاون متخلص درباره اين مكان شعر نيز گفتن

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    در استان کرمانشاه از عهد قاجاریه به بعد تکایای متعدد و معتبری درمرکز شهر ساخته شد است، حاج سید در کوچه معروف به حاج سید تکیه را بنا کرد؛ که پس از آن معین الرعایا تکیهٔ باشکوه و زیبای خود را بنا کرد. این تکیه بعداز طی کردن فراز و نشیب‌هایی به تکیه معاون الملک مشهور گردید.

    ۲۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *