جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تپه باستانی قلایچی

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ مهر ۱۴۰۱

تپه باستانی قلایچی که با عنوان تپه باستانی قالایچی نیز شناخته می‌شود، در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در روستایی به همین نام قرار دارد. طبق تحقیقات و کاوش‌های انجام شده در تپه باستانی قلایچی، آثاری از هزاره‌ی اول پیش از میلاد کشف شده است. آجرهایی به شکل صلیب و منقوش، از نخستین آثاری هستند که در این منطقه کشف شده‌اند. در کاوش‌هایی که مجددا صورت گرفت، آثاری همچون معبد مرکزی برج‌ها، دیوارهای آن، حیاط سنگ‌فرش، پله‌های متصل به حیاط، چند اتاق اندود شده با گل اخری، نقاشی‌هایی به رنگ سیاه و آبی و آجرهایی منقوش با موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی بدست آمده‌اند.

تپه تپه باستانی قلایچی

طبق بررسی‌ها، احتمال می‌رود که این مجموعه متعلق به دوران حکومت «مانا» باشد و به احتمال زیاد این منطقه، شهر زیرتو یا ایزیرتو، پایتخت مانایی‌ها بوده است. با توجه به ارزش بالای تاریخی، تپه‌‌ باستانی قلایچی اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۳۸۲۳ ، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تپه باستانی قلایچی2 800x533 تپه باستانی قلایچی

روستای قلایچی

روستای قلایچی در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهر بوکان قرار دارد. برای اولین بار در سال ۱۳۶۳ شمسی کاوش های باستان شناسی به سرپرستی “اسماعیل یغمایی” در این تپه صورت گرفت و آثاری از هزاره اول قبل از میلا د در اثر این حفاری ها نمایان گشت.ازجمله آثار به دست آمده در آن فصل ، آجرهای منقوش و معبدی به شکل صلیب است که برخی از دیوارهای آن را با گل اخری رنگ آمیزی کرده بودند. بعدها عملیات حفاری در سال های ۱۳۷۹و ۱۳۸۰ شمسی صورت گرفت و هم اکنون نیز ادامه دارد. این حفاری ها توسط ” بهمن کارگر” کارشناس مدیریت میراث فرهنگی آذربایجان غربی سرپرستی می شود.از دیگر آثار به دست آمده از این تپه علاوه بر معبد مرکزی برج ها و دیوارهای مربوط به آن ، حیاط سنگ فرش، پله هایی که به این حیاط متصل می شود، اتاق هایی با اندود گل اخری و نقاشی هایی با رنگ های سیاه و آبی و آجرهای منقوش دارای موضوعات انسانی؛ هندسی و گیاهی است. با توجه به مدارک سفالی و آثار موجود به نظر می رسد که این مجموعه مربوط به دوره حکومتی “مانا ” در شمال غرب ایران باشد.از جاذبه های گردشگری اطراف آن می توان به غار قلایچی اشاره کرد.

تپه 1 تپه باستانی قلایچی

نحوه دسترسی به تپه باستانی قلایچی

آدرس :آذربایجان غربی، ۱۵ کیلومتری شمال شرقی بوکان، روستای قالایچی

تپه 3 تپه باستانی قلایچی

تپه باستانی قلایچی 800x533 تپه باستانی قلایچی

تپه باستانی قلایچی1 800x533 تپه باستانی قلایچی

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *