جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تولید ۸ هزار میلیارد تومان صنایع‌دستی در کشور

تاریخ بروزرسانی :
۹ تیر ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۴/۰۹-مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در حاشیه افتتاح خانه صنایع دستی استان گلستان گفت: سالانه بر اساس آمار ۸ هزار میلیارد تومان صنایع دستی در کشور تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «کامران سبزمیدانی» در حاشیه افتتاح خانه صنایع‌دستی در گرگان اظهار کرد: این میزان تولید صنایع‌دستی در کشور اسمی است و باید به قیمت تولید و فروش صنایع دستی نیز توجه کرد.

وی افزود: در مجموع در کشور ۳۰۰ رشته و زیررشته در صنایع دستی شناسایی و ثبت شده‌ است که ۳۷۰ هزار نفر در آن مشغول به فعالیت هستند و از این تعداد تنها ۷۰ هزار نفر بیمه شده‌اند.

مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: از مهمترین حمایت‌های بخش صنایع دستی بیمه هنرمندان است که متاسفانه کسری بودجه ۴۷۰ میلیارد تومانی در این بخش داریم و خوش‌بین هستیم این کسری بودجه تا پایان تیرماه جبران شود تا ۲۰ هزار نفر صنعتگر دیگر بیمه شوند

«سبز‌میدانی» با اشاره به افتتاح خانه صنایع‌دستی در استان گلستان گفت: با افتتاح این خانه صنایع‌دستی فضایی ایجاد شد که توان صنایع‌دستی استان را به همه کسانی که به استان سفر می‌کنند بشناسانیم و یک چرخه تولید ایجاد کنیم که علاوه‌بر تولید، به خلاقیت و نوآوری تولیدکنندگان نیز کمک کند.

به گفته وی، با افتتاح این خانه بخش خصوصی و تشکل‌ها نیز با تمرکز در این مرکز به منظور حمایت از تولیدکنندگان و عرضه محصولات به دیگر استان‌ها و خارج از کشور حضور پیدا می‌کنند.

سبز‌میدانی تاکید کرد: معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال حمایت‌هایی است که با تسهیلات کم‌بهره به هنرمندان و صنعتگران کمک کند و در این راستا با توافقی که با صندوق کارآفرینی امید انجام داد، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: با این تسهیلات می‌توان در تولید و بازار فروش رقابت‌هایی ایجاد کرد که به چرخه فروش کمک کند و در تولید نیز موثر باشد، در همین راستا چندین نمایشگاه داخلی و خارجی نیز در نظر گرفته شده است.

سبز‌میدانی گفت: با معاون رئیس جمهور در حوزه روستایی نیز توافق شد تا در طرح‌هایی که از سوی روستاها عملیاتی می‌شود کمک انجام شود و امیدواریم با این اقدامات مانند سال گذشته بتوانیم چرخه تولید را از سراشیبی به سمت افزایش اشتغال، احیاء کارگاه‌ها و فعالیت جوانان سوق دهیم

وی با بیان اینکه جلوی بازار کشورهای دیگر را در عرضه صنایع‌دستی در کشور نمی‌توان گرفت گفت: کنترل بازار کشورهای دیگر از سوی دستگاه‌های کنترل کننده باید انجام شود و ما فقط می‌توانیم در بخش صنایع‌دستی فضایی رقابتی ایجاد کنیم و با کاهش قیمت تمام شده کیفیت کالاها را بالا ببریم.

مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: در سال گذشته تقویت کارگاه‌های صنایع دستی را دستور کار داشتیم و امسال بالا بردن کیفیت تولیدات را مد نظر قرار دادیم، به عنوان مثال در استان گلستان فرآیندی در حال اتفاق است تا گلستان به عنوان استان پایلوت ابریشم معرفی شود.

وی افزود: صنایع‌دستی کشور از جمله صنایع‌دستی‌ است که در کشورهای دیگر شناخته شده و ثابت است، اما در بخش کیفیت باید کار شود و کیفیت تولیدات را بالا برد و همچنین با کار خلاقانه و نگاه سفارشی حلقه‌های مفقوده را کنار هم بگذاریم.

سبز‌میدانی افزود: در مجموع در کشور ۷۰ تا ۸۰ صنایع دستی منسوخ شده داریم که نساجی از مهمترین آن‌ها است و به همین دلیل امسال به عنوان نساجی نامگذاری شده است. برخی رشته ها بازار و مصرفی ندارند، اما وظیفه ما احیاء آن است. در کاشان، اصفهان و ایلام این کار انجام شده است

وی در ادامه گفت: در سال گذشته ۱۵۲ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داشتیم و امسال نیز پیش‌بینی می شود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد، اما آمار صحیح باید از گمرک گرفته شود.

این مقام مسوول با اشاره به کشورهای هدف صادرات صنایع‌دستی گفت: هر سال یک کشور مد نظر قرار می‌گیرد، اما بیشترین سهم را در صادرات صنایع‌دستی عراق دارد و کشورهای کانادا، آمریکا و کشورهای آفریقایی مانند الجزایر، تونس و مراکش نیز بازار هدف ما هستند.

2151 تولید 8 هزار میلیارد تومان صنایع‌دستی در کشور

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *