رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ بهمن ۱۳۹۴

تولید سنتی، مهمترین مشکل چادر شب‌بافی در خراسان‌شمالی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۱۱/۱۴- رییس اداره میراث فرهنگی اسفراین گفت: تولید سنتی، مهمترین مشکل چادر شب‌بافی در استان است.

محمد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه چادر شب‌بافی یکی از صنایع دستی قدیمی استان است که در روستای گردشگری رویین تولید می‌شود، افزود: این امر سبب شده تا مردم این روستا سود آنچنانی نداشته باشند و اصل سود این هنر به دست تولیدی‌های شهرهای بزرگ برسد.

وی ادامه داد: متاسفانه همچنان تعداد زیادی از هنرمندان این روستا، چادرشب‌ها را در قالب پارچه‌های بسیار بزرگ می‌بافند و تعداد زیادی از مردم خواهان این چادرشب‌ها با این اندازه نیستند. تاکنون تعداد زیادی کلاس به منظور طراحی بسته بندی‌های مناسب و تغییر کاربری‌های این چادرشب‌ها گذاشته شده است، اما همچنان هنرمندان به رویه اولیه خود ادامه می‌دهند.

محمدی با بیان اینکه شماری از مردم این روستا به دنبال ایجاد یک شرکت تعاونی در این زمینه هستند، تصریح کرد: افراد فعال در این شرکت تعاونی به دنبال تولید بسته‌بندی‌های مناسب برای این محصول و تغییر کاربری چادر شب هستند. به عنوان مثال، این محصول هم اکنون به شکل روتختی، حوله در سایزهای متفاوت و تن پوش، شال و روسری زنانه و دستمال سفره تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته برای اولین بار خانه نساجی سنتی ایران در این روستا راه‌اندازی شد، بیان کرد: این محل هم اکنون به بخش خصوصی واگذار شده است و آن‌ها مشغول تولید این محصول هستند.

این مقام مسئول با اشاره به ورود دستگاه‌های جدید چادرشب بافی در این روستا گفت: هم اکنون این محصول با سه نوع دستگاه در این روستا تولید می‌شود که کیفیت محصول تولیدی با دستگاه قدیمی بیش از دو دستگاه دیگر است اما باید هنرمندان به سوی تولید محصولاتی با کاربری‌های جدید و اندازه‌های متفاوت باشند. برای رسیدن به این هدف زمینه حضور هنرمندان را در نمایشگاه‌های مختلف فراهم کرده‌ایم تا این افراد با ذائقه و سلیقه‌های نسل جوان بیشتر آشنا شوند.

رییس اداره میراث فرهنگی اسفراین با اشاره به اینکه حداقل ۱۵۰نفر در این روستا مشغول چادر شب بافی هستند، ادامه داد: از این تعداد حدود ۸۰ نفر با دستگاه‌های قدیمی این محصول را تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون تسهیلات با بهره چهار درصد به هنرمندان این روستا اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: با توجه به اینکه خرید مواد اولیه و دستگاه چادرشب بافی هزینه بالایی را طلب می‌کند، این تسهیلات به منظور به خرید این اقلام ارائه می‌شود.

260 تولید سنتی، مهمترین مشکل چادر شب‌بافی در خراسان‌شمالی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *