رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ اسفند ۱۳۹۲

توسعه گردشگری به همین سادگی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۲ – تهران – ایرنا – کشورها برای رشد صنعت گردشگری خود به راه های مختلفی متوسل می شوند که یکی از آنها رفتار و برخورد خوب و مناسب با گردشگر در طول اقامت در کشور مقصد است.

به گزارش خبرنگار حوزه گردشگری ایرنا ، برخورد صحیح با گردشگر راحت ترین راه برای رضایت و جذب گردشگر بیشتر است و این شیوه قطعا آسان تر از ایجاد امکانات و تسهیلات مختلف از جمله ساخت هتل، اقامتگاه، حمل و نقل و.. برای جذب گردشگر خواهد بود.

سالها در یک میدان نابرابر اطلاع رسانی و فعالیت رسانه ای تصویر نادرستی از ایران در کشورهای مختلف ارایه شد و اکنون می توان با افزایش گردشگر و دیدار آنان از کشورما این ذهنیت ها به فراموشی سپرده شود.

میهمانوازی خصلت ایرانیان
مردم ایران میهمانواز و بهره مند از آموزه های دینی هستند و این خصلت و ویژگی آنها را از سایر ملل متمایز کرده است. بسیاری از گردشگران پس از دیدار از ایران یکی از ویژگی های کشور ما را صمیت و میهمان نوازی مردم ایران ذکر می کنند.

جذب گردشگر ازاین طریق نیز به امکانات و سرمایه زیادی نیاز ندارد و با ارایه انواع آموزش ها به مردم می توان به این هدف نایل شد.

این آموزش ها می تواند از راه های مختلف و مراکز متفاوت صورت گیرد. از مدرسه تا دانشگاه و اداره این آموزش ها قابل ارایه است.

ایجاد دوره های مختلف گردشگری
ایجاد دوره های مختلف گردشگری در شهرهای گردشگرپذیر کشور نیز می تواند در برنامه ها قرار گیرد. هنگامی که گردشگر با خاطره ای خوشی از ایران به کشور خود برود، قطعا آن را به بستگان و آشنایان خود منتقل خواهد کرد و این یعنی افزایش مشتریان و رشد گردشگری در ایران.

رشد گردشگری نیز به اشتغال و درآمد بیشتر منجر می شود و از این طریق کشور به سود و منفعت زیادی خواهد رسید.

در زمان حاضر رشد گردشگری در ایران مناسب نیست. ایران کمتر از یک دهم ترکیه، یک پنجم عربستان و یک پنجم امارات متحده عربی گردشگرخارجی جذب می کند و از این نظر در رتبه نامناسبی در جهان قرار دارد.

گردشگری به عنوان یکی از اساسی ترین و مهمترین فعالیت های اقتصادی جهان به طور میانگین ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۱۰ درصد اشتغال به کار را درسطح جهان به خود اختصاص داده و برای بعضی از کشورها مهم ترین فعالیت اقتصادی سودآوراست.

صنعت گردشگری ایران در بخش های اکوتوریسم (طبیعت گردی)، گردشگری درمانی و آثار باستانی دارای پتانسیل ها و ظرفیت های زیادی است که هنوز به درستی از آن استفاده نشده است.

چگونگی رفتار با گردشگر
در این بین پرسشی که فراروی ما است رفتار ما با گردشگر و چگونگی برخورد با آنها است که تنها با آموزش تخصصی و نظارت دقیق تر برطرف خواهد شد و دراین صورت است که گردشگر با رضایت کامل کشور ما را ترک خواهد کرد.

هر گردشگر در طول سفر خود با افراد مسئول و مردم عادی، مسئولان فرودگاه، راهنمای تور، راننده وسایل نقلیه، فروشندگان و… در کشور میزبان، رو به رو می شود و رفتار تمامی این افراد نقش تعیین کننده یی در میزان رضایت گردشگر دارد.

هر یک از افرادی که گردشگر در مسیر سفر خود با آنها روبرو می شود، به عنوان نماینده فرهنگ ایرانی هستند بنابر این موضوع چگونگی رفتار با یک گردشگر نه تنها در جلب رضایت گردشگر و ایجاد فرصت های بعدی برای حضور وی در کشور مهم است بلکه سبب شکل گیری تصویری منفی ویا مثبت در ذهن گردشگر در مورد کشور خواهد شد.

تسهیل ورود و خروج گردشگران از هنگام ورود تا خروج از کشور باید مورد توجه قرار گیرد و تا حدامکان نباید گردشگر با نارضایتی از ایران خارج شود.

با این حال مشکلات راهنمایان در برخورد با این گردشگران موجب می شود که تمایل آن ها برای ورود به ایران کم شود.

آموزش حلقه مفقوده گردشگری
ناصر رضایی کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در خصوص اخلاق گردشگری در جهان از ۷۰ کشور نظر خواهی شد که چگونه با گردشگر باید رفتار کرد؟ اخلاق یکی از مهمترین بخش های جلب رضایت گردشگر است که در این نظرخواهی به آن تاکید شده است.

وی افزود: در اسلام به رفتار و اخلاق پسندیده و میهمانوازی تاکید فراوانی شده اما برای اشاعه این اخلاق در جامعه باید ارایه آموزش ها را مورد توجه قرار دهیم.

این کارشناس توضیح داد گردشگر خارجی وقتی به کشور سفر می کند باید به عنوان یک میهمان با آن برخورد کنیم و آداب و رسوم و فرهنگ بومی ما نیز سرشار از اخلاق خوب و میهمانوازی است.

وی تاکید کرد ما باید طبق آداب و رسوم خود با گردشگران برخورد کنیم و گردشگری که به کشور وارد می شود دارای حق وحقوقی است که نباید آن را سلب کنیم.

رضایی گفت: باید به خواسته های گردشگران توجه کنیم و نسبت به برآورده کردن آن تلاش کنیم.

وی افزود: در حوزه گردشگری ارگان رسمی و غیر رسمی دارای وظایفی هستند که باید آن را مورد توجه قرار دهند. دانشگاه ها و آموزش و پرورش به عنوان دستگاه های رسمی باید به آموزش مباحث مربوط به گردشگری به جامعه اقدام کنند.

رضایی از رسانه های کشور از جمله صدا وسیما و خبرگزاری ها به عنوان دستگاه های غیررسمی یاد کرد و گفت: رسانه ها باید آداب برخورد با گردشگر را به مردم آموزش دهند و اخلاق اسلامی و انسانی که بایکدیگر پیوند دارد را به مخاطبان ارایه کنند.

وی افزود: برخورد برخی افراد با گردشگران شاید شایسته نباشد و با اخلاق و رفتار خوب فاصله داشته باشد و باید با آموزش این نقیصه برطرف شود و مردم ما نیز آموزش پذیرهستند و رفتارهای خوب را سریع فرا می گیرند.

این کارشناس توجه آموزش و پرورش به مباحث گردشگری در کتابهای درسی را یادآور شد و گفت: توجه آموزش و پرورش به این مبحث قابل توجه نیست به طوریکه این موضوع در کتاب های درسی مقطع ابتدایی وجود ندارد.

رضایی بااشاره به اینکه دانشگاه ها به حوزه گردشگری توجه خاصی نشان نداده اند گفت: در دانشگاه ها نیز به جز رشته های مرتبط که سرفصل هایی به این بخش اختصاص داده شده مطالب دیگری در سایر رشته های دانشگاهی پیش بینی نشده است.

وی افزود: سفر نقش مهمی در زندگی مردم دارد و باید به مردم آموزش داده شود که چگونه با گردشگر رفتار کنند.

این کارشناس به حضور مردم و مسافرین در طبیعت اشاره کرد و گفت: هنوز مسافران و گردشگران ما پس از ورود به دامن طبیعت به تخریب آن می پردازند که نشان می دهد که آنان در این زمینه آموزش ندیده اند.

برخورد راهنمایان عامل رشد گردشگری
برخورد مناسب راهنمایان در میزان رضایت و جذب گردشگر بسیار مثمرثمر است. در این حالت از مهم ترین اقداماتی که باید انجام شود، آموزش شیوه برخورد با گردشگران در این گونه تورها است که در ایران به آن توجه کافی نمی شود و در واقع در این خصوص آموزشی داده نمی شود.

آشنایی با گردشگری باید از پایه ی ابتدایی در مدارس آغاز شود تا بازخوردی ثابت و یکنواخت و بلند مدت بر جای بگذارد و شایسته است وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی در این خصوص ساز و کارهای اجرایی را در پیش بگیرند.

81083681-5563934 توسعه گردشگری به همین سادگی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *