رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ خرداد ۱۳۹۴

تنگ صیاد سبزکوه چهارمحال و بختیاری ثبت جهانی شد

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۳/۲۰-به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در این اجلاس که در فرانسه در حال برگزاری است، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار و مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، رئیس دانشگاه شهرکرد و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان و هیات همراه حضور دارند.

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری درخصوص تصویب نهایی و اهداء لوح ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد سبزکوه در سازمان یونسکو در اجلاس فرانسه گفت:این ذخیره گاه در بیست و هفتمین نشست برنامه جهانی انسان و کره مسکون (MAB) در ۱۹ خرداد ماه ۱۳۹۳ به فهرست ذخیره گاه های زیست کره جهان افزوده شد.

وی افزود:پیش نویس سند مدیریتی ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد سبزکوه با پیگیری ها و تلاش بدون وقفه اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استانداری انجام و برنامه جامع آن در ۱۷ جلد تهیه و به سازمان یونسکو ارایه شد.

احمدی اظهار کرد: مساحت این منطقه ۵۳۲ هزار و ۸۷۸ هکتار و در برگیرنده مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست از جمله پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه حفاظت شده سبزکوه، بخشی از منطقه حفاظت شده هلن، تالاب بین المللی چغاخور و تالاب های مهم و ارزشمند گندمان، علی آباد و سولقان است.

وی از عمده دلایل انتخاب و پذیرش این منطقه به عنوان ذخیره گاه زیست کره را قرارگیری آن در یکی از تقسیم بندی های مهم زیستی و جغرافیایی دنیا، منابع ژنتیکی و گونه های متنوع و ارزشمند گیاهی و جانوری، وجود اکوسیستم ها و چشم اندازهای ویژه کوهستانی، دشتی، جنگلی و تالابی که نیاز به حفاظت دارند، امکان و فرصت مناسب برای دستیابی به توسعه پایدار در این منطقه، وجود ساکنین و بومیان مختلف از قبیل عشایر، روستانشین و شهرنشین در آن، غنای تنوع زیستی گیاهی و جانوری این منطقه که ارزش آن۱۸۰ برابر متوسط کشور ایران برآورد شده است را عنوان کرد.

احمدی اهداف این طرح را حفاظت بهینه، توسعه پایدار و تحقیقات، جذب حمایت های مالی در سطح ملی و بین المللی برای مکانیزه کردن کشاورزی و اسکان عشایر، توسعه صنایع دستی و ایجاد بازارهای بین المللی، ایجاد سایت علمی و تحقیقاتی، خواهر خواندگی با سایر ذخیره گاه ها، تولید محصولات دامی با برند داخلی برای عرضه در بازارهای بین المللی و گسترش گردشگری بیان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر ۵۵۳ذخیره گاه زیست کره در ۱۰۷ کشور جهان تاسیس و ایران از جمله کشورهای پیشگام و موثر در تحقق برنامه های انسان و کره مسکون سازمان یونسکو (MAB) محسوب می شود.

وی ادامه داد:ایران به عنوان یکی از اعضای فعال کمیسیون ملی انسان و کره مسکون یونسکو در حال حاضر دارای ۱۰ ذخیره گاه زیست کره به اسامی توران، کویر، گلستان، میانکاله، ارژن و پریشان، گنو، حرا، دنا و دریاچه ارومیه است که با ثبت نهایی و پذیرش ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد- سبزکوه این تعداد در کشورمان به ۱۱ ذخیره گاه افزایش یافته است.

احمدی گفت: این ذخیره گاه، دومین ذخیره گاهی است که پس انقلاب در کشور ثبت جهانی شده است.

در دهه ۱۹۶۰ متخصصان و کارشناسان ارشد محیط زیست بر ایده نوینی تحت عنوان ذخیره گاه زیستکره به توافق رسیدند و از همان سالها ایجاد و تاسیس ذخیره گاه زیستکره در یونسکو به جدیت پیگیری شد تا از این طریق حفاظت و مدیریت مناطق و عرصه های با ارزش اکوسیستمی و دارای غنای ژنتیکی بالای گیاهی و جانوری با در نظر گرفتن جوامع محلی و نقش مشارکتی آنها در روند مدیریت بهینه و توسعه پایدار عملا امکان پذیر شود.

وجه تمایز ذخیره گاه های زیست کره از دیگر طبقات حفاظت شده، روش برنامه ریزی و مدیریت مناسب آنهاست که بر پایه استفاده های چند منظوره و سپردن نقش اساسی و سازنده به جوامع محلی استوار است.

در این برنامه ریزی ها، توجه به ارتباط متقابل انسان و منابع طبیعی و استفاده پایدار، زمینه حفاظت و حمایت از منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری، پژوهش، نظارت و کنترل پیوسته زیست محیطی را فراهم می آورد.اجلاس انسان و کره مسکون ۱۷ تا ۲۳ خرداد در فرانسه برپا است.

1752 تنگ صیاد سبزکوه چهارمحال و بختیاری ثبت جهانی شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *