رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ شهریور ۱۳۹۶

تنگه عالی محمد

اشتراک گذاری

در نزدیکی تنگه چاهکو، پدیده زمین‌شناسی دیگری وجود دارد که از تنگه چاهکوه به سبب وجود نماهای زیبایی که در دیواره‌های این تنگه به وجود آورده و همچنین به دلیل ”نمایان“ بودن آب در بخش‌هایی از تنگه موردنظر بسی جذابتر است، و نام‌هایی چون”تنگه آب‌نما“ یا ”تنگه سنگ آب“ را برای آن پیشنهاد شده است.

تنگه مورد بحث در بخش غربی جزیره در جنوب روستای چاهو شرقی واقع شده و امتداد کلی شمالی جنوبی دارد. ورودی شمالی تنگه از طریق روستای چاهوی شرقی، در حدود دو کیلومتری ساحل شمالی قرار دارد و دهانه آن در ابتدا فراخ و پرعرض است ولی پس از طی چند ده متر به سرعت تنگ و بسیار باریک می‌شود.
وجود گیاهان فراوان و درختان نسبتاً سالمند نشان‌دهنده وجود میزان آب کافی در بستر تنگه است.

همچنین لایه کم ضخامت رس و مارن در کف تنگه که در آن ترک‌های گلی متعدد مشاهده می‌شود و در اغلب نقاط چسبندگی زیادی از خود نشان می‌دهد، دلیل دیگری بر وجود رطوبت بالا در این تنگه است.
حفره‌ها و شیارهای فراوانی در دیواره‌ ها تنگه مشاهده می‌شو.ند که شکل‌های نیم‌کروی، قاشقی و طاقچه‌ای دارند و عناصر اصلی زیبایی این تنگه محسوب می‌شوند.
شیارهای خطی و طاقچه‌ای در بسیاری از نقاط به‌صورت موازی دیده می‌شوند و دلیل بروز این حالت، انحلال و فرسایش در میان لایه‌های رسی و مارنی است که نسبت به ماسه سنگ آهکی (جنس اصلی دیواره‌ها) فرسایش‌پذیری زیادی دارند.

همچنین وجود رس رس و مارن در این لایه‌ها و از بین رفتن آنها در اثر فرسایش، شکل‌های کروی و قاشقی را بر دیواره‌ها پدید آورده است.
حرکت سریع و تخریبی آب در زمان بروز سیلاب‌ها، عامل دیگری در فرسایش لایه‌ها و ایجاد شکل‌های تیغه‌ای و گوه‌ای با لبه‌های صیقلی است.
در اواسط تنگه مسیر حرکت بسیار دشوار و تنگ می‌شود و دیواره‌ها کاملاً به هم نزدیک می‌شوند به ترتیبی که در برخی نقاط با استفاده از دست باید خود را کمی از کف تنگه بالاتر کشیده و عبور کرد. در این نقاط، بلندی دیواره‌های پیرامون و تنگ و تاریک بودن مسیر حالتی و هم‌آور شاید هیجان‌انگیز را در بیننده و بازدیدکننده پدید می‌آورد که این نکته می‌تواند برای علاقه‌مندان گردشگری ماجراجویانه (Adventure tonsir) جالب و خاطره‌انگیز باشد.

تنگ عالی در انتها به دیواره‌های شمال‌شرقی گنبدنمکی نمکدان ختم می‌شود و مسیر از این‌جا تا ساحل جنوبی کاملاً متفاوت بوده و جلوه‌های خاص حاصل از برونزد گنبدنمکی قابل مشاهده است. در دیواره‌های تنگه شاهد درزه‌های کوچک و بزرگ متعدد و هم‌چنین چندین گسل عرضی هستیم که به احتمال بسیار زیاد حاصل جنبش‌های گنبدنمکی است که در نزدیک آن قرار دارد.

عالی 1 تنگه عالی محمد

عالی 2 تنگه عالی محمد

عالی 4 تنگه عالی محمد

عالی 5 تنگه عالی محمد

عالی 6 تنگه عالی محمد

 

عالی تنگه عالی محمد

 تنگه عالی محمد  تنگه عالی محمد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *