رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ تیر ۱۳۹۳

تلفیق هنرهای سنتی و تجارت الکترونیکی

لینک این مطلب کپی شد!

یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنایع دستی که ما در آن بسیار ضعیف هستیم و جای تحلیل بیشتری دارد، بخش ترفیع و تبلیغات است. در اینجا استفاده از رسانه‌های دیداری و شنیداری همچون تلویزیون، رادیو، اینترنت، تابلوهای تبلیغاتی، رسانه‌های شهری، روزنامه، مجلات و… مطرح است. استفاده از ترفیعات فروش در تبلیغات مانند دادن هدایا، مسابقات، نمونه‌گیری در داخل، کوپن‌ها، بسته‌های مخصوص و… عامل پرنفوذی در رسیدن به اهداف تبلیغات است.

جا باز کردن در شبکه‌های رسانه‌ای جهان که تغذیه‌کننده سایر شبکه‌های ملی و محلی هستند ضریب نفوذ را توسعه خواهد داد. بهره‌گیری از سایت‌های اصلی اینترنتی و موتورهای جست‌وجو، طراحی و راه‌اندازی سایتی جامع و چند رسانه‌ای همراه با قابلیت برگرداندن آن به زبان‌های مختلف ازجمله استراتژی‌های کارآمد در بحث تبلیغات هستند.
ضعف در اطلاع‌رسانی، نداشتن سهم مشخصی در بازارهای جهانی، ناآشنایی مصرف‌کننده با محصولات و صنایع دستی و عدم ارتباط تعاملی با مصرف‌کنندگان، همگی بیانگر لازمه وجود برنامه تبلیغاتی و اطلاعاتی منسجم هستند. ضعف صنایع دستی کشور در میان چهار عنصر بازاریابی در تبلیغات و ترفیع بیشتر از سایر عناصر است. در مرحله اول استفاده از شبکه‌های جهانی و اینترنت برای ورود سریع‌تر به بازارهای جهانی پیشنهاد می‌شود. اینترنت سه ویژگی آسایش، آرامش و ثبات را برای مشتری موجب می‌شود که باعث فعال شدن بیشتر او در فضای مجازی خواهد شد.
امروزه مفهومی به نام مدیریت ارتباط با مشتری در حال گسترش و پذیرش عمومی است. هدف از این مدیریت، رابطه مشتریان و تسلط بر یک بخش از بازار به وسیله توسعه خدمات و ایجاد ارتباط عمیق با مشتریان و نیز توسعه رابطه با عرضه‌کنندگان و فروشندگان برای حفظ موقعیت در بازار است.
بازاریابی اینترنتی عامل تسریع‌کننده در توسعه بازارهای بین‌المللی است. عصر کنونی، عصر ارتباطات نامیده شده به‌صورتی که تحولات عظیمی در دنیای ارتباطات و انتقال اطلاعات رخ داده است. شبکه جهانی اینترنت به‌عنوان عظیم‌ترین و سریع‌ترین صحنه ارتباطات بشری نمونه‌ای از این تحولات است. انعطاف‌پذیری و کارآیی وب به حدی است که فعالیت‌های مختلف را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. سرعت دسترسی در تمام اوقات و تمام مکان‌ها و انعطاف‌پذیری از مزایای استفاده از اینترنت در بازاریابی به شمار می‌روند. کشور ما به هر دلیلی از انقلاب صنعتی عقب ماند، ‌اما اینک وظیفه داریم از انقلاب ارتباطات و اطلاعات عقب نمانیم. این قافله به راه افتاده و اکنون فاصله ما با کشورهای پیشرفته در این حوزه کم است. اگر نتوانیم به سرعت خود را تطبیق دهیم، باز با همان داستان عقب‌ماندگی مواجه خواهیم شد. باید هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی بر مبنای وب (صفحه گسترده) را گسترش دهیم و از آن استفاده کنیم.
امروزه تجارت الکترونیکی لازمه ورود به بازارهای جهانی است و استفاده از فناوری‌های نوین نیازمند داشتن ساخت‌ها و پیش‌شرط‌ها در داخل کشور خواهد بود. از سایر مزایای مهم و اصولی اینترنت در بازاریابی می‌توان به امکان گفت‌وگوی دائمی با مشتری، سفارش‌سازی انبوه و ایجاد صمیمیت اشاره کرد. اینترنت امکان جمع‌آوری و تحلیل میزان زیادی از اطلاعات و عادات مشتریان را فراهم می‌سازد و ابزاری قدرتمند برای ایجاد ارتباط‌های طولانی و تجاری است که به مشتریان این اجازه را می‌دهد که خدمات خودشان را هر وقت بخواهند انجام دهند.
اگرچه اینترنت مزایای متعددی دارد اما قبل از ورود به بازارهای جهانی از طریق اینترنت لازم است در مواردی نظیر قیمت بین‌المللی، نحوه رقابت و ابزار پرداخت تصمیم‌گیری شود.
صنایع‌دستی به عنوان پدیده‌ای تمام‌عیار در هر عصری حضور فعال داشته است. در ایامی که ماشین به‌وجود نیامده بود و حتی در دورانی که حضور آن به گستردگی امروز نبود این صنعت حامی تمامی استعدادها و آفرینش‌های سازندگی بشر بود. به همین دلیل است که امروز با نگاه به صنایع‌دستی هر قوم و قبیله‌ای می‌توان دریافت آن قوم در چه مرحله‌ای از صنعتگری بوده است.
استعداد و روحیه خلاق و قدرت ابتکار صنعتگران و علاقه آنان به تولید آثار هنری و ذوقی موجب شده است که کشور ما از گذشته‌های بسیار دور تا زمان حال همواره در تولید محصولات صنایع‌دستی موقعیتی ویژه و ممتاز داشته باشد و از شهرتی عالم‌گیر برخوردار شود.
بررسی‌های پژوهشگران و ایران‌شناسان نامدار همچون پروفسور پوپ، گیرشمن، اشمید، هنری رنه دالمانی و… و تحلیل‌های دقیقی که آنان از صنایع‌دستی ایران کرده‌اند بیانگر ارزش‌های استثنایی و جایگاه خاص این هنر و صنعت اصیل و ارزنده کشورمان است.
در دهه‌های آخر قرن هفتم میلادی، ایرانیان دین اسلام را به عنوان یک آیین برتر پذیرفتند. این رویداد سبب شد تا مایه‌های هنری و فرهنگی اصیل ایران با ارزش‌های والای اسلامی در هم آمیزد و صنایع دستی ایران با محتوای غنی و مردمی‌تر از گذشته حتی در عرصه معماری و کاشیکاری به رشد و شکوفایی چشمگیری برسد. به هر حال امروز صنایع‌دستی ایران به‌رغم فراز و نشیب‌های فراوان و حتی با توجه به بی‌مهری‌هایی که در برخی از دوران‌ها پشت سر گذاشته، توانسته است در زمره با ارزش‌ترین هنرهای کاربردی جامعه مطرح شود و نه‌تنها از جنبه‌های فرهنگی بلکه از جهات اقتصادی و اجتماعی نیز احترام، توجه و عنایت جهانیان را به خود جلب کند، به‌طوری که بسیاری از صاحب‌نظران، ایران را یکی از سه قطب مهم صنایع‌دستی آسیا و جهان می‌دانند و از نظر تنوع شاید در صدر تمامی کشورها قرار داشته باشد.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
-دستی61 تلفیق هنرهای سنتی و تجارت الکترونیکی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *