جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تفاهم نامه همکاری میان سازمان میراث فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش امضا شد

تاریخ بروزرسانی :
۱ آذر ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۰۱-تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و وزارت آموزش و پرورش در ۶ بند و دو تبصره صبح شنبه اول آذر ماه ۹۳ به امضای دکترمسعود سلطانی فر و علی اصغرفانی رسید.

دکتر مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت:این تفاهم نامه اصل و اساس همکاری و تعامل بیشتر بین بخش های مختلف آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی را فراهم می کند.

وی افزود:برای فعالیت زیربنایی و توسعه در بخش های مختلف باید فرهنگ سازی را مد نظر قرار دهیم به این ترتیب هر اقدامی از آموزش و پرورش آغاز می شود. مخاطبین آموزش و پرورش در مقطع سنی هستند که چارچوب فکری آنان در حال شکل گرفتن است.

سلطانی فر افزود:در سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری با میدان وسیعی از وظایف روبه رو هستیم که گسترده و عمیق است،اما تشابهات فرهنگی زیادی با وزارت آموزش و پرورش داریم،فرصت خوبی ایجاد شده تا با همکاری یکدیگرسطح آگاهی افراد جامعه را نسبت به هویت ارزشمند و دیرینه تمدن و فرهنگ ایران اسلامی افزایش دهیم.

وی در ادامه گردشگری را گنج نهانی دانست که با وجود ظرفیت های قابل توجه مغفول مانده است،و گفت:ما با بهره گیری از امکاناتی که در سه حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری داریم می توانیم پذیرای گردشگران زیادی در کشور باشیم.

سلطانی فر افزود:با توجه به رویکردی که دولت تدبیر و امید به بحث گردشگری دارد و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری به منظور توسعه فرهنگی و اقتصادی نگاه عمیقی به این بخش داریم.

وی با اشاره به این که رویکرد فعلی کشور ما به سایر کشورها رویکر قابل احترامی است گفت:در سال جاری ورود گردشگران به کشور ما قابل توجه بود،با وجود ناامنی در منطقه ،در سایه امنیت و توجهی که در کشورمان وجود دارد گردشگران اروپایی و آمریکایی با قطار گردشگری به ایران سفر کرده و از نزدیک شاهد امنیت وفرهنگ ایران بودند.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد:۹۹ درصد گردشگرانی که به کشور وارد می شوند،مبلغ و مروج فرهنگ ایرانیان هستند و ذهنیتی را که رسانه های امپریالیستی ایجاد کردند،فرو می ریزند.

وی با اشاره به این که ورود گردشگران به افزایش درآمدهای ارزی و اقتصادی کمک خواهد کردگفت:با توجه به روند روبه رشدی که در زمینه جذب گردشگر یافته ایم،همکاری با وزارت آموزش و پرورش کمک خواهد کرد بخش گردشگری جایگاه پررنگ تری در توسعه اقتصادی و فرهنگی ایفا کند.

معاون رییس جمهور به حضورش در یکی از مدارس تهران در سال جاری اشاره کردوگفت:اگر کودکان و نوجوانان را با ارزش های فرهنگی و هویت چند هزار ساله کشورمان آشنا کنیم در سال های آینده برای حفاظت و نگهداری بناها،سایت ها و اماکن تاریخی نیازی نیست به دنبال تصویب قوانین و مقررات باشیم.

وی افزود:اگرآن ها به این باور برسند که گذشته پرباری داشته اند و ایران در قرون گذشته قدرت مطرح جهان بوده است به این باور فکری کمک خواهیم کرد که فرایند توسعه را در سایه نظام جمهوری اسلامی با سرعت بیشتری طی کنیم.

معاون رییس جمهور اظهار داشت:در سند چشم انداز ۲۰ ساله افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده است قدرت اول غرب آسیا باشیم که حصول به این هدف دور از ذهن نیست ،با رویکرد خوبی که دولت تدبیر و امید دارد در بخش گردشگری روزهای خوبی در پیش داریم .

وی افزود:علاوه بر این که این روند به اشتغال جوانان می انجامد ، کشور ما مدینه فاضله ای خواهد شد میان کشورهای اسلامی که می توانیم توانمندی های فرهنگی خود را به رخ بکشیم.

سلطانی فردر ادامه سخنانش در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: آموزش و پرورش در حال حاضر یک میلیون کارمند، ۷۵۰ هزار بازنشسته و حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز دارد که ما به دنبال این هستیم با هماهنگی بخش‌های مختلف گردشگری مثل هتلداران، آژانس‌داران و تورداران بتوانیم در ایام غیرپیک یا ایامی که خیلی شلوغ نیست، به شکلی سفرهای داخلی را ساماندهی کنیم تا امکانات اقامتی و پذیرایی‌مان پر شود.

وی خاطر نشان کرد: در عین حال که مردم کشورمان نیز در بخش‌های مختلف بتوانند از امکانات ارزان‌تر و سفر ارزان‌تری استفاده کنند.

وی درباره ارائه کارت سفر به فرهنگیان گفت: یک طرحی را با نام کارت‌های اعتباری سفری مدیریت می‌کنیم و توسط چند دستگاه ساماندهی می‌شود؛ البته مثل سفر کارت‌های گذشته که رقمی در آن وجود داشته باشد، نیست.

سلطانی فر افزود: بررسی که کردیم برخی افراد که این سفر کارت‌ها را می‌گرفتند با یک درصد کمتر آن را نقد می‌کردند بدون آن که سفری انجام دهند و آن تأثیراتی که از جهت فرهنگی می‌خواستیم بر روی خودشان و از جهت اقتصادی بر روی اماکن اقامتی و پذیرایی داشته باشد، از بین می‌رفت.

وی تاکید کرد: مجموعه‌ای با مدیریت سازمان میراث فرهنگی، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مختلف در حال کار هستند تا سفر کارت اعتباری را متناسب با میزان درآمد هر شخص و چند برابر درآمد آن شخص تهیه کنند.

سلطانی‌فر ادامه داد: حالا اگر آن شخص کارمند است چند برابر حقوق و اگر غیرکارمند است نیز چند برابر درآمدش متناسب با اسنادی که ارائه می‌دهد، یک کارت اعتباری داشته باشد تا از آن استفاده کند و هزینه آن را ظرف چند ماه با یک سود معقول و محدود پرداخت کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: بنابراین هر کسی متناسب با درآمدش، چند برابر آن اعتبار می‌گیرد و متناسب با آن اعتبار می‌تواند از امکانات پذیرایی و اقامتی که طرف قرارداد این مجموعه سرمایه‌گذاری هستند با تخفیف‌های مناسب استفاده کنند.

وی گفت: فکر می‌کنم این کار را تا آخر امسال عملیاتی کنیم و ۵ تا ۶ دستگاه و سازمان در این خصوص فعالیت می‌کنند و سازمان میراث فرهنگی آن را مدیریت می‌کند و به محض فراهم شدن شرایط، مراسم رونمایی از آن را خواهیم داشت.

سلطانی‌فر یادآور شد: وقتی این کار عملیاتی شد همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها می‌توانند استفاده کنند و آموزش و پرورش به دلایل مختلف برای ما یک اولویت است.

همکاری سازمان میراث فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش

در ادامه علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش ضمن اظهار خرسندی از همکاری دو جانبه میان این وزارتخانه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:یکی از سیاست ها ی وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم توسعه مشارکت است.

وی با اشاره به این که آموزش پرورش مخاطب عام دارد، اعلام کرد : ۱۳ میلیون دانش آموز در حال تصیل هستند که با در نظر گرفتن والدین آنها حدود ۳۹ میلیون نفر به نوعی با آموزش و پرورش در ارتباط هستند.وی با اشاره به تفاهم نامه گفت:زمینه همکاری خوبی با سازمان میراث فرهنگی مهیا شده است،فرهنگ و تمدن ایران به عنوان یکی از فرهنگ های طراز اول مطرح است.

فانی با بیان اینکه دانش آموزان‌ در سنین دانش آموزی زمینه‌های خوبی برای نهادینه‌سازی، حفظ و ترویج و انتقال فرهنگ دارد گفت: این تفاهم‌نامه می‌تواند گام موثری در تعمیق، تعمیم و ماندگاری فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی باشد.

وی با اشاره به این که تربیت نیروی انسانی یکی دیگر از کارکردهای آموزش و پرورش به شمار می‌آید افزود: اقتصاد آینده کشور توسط نیروی انسانی تامین می‌شود که زیر ساخت آن در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد. صنایع دستی یکی از منابع اقتصادی و کاری کشور ما است و متاسفانه در بعضی از صنایع دستی شاهد هستیم که استادکاران در حال نابودی هستند بنابراین آموزش و پرورش در راستای کارکرد تامین نیروی انسانی آینده در قالب هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش می‌تواند همکاری های خوبی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته باشد.

فانی با بیان این که خوشحال هستیم در این تفاهم نامه آموزش مربیان هنرستان‌ها و آموزش هنرجویان اشاره شده است گفت: در این تفاهم نامه رشته‌های جدید برای حفظ صنایع دستی پیش بینی و تعریف شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به این که مخاطب آموزش و پرورش را یک مجموعه عظیم تشکیل می‌دهد ، می‌توانیم از امکانات سازمان میراث فرهنگی استفاده کرده و در عین حال با تجهیز مراکز وابسته به وزارت آموزش و پرورش و مدارس به ویژه در ایام تابستان و تعطیلات نوروز در توسعه گردشگری داخلی نیز نقش عمده‌ای را ایفا نماییم.

تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و وزارت آموزش و پرورش در راستای الگوسازی و آموزش کودکان و نوجوانان برای شناخت و صیانت از آثار تاریخی وفرهنگی، ترویج هنرهای سنتی، صنایع دستی و توسعه صنعت گردشگری ، امضا شد.

در این جلسه مسوولان سازمان میراث فرهنگی سمیع اله حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت ، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگر،مهندس محمد بهشتی رییس پژوهشگاه، علیرضا تابش مدیرکل حوزه ریاست،اسدالله درویش امیری معاون امور مجلس حضور داشتند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *