رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ مرداد ۱۳۹۳

تغییر طبیعی ملات گچ و خاک علت ریزش کاشی های گنبد مسجد امام اصفهان است

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۲۸ – اصفهان – ایرنا- کارشناس فنی و ناظر پروژه مرمت مسجد امام (ره) گفت: ریزش کاشی های گنبد مسجد امام (ره) به سبب تغییرات طبیعی ملات گچ و خاک در محیط طبیعی روی داده است.

به گزارش ایرنا، به تازگی بخشی از کاشی های قسمت پایینی گنبد مسجد تاریخی امام اصفهان هنگام اجرای عملیات مرمت این گنبد، ریزش کرد.

منصور عسکری روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شرایط اقلیمی مانند باران اسیدی و انبساط و انقباض بنا باعث فرسودگی کاشی در میانگین مدت زمانی ۳۵ سال می شود.

وی افزود: تغییر طبیعی ملات گچ و خاک در فضای آزاد، برآمدن مصالح به کار گرفته شده و از دست دادن حالت چسبندگی، موجب جدا شدن کاشی ها از بدنه گنبد شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از محدودیت هایی که میراث فرهنگی در زمینه مرمت بناهای تاریخی با آن روبروست تاکید اساتید فن بر بهره گیری از روش و موادی است که گذشتگان از آن استفاده می کردند.

عسکری گفت: براساس اصول مرمتی در ایران، در هر کار مرمتی باید امکان بازگشت به شرایط گذشته با کمترین میزان خسارت وجود داشته باشد و این موضوع محدودیت هایی را درباره استفاده از سایر مصالح ایجاد می کند.

وی اطمینان داد، کاشی هایی که در این دوره نصب می شود به نسبت کاشی های قبل از دوام بهتری برخوردار است.

کارشناس فنی و ناظر پروژه مسجد امام (ره) دلیل این امر را آزمایش های گوناگون بر کاشی ساخته شده در آزمایشگاه های دانشگاه هنر و دانشگاه اصفهان و همچنین آزمایشگاه میراث فرهنگی عنوان کرد.

عسکری گفت: تعداد کفگیرک هایی که در پروژه مرمتی قبلی استفاده شده بود به نسبت تعداد اصلی کفگیرک های گنبد کمتر بوده است.

وی افزود: البته این مورد فقط می توانسته ریزش کاشی ها را به تعویق بیندازد و دلیل اصلی ریزش، تغییر طبیعی گچ در محیط طبیعی است.

پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، علت ریزش کاشی های گنبد مسجد امام اصفهان را برداشت کاشی های قدیمی از بدنه گنبد حین عملیات مرمت برای پیاده کردن دو ترک از ۱۶ ترک این گنبد عنوان کرده بود.

مسجد امام اصفهان که به نام مسجد شاه ، مسجد جامع عباسی و مسجد سلطانی نیز شهرت دارد از بناهای مشهور در مجموعه تاریخی میدان امام اصفهان است که در دوره صفوی ساخته شد.

این بنا شاهکاری از معماری، کاشی کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است.

81277926-5892774 تغییر طبیعی ملات گچ و خاک علت ریزش کاشی های گنبد مسجد امام اصفهان است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *