رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مهر ۱۳۹۲

تشکیل کمیته در خصوص ویزای گردشگران خارجی

اشتراک گذاری

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از برنامه‌ریزی‌ها برای تشکیل کمیته‌ای مشترک با وزارت امور خارجه در خصوص تصمیم‌گیری برای نحوه ارائه ویزا به گردشگران خارجی خبر داد و گفت: قبل از انجام سفرم به آمریکا در هفته گذشته جلسه‌ای را با وزیر امور خارجه برگزار و در این خصوص با وی صحبت کردم.

معاون رییس جمهور تشکیل کمیته  در خصوص ویزای گردشگران خارجی

دکتر محمدعلی نجفی عصر دیروز – شنبه – با بیان این مطلب در مراسم افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه گردشگری که به مناسبت روز جهانی جهانگردی و آغاز هفته گردشگری در برج میلاد تهران برگزار شده است، افزود: همچنین علاوه بر دیدار با وزیر امور خارجه، قبل از سفر به آمریکا دیداری نیز با وزیر اطلاعات داشته و درباره چگونگی ورود گردشگران خارجی به کشور با وی صحبت کردم.

معاون رئیس‌جمهور در این مراسم و در ابتدای صحبت‌های خود با قدردانی از کارکنان و مدیران بخش‌های مختلف سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌خاطر برگزاری جشنواره و نمایشگاه گردشگری گفت: من به نوبه خود از همکارانم در بخش‌های مختلف سازمان به خاطر برگزاری این نمایشگاه و جشنواره تشکر می‌کنم چرا که برگزاری این نمایشگاه و جشنواره توانسته است رونق خاصی به هفته گردشگری بدهد.

وی در ادامه با اشاره به پتانسیل‌های بالقوه کشورمان در حوزه گردشگری یادآور شد: خوشبختانه کشور عزیزمان ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است به گونه‌ای که در گردشگری تاریخی رتبه دهم و در گردشگری طبیعی دارای رتبه پنجم در جهان هستیم.

دکتر نجفی افزود: ضمن اینکه در ارتباط با گردشگری زیارت به واسطه وجود مرقد شریف حضرت امام رضا (ع) در مشهد مقدس و نیز خواهر گرامی ایشان در قم و دیگر امامزادگان و اماکن مقدس مانند مساجد و تکایا از موقعیت بسیار ارزشمندی برخوردار هستیم و این امکان وجود دارد که سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر مسلمان از سراسر دنیا باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری سلامت نیز از جایگاه بالایی برخوردار هستیم ،با این حال و علی‌رغم برخورداری از این پتانسیل‌های ارزشمند هنوز نتوانسته‌ایم به جایگاه مطلوب دست یابیم بنابراین تلاش‌ها در این حوزه باید بیش از پیش افزایش یابد.

دکتر نجفی در ادامه صحبت‌های خود با ارائه آمار گردشگری در دنیا افزود: بر اساس آمارهای بین‌المللی در سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از یک میلیارد و ۷۵ میلیون گردشگر سفر کرده‌اند و این تعداد گردشگر بیش از یک هزار میلیارد دلار هزینه کرده‌اند، ضمن این که رشد بخش گردشگری نسبت به رشد اقتصاد جهانی ۴ دهم درصد بیشتر بوده است، از اینرو با توجه به ظرفیت‌های فراوان ایران در حوزه‌های گوناگون در صنعت گردشگری باید برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه و تقویت این صنعت در کشورمان افزایش یابد.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه گردشگری امروز به عنوان یک کار تشریفاتی و لوکس تلقی نمی‌شود اضافه کرد: امروزه گردشگری به عنوان بخشی از زندگی فرهنگی مردم مطرح است چرا که ابعاد روحی و روانی این صنعت برای مردم شناخته شده است.

وی افزود: گردشگری می‌تواند موجب همگرایی و درک متقابل بین ملت‌ها شده و زمینه برقراری صلح را در بین کشورها فراهم کند.

وی همچنین با بیان اینکه بر اساس آمارها تا سال ۲۰۳۰ میلادی رشد صنعت گردشگری از رشد متوسط اقتصاد جهانی بالاتر خواهد بود افزود: آنچه امروز در داخل با آن مواجه هستیم غیر قابل قبول است و باید تلاش‌ها در این زمینه افزایش یابد.

دکتر نجفی در بخش دیگری از صبحت‌های خود با اشاره به تصویر نادرستی که برخی رسانه های غربی از ایران به دنیا نشان می‌دهند افزود: متاسفانه ارائه این تصویر نادرست باعث شده که گردشگران غربی از سفر به ایران منصرف شوند در حالی که وقتی گردشگران غربی به ایران سفر می‌کنند به این نکته اعتراف می‌کنند تصویری که از ایران برای آنان ارائه شده بسیار متفاوت‌تر از آن است که با حضور در ایران از نزدیک آنرا دیده و لمس کرده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور همچنین گفت: در سفر اخیری که به آمریکا داشتم در آنجا نیز ایرانیان مقیم آمریکا نسبت به ارائه تصویر نادرست از ایران توسط برخی از رسانه های غربی انتقاد داشتند و می‌گفتند یکی از مسائلی که ما از آن در اینجا رنج می‌بریم این است که در خصوص ارائه تصویر مطلوب و واقعی از ایران کار نشده است.

وی افزود: این در حالی است که برخی از کشورهای دنیا با در اختیار گرفتن ظرفیت رسانه‌ای چهره دلخواه خود را از افراد و کشورهای مختلف به دنیا ارائه می‌کنند.

معاون رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به این که گردشگران خارجی می‌توانند سفیر فرهنگی برای ایران تلقی شوند، اضافه کرد: میزبانی شایسته از گردشگران خارجی و برخورد مناسب با آنان می‌تواند باعث ارایه تصویر بسیار مناسبی از ایران به این گردشگران شود.

وی با بیان اینکه این امیدواری وجود دارد که در خصوص افزایش جذب گردشگران خارجی و نیز آموزش در خصوص نحوه میزبانی و برخورد با گردشگران خارجی با همکاری نهادهای دولتی در داخل مواجه باشیم، افزود: در همین زمینه می‌توان به همکاری بخش خصوصی و نیز دیگر نهادهای دولتی مانند شهرداری و شورای اسلامی شهر امیدوار بود، کما اینکه در هفته گردشگری امسال نیز شاهد همکاری بسیار مطلوب شهرداری تهران با سازمان میراث‌فرهنگی بودیم.

دکتر نجفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور در خصوص حوزه گردشگری گفت: دکتر «حسن روحانی» به عنوان رئیس‌جمهور کشور تاکید ویژه ای به تقویت و توسعه صنعت گردشگری دارد، بنابراین با برنامه‌ریزی‌های مناسب این امیدواری وجود دارد که در پایان چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید شاهد به‌ وجود آمدن تحولات شگرف در حوزه گردشگری در کشور باشیم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر معرفی هر چه بیشتر تهران به گردشگران داخلی و خارجی گفت: باید نگاه‌ها را نسبت به تهران تغییر داد و به جای اینکه تهران ترمینال گردشگران خارجی باشد آنرا به مقصد گردشگران خارجی تبدیل کرد.

وی افزود: به عنوان مثال بافت تاریخی تهران نه تنها یک مزاحم و یک مشکل در راه گردشگری نیست بلکه می‌تواند به عنوان یک قطب و کانون گردشگری از آن استفاده کرد.

وی همچنین با اشاره به نام‌گذاری دومین روز از هفته گردشگری با عنوان گردشگری و آموزش خاطرنشان کرد: موضوع آموزش در حوزه گردشگری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و من اعتقاد دارم که در خصوص نحوه برخورد با گردشگران خارجی باید آموزش از فرودگاه تا فرودگاه در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: ضمن اینکه بخش‌های مختلف گردشگری در کشور باید از نیروهای تحصیلکرده و متخصص در این زمینه استفاده کنند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *