جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تشخیص چرم اصل از چرم تقلبی

تاریخ بروزرسانی :
۲ مرداد ۱۳۹۶

قطعا بارها پیش آمده که وقتی برای خرید کفش، کیف یا لباس به مغازه‌ای مراجعه می‌کنید، فروشنده ادعا می‌کند که محصولاتش از چرم اصل ساخته شده‌اند. اما این ادعا چقدر صحت دارد؟
تشخیص چرم اصل از چرم تقلبی همواره یکی از دغدغه‌های خریداران محصولات چرمی در سراسر دنیا و به تبع آن در ایران بوده است. طی سالهای اخیر خرید محصولات چرمی در ایران شامل کیف، کفش و لباس افزایش قابل توجهی داشته و مغازه‌های متعددی نیز در سراسر کشور در زمینه فروش محصولات چرمی راه‌اندازی شده‌اند، اما همزمان با رشد فروش محصولات چرمی در ایران، بازار کالاهای با چرم تقلبی نیز سیر صعودی داشته است.
این روزها اگر به یکی از مغازه‌های فروش محصولات چرمی مراجعه کنید، معمولا فروشنده به شما می‌گوید که کالاهایش از چرم اصل ساخته شده‌اند؛ اما چگونه می‌توان کالای با چرم اصلی را از کالای با چرم تقلبی تشخیص داد.
حسن نصیریان – عضو انجمن صنایع چرم ایران، : ‌البته چیزی به نام چرم تقلبی نداریم، بلکه دو نوع چرم طبیعی و مصنوعی وجود دارد.
وی با بیان این‌که وقتی چرم به کالا مانند کیف یا کفش تبدیل می‌شود، تشخیص نوع آن دشوارتر است، افزود: قیمت چرم طبیعی بسیار بیشتر از چرم مصنوعی بوده، ولی به هر حال در بازار برخی فروشندگان از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و محصول با چرم مصنوعی را با قیمت چرم طبیعی می‌فروشند.
او با اشاره به این‌که دستورالعملهای ویژه‌ای درباره تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی بین فروشگاه‌های معتبر فروش محصولات چرمی در سراسر کشور پخش شده است، افزود: معمولا افراد با تجربه می‌توانند با چند راهکار ساده با درصد خطای پایینی چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهند.
تشخیص چرم طبیعی از چرم ساخت دست انسان در برخی موارد بسیار دشوار است. چرم طبیعی بسیار گرا‌نتر از چرم مصنوعی است. برخی از کالاهای چرمی اگر با چرم اصل تولید شده باشند، معمولا دارای شناسنامه بوده که اطلاعات مربوط به کالا در آنها درج شده است. در مورد برخی از محصولات چرمی اگر امکانش وجود داشته باشد، به قسمتهای برش خورده آنها نگاه کنید. اگر در آن بخشها نشانه‌ای از حالت پلاستیکی و نرم مشاهده کردید چرم طبیعی نیست. چرم را لمس کنید. چرم طبیعی بسیار نرم و منعطف است. چرم را بو کنید. چرم طبیعی بوی مشخص و خاص دارد که هرگز نمی‌توان از آن کپی‌برداری کرد. به بافت چرم نگاه کنید اگر گره‌ها، خلل و فرجهای آن طبق الگویی قابل شناسایی باشد، چرم مصنوعی است. چرم طبیعی و مصنوعی را از پشت آنها نیز می‌توان از هم تشخیص داد. چرم مصنوعی دارای پوششی در قسمت پشت است که هنگام برش آسیب می‌بیند و کاملا مشخص است.

راحت‌ترین راه برای تشخیص چرم از دیگر اجناس این است که لبه دوخته شده جنس موردنظر را برگردانیم و به این نکته دقت کنیم که پشت آن جنس چه حالتی دارد؟ در بین اجناس شبه چرم، فومها از همه فراوانتر هستند و اتفاقا بیشتر از سایر اجناس هم به جای چرم ارائه می‌شوند. اگر پشت جنس موردنظر اثری از نخهای توری شکل مشاهده کردید، تردید نکنید که مصنوعی است. چرم طبیعی را خیلی آسان از طریق پرزهایی می‌توان شناخت که از کل جنس جدا نیستند و به زحمت از روی آن کنده می‌شوند، حالتی دقیقا شبیه به وقتی که یک گوله پشم یا پنبه را به دو قسمت تقسیم می‌کنید و الیاف آن یکی یکی از لا به لای هم در می‌آیند.
درزها و محل دوخت کفش یا کت یا هر وسیله چرمی دیگری که دارید را بررسی کنید. معمولا با دقت کافی می‌توانید یک لبه برش خورده هرچند کوچک را پیدا کنید که پشت چرم را ببینید یا لمس کنید. اگر پشت چرم لایه نخی داشت یا تار و پود نخی چسبیده بود، مصنوعی است، اما اگر جنس پشت چرم حالت پوستی و کرک دار و نرم بود، یعنی چرم طبیعی است.

چرم تشخیص چرم اصل از چرم تقلبی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مینا

    سلام و خسته نباشید؛
    مقاله خوبی بود. میخواستم بدونم برای خرید یک کیف چرم یکی از معیارهایی که باید بهش توجه بشه اصل یا تقلبی بودن اون هست!!! اگر بخوایم این موضوع رو تشخیص بدیم شما راه حل این مقاله رو تائید می‌کنید؟‍!

    ۳۱ تیر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد