جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تخت درگاه قلی بیگ کرمان

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ آبان ۱۴۰۰

تخت درگاه قلی بیگ کرمان عمارتی است که در جنوب شرقی شهر کرمان و در زاویه جنوبی کوه قلعه دختر قرار دارد. این مکان مقبره یکی از نوادگان بیرام بیگ به نام درگاه قلی بیگ است. درگاه قلی بیگ از امرای اواخر دوره صفویه و رئیس ایل افشار در کرمان بوده‌است. وی، تنها فرد معروف افشار بود که طی ۱۵۰ سال بعد از گنجعلیخان نامش بر سر زبانها بوده‌است.تخت درگاه قلی بیگ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۳۶۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دکتر باستانی پاریزی در این مورد می‌نویسد، درگاه قلی بیگ در کرمان موقعیت مناسبی به دست آورد و قسمتی از سرآسیاب فرسنگی را جزو املاک خود ساخت. در جوار باغ بیرم آباد در دل کوه ساختمان زیبایی به وجود آورد و در پایین کوه نیز دریاچه‌ای ایجاد نمود. آب سرآسیاب فرسنگی را با مجرایی که در دل سنگ کنده بود پایین دریاچه رساند. آثار دریاچه هنوز در کنار تخت باقی است.

تخت درگاه قلی بیگ تخت درگاه قلی بیگ کرمان

ژنرال سرپرسی سایکس، در سفر نامه خود درباره تخت درگاه قلی بیگ چنین می‌نویسد. در زاویه جنوبی این رشته کوه قلعه دختر دهنه‌ای است که سکویی در مدخل آن از سنگ و وسط آن قبر رضا قلی بیگ گماشته ابراهیم خان ظهیرالدوله را بنا کرده‌اند . در قسمت تحتانی آن علایم و آثار حوض بزرگی مساهده می‌شود که سابق به این وسیله رودخانه بهرام کرد که این ایام باغین را مشروب می‌کند پر می‌شده و در قسمت فوقانی آن دیده بانی بر پاست که ماموران به وسیله آن اهالی شهر را از هجوم و یورش افاغنه و بلوچ‌ها اطلاع می‌داده‌اند.

تخت درگاه قلی بیگ به وسیله همسر محمد اسماعیل خان وکیل الملک موسوم به کربلایی تعمیر شده‌است. امروزه جاده‌ای از کنار تخت به طرف مسجد صاحب الزمان کشیده شده‌است.

نحوه دسترسی

آدرس : کرمان، جنوب شرقی شهر، زاویه جنوبی کوه قلعه دختر

%name تخت درگاه قلی بیگ کرمان

تخت درگاه قلی بیگ2 تخت درگاه قلی بیگ کرمان

تخت درگاه قلی بیگ3 تخت درگاه قلی بیگ کرمان

قلی بیک 1 تخت درگاه قلی بیگ کرمان

قلی بیک تخت درگاه قلی بیگ کرمان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    تخت درگاه قلی بیگ از جمله بناهای تاریخی است که از گزند حوادث طبیعی مانند سیل و زمین لرزه دور مانده است. این بنای منحصر به فرد، از زیباترین آثار تاریخی شهر کرمان محسوب می شود.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *