جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تبدیل خانه‌های تاریخی محله امین حضور به فروشگاه و انباری

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ فروردین ۱۳۹۳

۱۳۹۳/۰۱/۲۶ – خانه های تاریخی محله امین حضور پایتخت یا تخریب شده اند و جای خود را به فروشگاههای لوازم خانگی داده اند و یا به انباری مغازه داران تبدیل شده اند. اما این روزها شورای شهر تهران برای حفظ بناهای تاریخی و جلوگیری از تبدیل آنها به انباری دست به کار شده است.

IMG13293675 تبدیل خانه‌های تاریخی محله امین حضور به فروشگاه و انباری

به گزارش خبرنگار مهر، خیابان امین حضور را مغازه های لوازم خانگی پر کرده اند و خانه های تاریخی اش به انباری مغازه داران تبدیل شده است. همین موضوع در طول سالهای گذشته باعث شده تا دیگر از این خانه ها جز برای انبار استفاده دیگری نشود و انقدر این بناها به حال خود واگذار شوند که هر ازگاهی سقف و دیواری از آنها ریزش کند و یا آنقدر فرسوده شوند که یک برج ساز و یا تاجر ترجیح دهد آن را کاملا تخریب کند و به جایش یک مجتمع تجاری بسازد. مانند ضلع جنوبی خانه حاج امین الضرب که قرار است به یک مجتمع تجاری دیگری با ارتفاع ۲۴ متر تبدیل شود و یا تخریب خانه آقا سیدجلال تهرانی و … .

هجمه ساخت و سازهای جدید به جای خانه های تاریخی محله قدیمی امین حضور انقدر زیاد شده که این موضوع در جلسه شورای شهر نیز مطرح شد و ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون عمران در خصوص تغییر کاربری پهنه های مسکونی و تاریخی بخش هایی از این خیابان تذکر داد و گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر اجرای معماری ایرانی و اسلامی تاکید کرده اند در تهران عکس این موارد در حال اجرا است. نه تنها نمای ساختمان ها ایرانی و اسلامی نیست، بلکه اماکن و محل های قدیمی که هویت شهر هستند نیز دستخوش سوء استفاده های تجاری شده است.

وی به پیشروی راسته “امین حضور” و تخریب بخشی هایی از این خیابان قدیمی و تاریخی ایران اشاره کرده و گفته است که متاسفانه برخی از ساختمانهای این محله برای تبدیل شدن به املاک تجاری در حال خرید و فروش و تخریب هستند و بافت مذهبی و تاریخی این محله در حال از بین رفتن است.

در این باره، احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران هم که در برنامه های خود بازدید از خانه های تاریخی راسته خیابان امین حضور را نیز داشته از ابوالفضل قناعتی خواست برای ساماندهی و خروج این وضعیت موضوع مطرح شده را پیگیری و نتیجه آن را به شورا اعلام کند.

قناعتی به خبرنگار مهر گفت: در این خیابان به تعدادی از بناها کاربری اداری می‌دهند که موجب برهم زدن بافت محله و سبک زندگی در منطقه شده است. در نهایت می بینیم نه کاربری اداری می تواند داشته باشد و نه دیگر خانواده ها می توانند در آن خانه ها اقامت کنند.

39402 968 تبدیل خانه‌های تاریخی محله امین حضور به فروشگاه و انباری

آنطور که قناعتی اعلام کرده برخی از محله ها توسط صنف تجار و مغازه داران از مسکونی به تجاری تبدیل می شود و این مورد نه تنها در خیابان امین حضور اتفاق افتاده بلکه محله هایی مانند عبدل آباد نیز به بازار پارچه فروشان تبدیل شده است و به این ترتیب خانه ها نیز با قیمت بالاتری برای تبدیل به انبار فروخته می شوند.

قناعتی گفت که با کمک شورا قصد دارند تا از شهردار تهران بخواهند جلوی این مجوزها گرفته شود و تغییر کاربری تبدیل خانه شخصیتهای سیاسی و دینی واقع در محله هایی مانند امین حضور ممنوع شود.

پیش از این بارها خبر آتش سوزی خانه های تاریخی امین حضور که مدتهاست کاربری انباری پیدا کرده اند، شنیده شده است. هر بار این بناهای تاریخی به دلیل عدم رسیدگی در خطر تخریب و آتش سوزی قرار می گیرند. اکنون شاید بتوان با پیگیری اعضای شورای شهر تهران و رئیس این شورا که همواره بر حفظ میراث فرهنگی تاکید می کنند، امید داشت که محله های تاریخی تهران از جمله امین حضور همچنان تاریخی و دیدنی باقی بمانند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد