جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بهترین‌های صنایع دستی به باغ موزه قصر می‌روند

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ اسفند ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۲/۰۹-خبرگزاری میراث فرهنگی – صنایع دستی – باغ موزه قصر اسفند ماه سال جاری میزبان نخستین نمایشگاه خلاقیت‌های پیشکسوتان صنایع دستی خواهد بود که با حضور ۶۵ هنرمند در ۳۵ غرفه برگزار می‌شود.

به گزارش CHN، «رجبعلی خسروآبادی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، با اعلام این خبر در جمع اصحاب رسانه گفت: «نمایشگاهی که از ۱۲ الی ۱۸ اسفند ماه برگزار می‌شود با حضور اساتید و برندهای خاص در حوزه صنایع دستی همراه خواهد بود.»

او با اشاره به نمایشگاه‌های صنایع دستی که در طول سال برگزار می‌شوند از متفاوت بودن نمایشگاه پیش رو سخن گفت و ادامه داد: «معمولا در کنار هر نمایشگاهی که برگزار می‌شود بخشی را به صنایع دستی اختصاص می‌دهند که جهت رونق نمایشگاه‌ها انجام می‌شود این درحالی است که نمایشگاه صنایع دستی که در هفته دوم اسفند ماه برگزار می‌شود متفاوت خواهد بود چراکه اساتید به نام این حوزه در نخستین نمایشگاه خلاقیت‌های پیشکسوتان صنایع دستی حضور خواهند داشت.»

صنایع دستی در گالری بزرگ و فاخر
«شهرام مریخی» معاون صنایع دستی استان تهران نیز با تایید صحبت‌ّهای خسروآبادی تصریح کرد: « هنرمندانی که در نمایشگاه صنایع دستی حضور خواهند داشت، دارای نشان ملی و درجه هنری هستند. حتا بسیاری از این اساتید تاکنون آثارشان را در نمایشگاه عمومی به نمایش نگذاشته‌اند و تنها در گالری‌های خصوصی حضور پیدا می‌کردند.»

به گفته او، نخستین نمایشگاه خلاقیت‌های پیشکسوتان صنایع دستی، گالری برای نمایش آثار فاخر صنایع دستی است که در میان اسامی مدعوین آن افراد خاص همچون سفرا و مجموعه داران به چشم می‌خورد.

مریخی با تاکید برآنکه قصد از برگزاری این نمایشگاه باز گرداندن کلاس و اعتبار صنایع دستی است یادآور شد: «هدف ما نشان دادن توانمندی‌های حوزه صنایع دستس است چراکه معتقد هستیم از میان ۳۲۰ رشته صنایع دستی، ۸۰ درصد آن در تهران به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود و نیاز است با توجه با فاخر بودن این آثار نمایشگاهی درخور آن برگزار شود.»

به گفته معاون صنایع دستی استان تهران، در نخستین نمایشگاه خلاقیت‌های پیشکسوتان صنایع دستی، با گالری بزرگ روبه‌رو خواهیم شد که آثار موجود در آن تولید انبوه ندارند و به نوعی تک خواهند بود.

او در پاسخ به سئوال خبرنگار CHN، مبنی بر تلاش مسئولان برای عمومی کردن صنایع دستی و مغایرتی که این نمایشگاه می‌تواند با اهداف این حوزه داشته باشد گفت: «تجلیل از پیشکسوتان یک بحث است و کاربردی کردن صنایع دستی بحث دیگری است. این موضوع که پیشکسوتان آثار خاص خود را به دید عموم بگذارند مغایرتی با فروش صنایع دستی کاربردی ندارد. بلکه قصد ما نشان دادن فاخر بودن این حوزه است. البته به دنبال راه اندازی بازارچه‌های موقت و دائمی برای فروش صنایع دستی نیز هستیم تا عموم مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.»

دراین راستا کارگروه صنایع دستی با حضور ۴۲ ا ستاد در رشته‌ّها و گروه‌های ۱۶ گانه فعال شده‌اند تا استانداردسازی رشته‌های صنایع دستی را بر عهده گیرند. در این راستا قرار است نظارت کاملی بر فروش اجناس چینی به جای صنایع دستی انجام و این اجناس جمع آوری شوند.

به گزارش CHN، علاقه‌مندان می‌توانند از ۱۲ الی ۱۸ اسفند ماه سال جاری از ساعت ۱۰ الی ۱۹ در محل باغ موزه قصر از نخستین نمایشگاه خلاقیت‌های پیشکسوتان صنایع دستی دیدن کنند.

راه اندازی پایانه صادراتی صنایع دستی تهران
البته نشست برگزاری نخستین نمایشگاه خلاقیت‌های پیشکسوتان صنایع دستی سبب شد تا سایر مسائل این حوزه نیز مطرح شود چنانکه خسروآبادی از راه اندازی پایانه صادراتی صنایع دستی تهران خبر داد و گفت: «در هفته گذشته کارگروه اقتصادی استان تهران مصوبه‌ای برای راه اندازی پایانه صادرات صنایع دستی صادر کرد تا کمکی باشد برای تسهیل صادرات در این حوزه. همچنین قرار است شهر آفتاب و برج میلاد تبدیل به محل دائمی فروش صنایع دستی شود.»

به گفته او، این پایانه صادراتی راهی برای تسهیل در امور صادرات صنایع دستی خواهد بود همچنین قرار است، راهگشایی برای تعریف معافیت‌های مالیاتی برای صادرات این حوزه باشد.

در این میاه مریخی از افزایش ۱۷ درصدی میزان صادرات صنایع دستی در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت:‌ «در کل کشور صادر کننده‌ای که صرفا در حوزه صنایع دستی فعال باشد نداریم و معمولا صادر کنندگان در کنار سایر صنایع، صنایع دستی نیز صادر می‌کنند. در این میان تعداد آنها به ۸ الی ۹ نفر می‌رسد که در این حوزه فعال هستند و زیورآلات بیشترین آمار صادرات را به خود اختصاص می‌دهد.»

بیمه به دنبال بهانه برای قطع بیمه هنرمندان صنایع دستی است
به گفته معاون صنایع دستی تهران،‌ درحال حاضر ۴ هزار هنرمند صنایع دستی در تهران بیمه هستند. اما با توجه به بدهی ۴۹۵ میلیارد تومانی دولت به بیمه، بیمه گذاران در صدد بهانه‌ای برای قطع بیمه سایر هنرمندان صنایع دستی هستند. این درحالی است که هنرمندان بالای ۵۵ سال را نیز بیمه نمی‌کند و حدود سه ماه است که افراد جدید برای بیمه شدن را نمی‌پذیرد.

741 بهترین‌های صنایع دستی به باغ موزه قصر می‌روند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد