جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بقعه گنبد سبز

تاریخ بروزرسانی :
۷ بهمن ۱۳۹۷

بقعه گنبد سبز از آثار دوره صفویه است و در شهر مشهد و مجاورت ارگ سابق در خیابان آخوند خراسانی (خاکی) قرار دارد.این بقعه که نامش را از رنگ گنبد خود گرفته، مدفن شیخ محمد مومن عارف استرآبادی است که در سال ۹۰۴ قمری وفات یافته است.بقعه گنبد سبز پیش از این با نمای ساده در بدنه و گنبد، در میان قبرستانی از دوره صفویه به نام (میر هوا) قرار گرفته بود و بعدها با دیوارکشی محصور شد و پیرامون آن محوطه سازی صورت گرفت.با توسعه شهر مشهد این بقعه در میان میدانی قرار گرفت. نمای این بنا در سال ۱۳۵۳ شمسی کاشی کاری شد و مرمت‌هایی در درون آن نیز انجام گرفت.

gonbad e sabz بقعه  گنبد سبز

gonbad e sabz.jpg2  بقعه  گنبد سبز

این بنا دارای گنبدی فیروزه‌ای رنگ متمایل به سبز، چهار ایوان و هشت ضلع می‌باشد. علاوه بر ایوان و طاق نماها، کاشی‌کاری زیبای آن به بقعه جلوه خاص بخشیده است.فضای داخلی بقعه دارای کتیبه‌ای است با مضمون صلوات کبیره و حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که در پایان آن، نام راقم این سطور با عبارت “نمقفه حسین بن محمد المشهدی” و تاریخ ۱۰۵۸ ق دیده می‌شود .

در زیر گنبد بنا کتیبه‌ای به خط ثلث وجود دارد که در پایان آن تاریخ ۱۰۵۸ قمری نوشته شده است.این مقبره مورد توجه و زیارت مردم محلی مشهد، خصوصا پیروان تصوف و عرفان است و احتمالا در سال ۱۰۳۶ ساخته و در سال‌های ۱۰۵۵ تا ۱۰۵۸ تکمیل و تزیین شده است.بقعه گنبد سبز در سال ۱۳۵۶ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۳۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    زيبايي بقعه گنبد سبز در اينكه وسط شهر و البته بمايي تاريخي و مذهبي و مناسب گردشگران و توريست ها

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    این مکان راسته فروشگاه های لوازم برق در مشهد است

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    در زیر گنبد بنا کتیبه‌اى به خط ثلث وجود دارد که در پایان آن تاریخ ۱۰۵۸ قمرى نوشته شده

    ۱۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *