جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بقعه قیدار نبی خدابنده

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ شهریور ۱۴۰۰

بقعه قیدار نبی خدانبده ، آرامگاه قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم (ع) است که از پیامبران الهی و بیست و پنجمین جد حضرت محمد (ص) بوده است. بقعه حضرت قیدار نبی (علیه السلام) درسال ۷۱۹ به همت بانوبلغار خاتون همسرغازان خان مغول تجدید بنا شده است. سپس گنبد آن در سال ۷۵۱ (هـ.ق) به دست استاد تیمورخان سلطانیه ای احیا و در قرن ۱۱ (هـ .ق) گچبری می شود. گنبد این بقعه درعین سادگی بسیارجالب وبه سبک خاصی ساخته شده است . از نوع گنبدهای زنگوله ای است. این بنا در زمینی به مساحت ۱/۵ هکتار در منطقه ای کوهستانی واقع است و تمام فصول زایر دارد. این مکان با شماره ۳۲۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

بقعه قیدار نبی3 بقعه قیدار نبی خدابنده

معماری بنا

نوع اسکلت بنا آجری و مربع شکل است. طول آن ۱۴/۵ و عرض آن ۸/۳ و از سه بخش تشکیل گردیده و بخش نخست آن، به عنوان فضای مقدماتی ورود تعبیه شده است . سپس دو فضای گنبددار پشت سرهم قرار گرفته اند. بقعه ابتدا بر روی سه ردیف سنگ سبز تراشیده بنا گشته و آن گاه تار و پود بنا را آجرهای ختابی تشکیل داده است. سقف فضای دوم را عرقچین پوشش نموده که بلاواسطه بر جرزهای جانبی فرونشسته و باید تذکر داد که زیر این فضا، سردابه ای برای گذاشتن اجساد در نظر گرفته شده است . فضای سوم به عنوان شبستان اصلی آرامگاه است که قبر در آن قرار دارد و بر فراز آن گنبد زیبایی به روش دو پوششی استوار گشته است.

گنبد این بنا در نوع خود در این منطقه بی نظیر است و در یک تقسیم بندی کلی، در ردیف گنبدهای «رک» می توان طبقه بندی کرد. گنبد و بنا از نمای بیرونی فاقد تزیینات و کاشیکاری است. تزئینات عمده بنا در قسمت داخلی می باشد. کلیه تزئینات با دو رنگ آبی و طلایی قلم گیری شده است. متعلق بودن بنای این بقعه به حضرت قیدار نبی (علیه السلام) به استشهاد ۶۵ نفر از علمای طراز اول نیز مورد تایید قرار گرفته است . از معدود پیامبران الهی است که درکشورمان مدفون شده و صحت وجود بارگاه آن حضرت در این شهر مورد تایید تعدادی از علمای بزرگ شیعه قرار گرفته است.

حرم مطهر حضرت قیدار نبی (علیه السلام) در رونق این شهرسهم بسزایی داشته . همه روزه پذیرای زائران کثیری از نقاط مختلف کشورمان است که برای زیارت می آیند . زائران نیز همواره به دلیل نداشتن محل اسکان و استراحت بلاتکلیف بوده و با خاطره خوشی این محل را ترک نمی کنند.

بقعه قیدار نبی4 بقعه قیدار نبی خدابنده

مسجد جامع

مسجد جامع بقعه حضرت قیدار نبی (علیه السلام) امروز محل اجتماع و برگزاری نماز عبادی سیاسی جمعه است. بنا در حال بازسازی می باشد که شبستانی به مساحت ۳۵۰ مترمربع به بنای گنبدی اصلی اضافه شده . با گچ کاری و آینه کاری نفیس پایان یافته است ولی محوطه ی آن در حال کار می باشد که جزء طرح بزرگ توسعه ی حرم قیدار نبی (علیه السلام) می باشد.

ضریح بقعه

مرقد مطهر حضرت قیدار (علیه السلام) که در سردابه ای زیرین شبستان اصلی قرار یافته به وسیله ی دو ضریح چوبی بزرگ و کوچک محافظت می شود. ضریح کوچک داخلی که یکی از قدیمی ترین اموال فرهنگی بقعه محسوب می شود، ۱/۹۰ متر طول، ۱ متر عرض و ۱/۱۰ متر ارتفاع دارد و آیه ی مبارکه ی آیة الکرسی با خط زیبایی از سمت شمالی آن شروع شده است.

ضریح دوم که نسبت به ضریح داخلی از قدمت کمتری برخوردار است از قطعات چوبی کوچک در میان چارچوب های اصلی بافته شده و اشکال هندسی منظم یکسانی را تشکیل داده است. این ضریح به ارتفاع ۲ متر و به طول ۷۵/۲ متر و عرض ۸۶/۱ متر می باشد که متأسفانه در بخش هایی از آن قطعات بافته شده از هم گسیخته و استحکام کلی ضریح از بین رفته است.
بقعه قیدار نبی8 بقعه قیدار نبی خدابنده

تزیینات بنا

تمامی دیوارهای بخش میانی و شبستان گنبددار تا ارتفاع ۱/۱۰ متری از کف بنا، به وسیله ی کاشی های شش گوش به رنگهای بنفش، فیروزه ای، سیاه و سفید تزئین شده . و بخش فوقانی نیز با گچ پوشانده شده است. اما آن چه زیبایی این مقبره ی تاریخی را دو چندان می کند حجرات و زائرسرای بزرگی به مساحت ۱۰۲۱ متر است . که در گرداگرد محوطه ی بقعه واقع شده و آن را چون نگینی در برگرفته است.

این مجموعه دارای پنج ورودی مجزی است که دو ورودی در ضلع شمالی، یک ورودی در ضلع جنوبی و دو ورودی دیگر در ضلع شرقی دارد. که یکی به خیابان اصلی شهر و دیگری به شبستان مسجد جامع مشرف می گردد. در سردرب ورودی های جنوبی و شرقی تاریخ احداث هر یک که مربوط به سالهای ۱۳۱۹، ۱۳۲۱ و ۱۳۳۱ هـ .ق است، درج گردیده است.
شایان ذکر است در ضلع شرقی بقعه و مسجد جامع، ساختمان مدرسه ی علمیه و حمام تاریخی تکمیل کننده این مجموعه ی عظیم بوده است. که در گذشته به تخریب کامل رسیده و عرصه آن دو به تصرف اشخاص درآمده است.

بقعه قیدار نبی7 بقعه قیدار نبی خدابنده

تاریخچه بنا

در مورد تاریخ احداث بنا دو کتیبه سنگی در جبهه جنوبی بقعه و هشتی دیده می‌شود. بنابر کتیبه داخل بقعه، این بنا در سال ۷۱۹ به دلیل ارادت بسیار بلغان خاتون همسر غازان خان به قیدار نبی، احداث و گنبد آن در سال ۷۵۱ ساخته شده . گچ‌بری‌های بنا متعلق به قرن ۱۱ هجری قمری یعنی زمان صفویان است.

نحوه دسترسی

آدرس :استان زنجان، ۸۸ کيلومتری جنوب شرقی زنجان یا ۴۲ کيلومتری شهرستان باستانی سلطانيه، شهرستان خدابنده، میدان معلم، خیابان امام خمینی

قیدار نبی 1 بقعه قیدار نبی خدابنده

قیدار نبی 2 بقعه قیدار نبی خدابنده

قیدار نبی بقعه قیدار نبی خدابنده

 

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 1.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    به دوستان پیشنهاد میکنم از مسیر و طبیعت زیبای مسیر استفاده کنند.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علیرضا چیت ساز

    آدرس دقیق این امامزاده رو میشه بگین . من دوست دارم اینجا برم.

    ۳۱ شهریور, ۱۳۹۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد