رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ بهمن ۱۳۹۳

برج و باروی تاریخی بنی عامری در ورامین تخریب شد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر:۱۳۹۳/۱۱/۰۵-به گزارش ایرنا عمارت تاریخی بنی عامری در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و تنها بنای مربوط به دوره زندیه در شهرستان ورامین است که اینک یکی از باروهای قدیمی آن به طور کامل تخریب شد.

رییس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ضلع جنوبی این عمارت متشکل از دو برجک و بارو بود که یکی از این برجک ها پیش تر به لحاظ قدمت و فرسودگی فروریخته بود و برجک دیگر نیز به تازگی بر اثر عملیات اجرایی طرح هادی این روستا تخریب شده است.

«شهاب پازوکی» افزود: اهالی این روستا اظهار داشته اند که پیش از تخریب، ترک هایی در دیواره این عمارت تاریخی به وجود آمده بود که بر اثر این ترک ها برجک فروریخته ولی در بازرسی به عمل آمده از سوی کارشناس سازمان میراث فرهنگی، اعلام شده بود که در حال طبیعی این برجک تا ۵۰ سال آینده فرو نمی ریخت.

وی افزود: در بازرسی انجام شده در محل دیواره تخریب شده آثاری از خودروهای سنگین راه سازی از جمله غلطک دیده شد که این امر نشان از تخریب این برجک دارد ولی با توجه به این که اهالی خواهان اجرای طرح هادی هستند، منکر تخریب این اثر تاریخی می شوند.

پازوکی گفت: پیش از این افرادی به عنوان واسطه به دفتر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ورامین مراجعه کرده بودند که این دفتر برای اجرای طرح هادی مساعدت لازم را با روستائیان انجام دهد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه این اثر ثبت ملی شده هر گونه دخل و تصرف در آن نیازمند استعلام از سوی سازمان میراث فرهنگی دارد.

پازوکی تصریح کرد نکته قابل ذکر این است که افرادی با مکاتبه با دفتر میراث فرهنگی ورامین خواستار تخریب کامل عمارت تاریخی بنی عامری شده اند تا بتوانند طرح هادی روستا را به طور کامل اجرا کنند.

رییس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری ورامین گفت: در ضلع مقابل عمارت بنی عامری ، حمامی قدیمی مربوط به دوره قاجاریه نیز وجود داشته که این اثر تاریخی نیز به طور کامل تخریب شده است.

وی افزود: باوجود آن که این اثر تاریخی ثبت ملی نشده بود ولی به لحاظ قدمت و ارزش تاریخی ، هرگونه دخل و تصرف در آن می باید با استعلام میراث فرهنگی انجام می شد.

پازوکی گفت: پیگیری و کار رسیدگی به موضوع تخریب این دو اثر تاریخی با تشکیل پرونده ای از سوی میراث فرهنگی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: مردم باید اهمیت و ارزش و اعتبار آثار تاریخی را درک کرده و خودشان از آثار تاریخی منطقه حراست کنند.

پازوکی افزود: برخی از افراد از دخل و تصرف آثار تاریخی اطلاعی ندارند ، کسانی که به آثار تاریخی ثبت ملی شده خسارت وارد کنند علاوه بر جبران خسارت مالی، محکوم به یک تا ۱۰ سال زندان می شوند.

وی گفت: بیش از ۱۷۰ اثر تاریخی در شهرستان ورامین وجود دارد که اگر برای هر کدام از این آثار به دو نفر نگهبان نیاز باشد این دفتر به بیش از ۲۰۰ نیروی سازمانی نیاز دارد که عملا تأمین آن غیر ممکن است و خود مردم باید از هویت و آثارتاریخی خود حراست کنند که این امر نیازمند فرهنگ سازی مناسب است.

پازوکی افزود: در آینده ای نزدیک همایشی با حضور دهیاران و بخشداران شهرستان ورامین برگزار خواهد شد تا آنان با الزامات قانونی حفاظت از آثار تاریخی آشنا شوند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *