جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بحران بیخ گوش قم و ۲۶ درصد جمعیت کشور

تاریخ بروزرسانی :
۳ خرداد ۱۳۹۶

مدیر کل محیط زیست استان قم گفت: اگر راهکاری علمی در نظر گرفته نشود بحران دریاچه نمک ۲۶ درصد از جمعیت کشور را در برخواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سید رحمان دانیالی سه شنبه شب در جلسه این هفتۀ بنیاد قم‌پژوهی با موضوع بحران دریاچۀ نمک، افزود: استان قم در این بحران و اثرگذاری در منطقه رتبه اول را دارد با توجه به اینکه ۷۲ درصد از جمعیت کشور درگیر خشکسالی هستند و ۱۲ درصد از خشکسالی ها در منطقه وجود دارد و ۱ درصد از خشکسالی های شدید کشور قم را در بر گرفته برای بحران های زیست محیطی باید تمهیداتی اندیشیده شود.

وی بیان کرد:همایش دریاچه نمک حداقل اقدامی بود که برای نجات قم و شهرهای اطراف صورت گرفت البته شروع خوبی محسوب می شود و باید جدی تر پیگیری شود.

دانیالی عنوان کرد: همه مقامات و مسئولان استان باید برای رفع این بحران راهکار ارائه دهند چرا که استان های دیگر را در بر می گیرد و می تواند منشاء بحران های دیگری باشد.

وی با تیریک روز جهانی تنوع زیستی تصریح کرد: این رویداد مهم زمینه ساز گردشگری پایداری است. ما برای حفظ تنوع زیستی و گردشگری در قم کار جدی صورت نداده ایم اما مهم ترین وظیفه ما آگاهی بخشی است ما زنگ هشدار را زده‌ایم و مردم می توانند در رفع این بحران کارساز باشند.

مدیر کل محیط زیست استان قم اظهار داشت: تا مردم اطلاعات لازم را کسب نکنند و نسبت به هشدار ها آگاهی نیابند نمی توان هدفی را پیش برد و دغدغه ای عمومی فراهم ساخت چرا که مردم و سازمان های مردم نهاد نقش موثری در رفع بحران ها دارند.

وی گفت: ۱۵۴ میلیون مکعب حق آبه ای که تخصیص یافته می تواند تا حدی دریاچه را از وضعیت کنونی نجات دهد اگر چه میزان این حق آبه کم است اما اگر به موقع اختصاص یابد می تواند تا بخشی از مشکلات را رفع نماید.

دانیالی بیان کرد:تخصیص حق آبه زیست محیطی برای اولین بار و پذیرش وزیر آن نیرو اهمیت زیادی دارد و باید با پیگیری لازم این حق آبه وارد دریاچه نمک شود وگرنه این بحران دامان تهران را هم می گیرد و اگر پیگیری نشود شاهد بحران های بدتری خواهیم بود.

وی تاکید کرد:با توجه به اینکه ۱۰ درصد از حق آبه های زیست محیطی باید به قم اختصاص یابد، عدم پیگیری موجب رها شدن بحران و تشدید آن می شود البته با تلاش های زیاد بعد از همایش رقم خوبی از صندوق ملی تا ۱۰ درصد دریافت کردیم. همچنین شرکت های دانش بنیان می توانند معضلات را با نگاهی علمی دنبال کنند در این راستا اقدامات خوبی بعد از همایش در خصوص نهالکاری انجام گرفت اما تداوم آن مهم است و باید با راهکارهایی علمی این پدیده رفع شود.

وی خاطرنشان کرد:در برنامه ششم مدیریت جامع آورده شده و مدیریت تالاب های کشور و تصویب لایحه آلودگی هوا نیز رویدادهای خوبی را رقم زده است هر گونه تعدی به تالاب ها پیگیری دارد و این قوانین پشتوانه خوبی برای رفع مشکلات زیست محیطی است.

دانیالی عنوان کرد: ارزیابی زیست محیطی به معنای واقعی می تواند سهم عمده ای در نجات محیط زیست داشته باشد ما برای حل بحران دریاچه نمک به همت مسئولان و همراهی مردم نیاز داریم.

در این جلسه همچنین احمد شفیعی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست قم اظهار کرد: بحران دریاچه نمک جدی است و در حال حاضر در وضعیت خوبی به سر نمی بریم.

وی با بیان اینکه دریاچه نمک ۱۰ هزار سال قدمت دارد، گفت:دشت مسیله امروز حاصل فرآیند خشک شدن دریاچه نمک است در حدود ۴۰ سال قبل با ساخت سد نیز بخش های زیادی از دریاچه خشک شد و بعد از ۲۰۱۰ این دریاچه به طور کلی خشک می شود و آخرین ضربه را در مجوز برداشت نمک به این دریاچه می زنند. روش برداشت نمک از این دریاچه اهمیت زیادی دارد چند میلیون نمک در حال استحصال است این ثروت ملی باید بر اساس پایداری زیست بومی صورت بگیرد تا بحران جدی نشود.

همچنین میر غضنفری مسئول کمپین احیای دریاچه نمک در این جلسه بیان کرد:بحران بیخ گوش قم قراردارد باید رسانه را وارد میدان کنیم و پویش و کمپین به طور جدی تری وارد شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:مقوله ای که تا این حد اهمیت دارد نباید رها شود و فرصت ها را باید غنیمت شمرد اگر نگاههای جناحی برداشته شود کارهای خوبی انجام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد:در دوره شورای جدید شهر توانمندی ها مهم است و حرف اول را در رفع بحران ها می زند در محیط زیست به نظر می رسد شورای شهر جدید از نظر تخصص کارایی لازم را نخواهد داشت چون لیست ها حرف اول را می زند و تخصص جایگاهی در انتخاب ها نداشت.

غضنفری بیان کرد:بحران ریزگرد را جدی بگیریم در این زمینه پوشش های گیاهی اهمیت زیادی دارد موضوع دریاچه نمک در قم می تواند از طریق رسانه و کمپین ها به طور جدی تری پیگیری شود.

69 3 بحران بیخ گوش قم و 26 درصد جمعیت کشور

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *