رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ اسفند ۱۳۹۲

بانک ها غایب اصلی صنعت گردشگری ایران

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۱ – تهران – ایرنا – اکنون طرح های گردشگری زیادی در ایران برای شروع کار منتظر سرمایه و اعتبار است؛ سرمایه گذاران و به ویژه بانک ها هنوز برای ورود به این بخش مرددند، آنان نگران بازگشت سرمایه خود هستند.

به نظر می رسد وضعیت فعلی بخش گردشگری کشور سرمایه گذاران را متقاعد نکرده که سرمایه های خود را به این بخش وارد کنند. این وضعیت باعث شده که صنعت گردشگری ایران بین زمین و هوا بماند.

هنوز چشم انداز روشنی از ورود سرمایه گذاران خارجی به این بخش وجود ندارد؛ در این شرایط همه چشمها به سرمایه گذاران داخلی دوخته شده است اما آنان نیز دلایل خود را برای ورود به این بخش دارند.

این بی رغتبی به سرمایه گذاری دراین بخش در شرایطی بوجود آمده که پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری ایران بسیار بالا است؛ برخی سرمایه گذاران ورود به این بخش را یک ریسک می دانند ولی برخی ها با همین وضعیت حاضرند وارد گود شوند.

آنهایی که دل به دریا زدند و مایلند سرمایه خود را در این راه بکار گیرند در پیچ و خم اداری مانده اند. حالا در این وضعیت هر چه از داشته های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بگوییم چه تاثیری در رشد گردشگری دارد؟

کارشناسان می گویند صنعت گردشگری در صورت سرمایه گذاری مناسب به رشد و توسعه خواهد رسید و بانک ها می توانند یکی از بخش های مهم سرمایه گذاری در صنعت گردشگری باشند.

** بانک باوری به گردشگری ندارد

یک کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان می گوید سیستم های بانکی باوری به گردشگری ندارند و سیاست های تسهیلاتی خود را تغییر داده اند و برای دادن وام به سرمایه گذاران حوزه ی گردشگری اصلا همکاری نمی کنند.

وی توضیح داد: بانک ها سیاست های انقباضی اختیار می کنند و در تلاش هستند از طریق فروش اوراق قرضه و اوراق بهادار، نقدینگی موجود را برای کاهش تورم جمع آوری کنند. بنابراین هیچ طرحی برای ارایه ی تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران ندارند. بسیاری از سرمایه گذاران با تصمیم یک باره ی بانک ها با مشکل مواجه و ضررهای مالی فراوانی را متحمل شده اند.

وی با اشاره به این که بانک ها با سیاست های انقباضی خود برای سرمایه گذاران مانع ایجاد کرده اند، اضافه کرد: پیش از این و در قالب طرح بنگاه های زودبازده، بانک ها با انجام کارشناسی های لازم، تسهیلات را سریع و با کم ترین مشکل به سرمایه گذاران ارایه می کردند؛ اما این روند با اخلال مواجه شده است.

سیاست پولی انقباضی به تدابیری اطلاق می شود که از طریق کاهش در عرضه پول، اهداف عمومی سیاست های پولی را برآورده می سازد و یا به عبارت دیگر هر نوع تدابیری کاهنده عرضه پول را سیاست پولی انقباضی گویند.

**سرمایه گذاران در پیچ و خم بوروکراسی اداری

هر چند مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور بر توسعه ی زیرساخت ها و تأسیسات گردشگری و تفریحی در کشور تأکید می کنند و راهکار اصلی برون رفت از این معضل را جذب سرمایه گذاران متعدد داخلی و خارجی اعلام می کنند اما سرمایه گذاران همچنان با مشکل سرمایه گذاری در این بخش روبرو هستند.

مشکلات پیش روی سرمایه گذاری در این بخش تا جایی است که برخی از آنان عطای کسب و کار را در این حوزه به لقای آن می بخشند و ترجیح می دهند سرمایه خود را در جاهای دیگر برای سودرسی زودتر بکار گیرند.

** بانک گردشگری هم کمکی به گردشگری نکرد

هر چند بانک گردشگری چندسالی است که در کشور تاسیس شده و شعب این بانک یکی پس از دیگری در نقاط مختلف کشور گسترش می یابد اما هنوز این بانک نتوانسته تاثیری هر چند اندک بر صنعت گردشگری داشته باشد.

بانک گردشگری اولین بانک تخصصی و خصوصی در زمینه گردشگری در ایران است که با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیارد تومان مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کسب کرده است.

بانک گردشگری در ایران تاسیس شد اما مشکل گردشگری هنوز برطرف نشده است.

برخی کارشناسان می گویند مشکل گردشگری ایران با ایجاد بانک برطرف نمی شود بلکه باید با سرمایه گذاری به کمک این صنعت شتافت موضوعی که هنوز در سیستم بانکی کشور به آن توجهی نشده است.

** بانک ها دیدگاه های گردشگری خود را تغییر دهند

اسماعیل کاویانی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی کشور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: یکی از دغدغه های صنعت گردشگری تامین منابع مالی است و در این راستا کسانی که می خواهند در این صنعت سرمایه گذاری کنند باید نسبت به برگشت سرمایه و سود خود اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: گروه ها و افرادی که می خواهند در این صنعت سرمایه گذاری کرده و خدمات برای گردشگران فراهم کنند لازم است از نهادهای مالی و اعتباری کشور از جمله بانک ها وام و تسهیلات دریافت کنند و چنانچه این فرصت برای آنان ایجاد نشود صنعت گردشگری بی رونق خواهد شد.

کاویانی گفت: بانک ها برای سرمایه گذاری معمولا بیشتر به حوزه سخت افزاری توجه دارند و علاقه ای به سرمایه گذاری در حوزه نرم افزاری نشان نمی دهند.

وی توضیح داد مثلا در حوزه سخت افزاری ایجاد تاسیسات حجمی (مثل ساختمان سازی) مورد توجه است که بانک ها بیشتر تمایل دارند در این بخش سرمایه گذاری کنند. بخش گردشگری برای بانک ها به عنوان سرمایه گذاری در حوزه نرم افزاری محسوب می شود بنابر این تمایلی به ورود به این بخش ندارند.

این کارشناس گردشگری گفت: بانک ها تمایلی به سرمایه گذاری در بخش گردشگری از خود نشان نمی دهند و تصور می کنند در این بخش به سرمایه و سود خود نمی رسند.

وی افزود: تفکر بانک های کشور درخصوص صنعت گردشگری از یک سبقه مدیریت سنتی نشات می گیرد درحالی که بانک های خارجی اصلا چنین دیدگاهی درباره گردشگری ندارند و در این بخش سرمایه گذاری می کنند و به سودهای کلانی هم دست می یابند.

کاویانی ضرورت تغییر دیدگاه بانک ها نسبت به صنعت گردشگری را مورد تاکید قرارداد و گفت: باید بانک ها دیدگاه ها و تفکرات خود را در باره صنعت گردشگری تغییر دهند و سرمایه های خود را به این سمت هدایت کنند.

وی افزود: بانک ها با ورود به این صنعت به سود خواهند رسید و با رونق گردشگری زمینه های اشتغال و درآمد در جامعه بیشتر خواهد شد.

این کارشناس گفت: هنوز در صنعت گردشگری ایران سرمایه های مناسب ورود پیدا نکرده و چنانچه اطمینان های لازم از سوی دولت برای بانک ها برای سرمایه گذاری در این بخش ایجاد شود به رونق گردشگری، اشتعال و رشد بانک ها کمک خواهد شد.

وی به لزوم الگوگیری بانک های داخلی از بانک های خارجی در مشارکت آنها در طرح های گردشگری اشاره کرد و گفت: بانک های داخلی باید با الگوگیری از بانک های خارجی به صنعت گردشگری توجه کنند و تسهیلات ارزانی در اختیار متقاضیان قرار دهند.

کاویانی افزود: ایران از پتانسیل ها و ظرفیت های زیادی درگردشگری برخوردار است اما به تناسب این ظرفیت ها، سرمایه گذاری کافی در این بخش صورت نگرفته اگر بانک به این بخش ورود کند آنگاه خواهیم دید که سود این مشارکت به همه بخش های کشور سرازیر خواهد شد.

وی تصریح کرد دولت برای رشد گردشگری باید تسهیلات مختلف را با بازپرداخت بلند مدت دراختیار مراکز گردشگری قرار دهد تا این صنعت به رشد دست یابد.

کاویانی گفت: در حوزه تخصیص منابع به صنعت گردشگری نیاز به یک انقلاب است و بدون این دگرگونی صنعت گردشگری به رونق قابل توجه دست نخواهد یافت.

وی تصریح کرد دولت در صنعت گردشگری و ارایه تسهیلات به حوزه های نرم افزاری نیاز به بازتعریف و مهندسی دارد تا بانک ها به این بخش ورود پیدا کنند.

کاویانی گفت: بانک ها خودبخود نمی توانند تحولی در سرمایه گذاری این بخش ایجاد کنند و باید دولت در این زمینه پیشگام شود.

وی تصریح کرد مشارکت بانک ها درطرح های گردشگری باید در دستور کار توسعه گردشگری قرار گیرد و ادبیات و سیاست آنها در مورد گردشگری نیز تغییر کند.

** مقررات دست و پاگیر آفت گردشگری

در زمان حاضر نگاه بخشی و ضوابط و مقررات دست و پاگیر دستگاه های دولتی، جذب سرمایه گذاران را در صنعت گردشگری تحت الشعاع قرار داده است.

به باور کارشناسان اکنون قوانین و مقررات در حوزه ی سرمایه گذاری، بویژه وثیقه های دریافتی برای تسهیلات بانکی به بازنگری نیاز دارد.

مهم ترین معضل سیستم بانکی در ارایه ی تسهیلات به سرمایه گذاران، نداشتن دیدگاه کافی و مناسب نسبت به افق صنعت گردشگری و پراهمیت بودن طرح ها و پروژه های این حوزه است.

بوروکراسی های اداری در کشور ما در همین شرایط موجود، موانع مختلفی را از نخستین مرحله ی واگذاری زمین تا مراحل بعدی پیش روی سرمایه گذار قرار می دهد. در این شرایط بیشتر سرمایه گذاران به دلیل قوانین و مقررات دست وپا گیر از سرمایه گذاری در گردشگری استان انصراف می دهند.

اعتماد نداشتن سرمایه گذاران به بازگشت سرمایه، بزرگ ترین چالش سرمایه گذاری گردشگری است موضوعی که برای رفع آن نیاز به سیاست های حمایتی و برنامه های ریزیهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

81067501-5537457 بانک ها غایب اصلی صنعت گردشگری ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *