جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باغ گیاه شناسی مشهد

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

باغ گیاه شناسی مشهد شامل بخش‌های مختلفی از جمله باغ گل رز، قطعه آموزشی و نمایشی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، باغ میوه‌های بومی ایران، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، مجموعه نمایشی باغ صخره‌ای و مجموعه نهالستان و گلخانه‌های تکثیری است. این باغ به‌منظور حفاظت و نگهداری از گیاهان و تهیه بانک ژن زنده گیاهی، آشنایی دانشجویان و شهروندان با انواع گونه‌های گیاهی، انجام برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی، ترویج استفاده شهروندان از گل و گیاه و… احداث شده است.

باغ گیاه شناسی مشهد 800x533 باغ گیاه شناسی مشهد

برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری مشهد پیشنهاد می کنیم مطلب جاهای دیدنی مشهد را مطالعه بفرمایید.

باغ گیاه شناسی مشهد در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ با مساحت ۲۵ هکتار و ۱۱ کلکسیون از ترکیب هنر معماری و علم گیاه شناسی افتتاح شد. این مجموعه دارای ۴۴/۷۷۶ متر مربع چمن ، ۲۵۲۵۲ متر مربع گل دائم، ۱۴۹۵۰ اصله درخت و درختچه، ۱۲۳۰۰ متر مربع پرچین، ۹۵۰۰ متر مربع گل فصل و ۶۸۲۰۰ متر مربع معبر است.

%name باغ گیاه شناسی مشهد

کلکسیون گیاهان دارویی معطر

کلکسیون گیاهان دارویی معطر در زمینی به وسعت یک و نیم هکتار و با جمع آوری حدود ۴۰۰ نمونه ژنتیکی در حال حاضر حدود ۱۸۰ گونه گیاه دارویی و معطر از ۶۰ راسته گیاه در باغ گیاه شناسی مشهد راه اندازی شده است.

اهداف کلکسیون گیاهان دارویی معطر

۱- جمع آوری ژرم پلاسم گونه های دارویی و بررسی زمینه کشت و تولید انبوه

۲- داشتن جنبه آموزشی و تحقیقاتی برای رشته های علوم پزشکی و کشاورزی همچنین تعلیم و ارتقای فرهنگگیاه درمانی

۳- جنبه های کاربردی و همچنین استفاده در فضای سبز شهری

باغ رز

باغ رز نیز از دیگیر کلکسیون های باغ گیاه شناسی مشهد است که با مساحت یک هکتار ۳۰ گونه در ۱۲۰ رقم گل رز قرار گرفته است.

باغ گیاه شناسی مشهد 1 800x509 باغ گیاه شناسی مشهد

باغ صخره‌ای

باغ صخره ای یکی دیگر از کلکسیون های این مجموعه است که این مکان دارای انواع گل و گیاهان پیازی ، فصلی و صخره ای است.

باغ میوه

یکی دیگر از کلکسیون ها باغ میوه است که شبیه سازی شده از کوچه باغ های قدیمی ایران است. باغ میوه با ۱۴۰ رقم درخت میوه و ۳۰ گونه درخت غیر مثمر همانند نارون کاشته شده است.

کلکسیون نهالستان و گلخانه‌ها

کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی یکی از بخش‌های مهم است و به‌ عنوان بستر اولیه کاشت و ذخیره‌ گاه عناصر گیاهی وارد شده به باغ محسوب می‌شود. در این کلکسیون بیش از ۴۰ گونه و رقم زینتی یا تحقیقی در حال تکثیر هستند.

%name باغ گیاه شناسی مشهد

جشنواره دائمی گلهای داوودی

جشنواره دائمی گلهای داووری در باغ گیاه شناسی مشهد هر سال در پائیز برگزار می شود. که با مساحت یک هکتار ایجاد گردیده و ۷۰۰ نمونه ژنتیکی از گل داوودی از سراسر ایران جمع آوری شده است.گیاه داوودی با نام علمی Chrysanthemum spp، به خانواده Asteraceae تعلق دارد و زیست گاه این گیاه شرق آسیا و البته چین است.

تنوع بالای در رنگ و شکل و ارتفاع گیاه باعث شده تا گیاه داوودی از مهمترین گلهای زینتی محسوب شود. یکی از مهم‌ترین گل‌های دنیاست که دارای بیش از ۲۰۰ گونه و به صورت شاخه بریده و گلدانی عرضه می‌شود.گونه گیاه داوودی دارای ارقام یک ساله و چند ساله ، کم پر و پرر را شامل می شود، اوج گلدهی این گونه در پائیز و زمستان بوده و در شرایط روز کوتاه گل می‌دهد. البته گل داوودی به عنوان گیاه دارویی محسوب شده که از گل‌های خشک آن در درمان سرماخوردگی، تقویت قوه بینایی و افزایش تمرکز استفاده می‌شود.

باغ گیاه شناسی مشهد23 باغ گیاه شناسی مشهد

امکانات باغ گیاه‌ شناسی مشهد

این مجموعه علاوه بر کلکسیون‌ها و بخش‌های متعدد مرتبط، دارای امکانات تفریحی و رفاهی دیگری نیز است.

آبشارها و برکه‌ها

سه آبشار و برکه در مجموعه جای گرفته‌اند که دارای ظرفیت مناسبی برای عکاسی هستند و فضای باغ‌ها را طبیعی‌تر و جذاب‌تر کرده‌اند. دو برکه از این تعداد ویژگی خاص خود را دارند:

برکه ماهی‌های زینتی: در این برکه‌ گردشگران می‌توانند به ماهی‌های کپور و آمور و ماهی قرمز غذا دهند و از این تجربه دوست‌داشتنی لذت ببرند.
برکه ماهی‌گیری: گردشگران می‌توانند در این برکه با لنسرهایی که مجموعه در اختیار قرار می‌دهد، به ماهی‌گیری بپردازند. همچنین امکان طبخ ماهی در همان محل و صرف آن وجود دارد.

%name باغ گیاه شناسی مشهد

پارک دایناسورها باغ گیاه شناسی مشهد

این پارک از نظر وسعت یکی از بزرگ‌ترین ژوراسیک‌ پارک‌های خاورمیانه به شمار می‌آید. دایناسورهای ماقبل تاریخ با ابعاد واقعی و به‌صورت متحرک در این مجموعه بازسازی شده‌اند. همچنین راهنماهایی در پارک قرار دارند تا دایناسورها را معرفی کنند و درباره زندگی آن‌ها به گردشگران توضیح دهند.

%name باغ گیاه شناسی مشهد

باغ ماجراجویی کودک و نوجوان

این باغ در فضایی جنگلی، با حیوانات اهلی و المان‌های چوبی نظیر خانه درختی دکتر ارنست و کتابخانه جنگلی، محیطی پرهیجان و جالب را برای کودکان و نوجوانان فراهم آورده است. از تفریحات بخش می‌توان به زیپ لاین و ادونچر اشاره کرد. حضور مربیان ورزیده و آموزش‌دیده نیز علاوه بر ایجاد حس امنیت، در استعدادیابی کودکان و نوجوانان موثر است.

%name باغ گیاه شناسی مشهد

خانه روستایی

خانه روستایی باغ گیاه‌شناسی مشهد، اولین نمونه در شهر محسوب می‌شود. این خانه با فضای نوستالژیک خود، به گردشگران فرصت می‌دهد تا درکی مناسب از زندگی روستایی داشته باشند. برای بسیاری نیز این خانه روستایی خاطرات گذشته را زنده می‌کند و لحظاتی فراموش‌نشدنی را رقم می‌زند.

دهکده صنایع دستی

دهکده صنایع دستی با هدف کارآفرینی و تولید محصولات اصیل ایرانی کار خود را آغاز کرده است. آثار این نمایشگاه توسط هنرمندان هر رشته ساخته شده‌اند.

دهکده اقوام و رستوران

این بخش با هدف نمایش محیط‌های سنتی و بومی اقوام گوناگون ساخته شده است. کپر سنگی سیستانی، کپر کرمانی، سیاه‌چادر لری و عربی و همچنین سازه‌هایی از اقوام ترک و کرد در این بخش جای گرفته‌اند. گردشگران می‌توانند از صرف غذاهای سنتی در دهکده اقوام و رستوران لذت ببرند.

پیست پارک و اسکیت

پیست یا دریفت کلاب به کارتینگ شباهت دارد؛ با این تفاوت که ماشین‌ها دارای سه‌ چرخ هستند. این خودروها به‌دلیل برخورداری از استاندار‌دهای ایمنی بالا، واژگون نمی‌شوند.

کافی شاپ و دمنوش‌سرا

دمنوش‌های این بخش کاملا ارگانیک هستند و به‌صورتی ویژه سرو می‌شوند. در این دمنوش‌سرا، گردشگران می‌توانند چرخه تولید به مصرف را مشاهده کنند.

رستوران بوتانیک

این رستوران به سالن‌های نمایش با ظرفیت ۳۵۰ نفر تجهیز شده و دارای امکانات کامل سمعی و بصری است. انواع غذاهای ایرانی را با کیفیت عالی در رستوران بوتانیک می‌توان یافت.

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد

باغ مشهد در هر فصل زیبایی‌های خود را دارد. با این حال، با توجه به فستیوال‌های بهاری و شکوفایی اکثر گل‌ها، بهار می‌تواند بهترین زمان برای بازدید از این مجموعه باشد. در فصل تابستان نیز بسیاری از درختان میوه، به ثمر می‌نشینند. همچنین فصول پاییز و زمستان به‌دلیل شکوفایی بیشتر نژادهای گل داوودی می‌تواند زمان فوق‌العاده‌ای برای بازدید از باغ مشهد باشد.

نحوه دسترسی به باغ گیاه شناسی مشهد

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر

برای دسترسی به این مجموعه می‌توانید از مترو یا خودروی شخصی استفاده کنید. مترو خط ۱ (وکیل آباد به فرودگاه) را سوار و در یکی از ایستگاه‌های غدیر یا پروین اعتصامی پیاده شوید. برای رسیدن از ایستگاه غدیر به باغ لازم است کمی در امتداد بزرگراه بسیج پیاده‌ بروید. از ایستگاه پروین اعتصامی نیز می‌توانید به‌سمت جنوب بروید و وارد بلوار جمهوری اسلامی شوید تا به مجموعه مورد نظر برسید.

اگر از سمت شمال مشهد با استفاده از خودروی شخصی قصد رفتن به باغ را دارید، می‌توانید از طریق اتوبان همت وارد بزرگراه بسیج (غدیر) و کمی پیش از پایان بزرگراه، وارد بلوار جمهوری اسلامی شوید. همچنین اگر از غرب مشهد می‌آیید، از طریق اتوبان آزادی به بزرگراه شهید کلانتری بروید. پس از ورود به بزرگراه شهید کلانتری، در خروجی خیابان کوشش پیش برانید و با رسیدن به تقاطع بلوار جمهوری، به‌سمت راست بپیچید تا به باغ برسید.

باغ گیاه شناسی مشهد 2 800x528 باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

%name باغ گیاه شناسی مشهد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • زهره

    سلام
    گل و گیا فروشی هم دارن یا فقط واسه بازدیده؟؟

    ۲ آبان, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    روزی که ما اینجا رفته بودیم برای افتتاح یکی از قسمت های باغ یک جشنواره برگزار کرده بودند که خیلی زیبا و شاد بود گیاه ها و درخت هایی که در این باغ هستند در نوع خودشان بی‌نظیر هستند

    ۸ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    همه فصول اين باغ زيبايي خاص خود را دارد اما بهار اين باغ چيز ديگري است، اما باغ گلهاي اصفهان را بيشتر دوست داشتم

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    در اين باغ ۱۴۰ رقم درخت میوه و ۳۰ گونه درخت غیرمثمر مانند نارون کاشته شده.

    ۱۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    ما اینجا رفتیم،خیلی خوب بود،تنوع گلها خیلی زیاد بود

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    انواع گیاهان رو میتونیداینجا ببینید

    ۲۵ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    سلام از دیگر مکان های دیدنی مشهد کدام مناطق است؟

    ۲۴ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد