جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باغ موزه هنر ایرانی

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ بهمن ۱۴۰۰

باغ موزه هنر ایرانی یکی از باغ های زیبا و دیدنی که در شمال شهر تهران واقع شده است و در میان مردم کمتر شناخته شده است . این باغ که مساحتی حدود یک هکتار از محله خوش آب و هوای الهیه را به خود اختصاص داده، نه تنها از فضای بسیار دلنشین و زیبایی برخوردار است، بلکه از وجود ماکت های زیبای برخی از جاذبه های محبوب و مشهور کشورمان نیز بهره مند است. این ماکت های دیدنی با طراحی جذاب و خیره کننده خود بر جلوه زیبای این پارک افزوده و سبب شده اند که باغ موزه هنر ایرانی مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار گیرد .

باغ موزه هنر ایرانی از بخش های مختلفی نظیر نگارخانه، کافه باغ، کارگاه های هنری و مراکز فروش صنایع دستی تشکیل شده است.فضای دلنشین و باصفای این باغ برای دورهمی های دوستانه و ثبت تصاویری زیبا و خاطره انگیز بسیار مناسب است.

باغ موزه هنر ایرانی باغ موزه هنر ایرانی

تاریخچه باغ موزه هنر ایرانی

این باغ نخست در دوران رضا شاه پهلوی و به دستور همسر یکی از افسران ارشد ارتش به نام توران توقیفی احداث گردید و به تفرجگاه تابستانی او و همسرش مبدل شد. پس از انقلاب اسلامی ایران، این پارک که حدود یک هکتار وسعت داشت، مدت ها در اختیار خانه سینما قرار گرفت. اما در دهه ۸۰ تصمیم بر این شد که این باغ به مکانی عمومی مبدل شود. از این رو، پروژه بازسازی پارک در سال ۱۳۸۴ آغاز گردید و پس از تغییراتی جزئی در طرح و نقشه باغ و افزودن آب راه ها و حوضچه هایی زیبا، درب های آن بروی عموم مردم گشوده شد تا همه از زیبایی های آن بهره مند گردند.

باغ موزه هنر ایرانی1 باغ موزه هنر ایرانی

ماکت های باغ موزه هنر ایرانی

همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، این باغ برخلاف دیگر پارک های تهران، صرفا فضایی سبز نیست، بلکه محل نگهداری یکی از جذاب ترین کلکسیون های ارزشمند کشورمان است: ماکت های اماکن دیدنی ایران. این ماکت ها که هرکدام با ظرافت و مهارت بسیار زیادی طراحی شده اند، در دوران پهلوی و به منظور استفاده در جشن های ۲۵۰۰ ساله ساخته شدند، اما بنا بدلایلی از آن ها استفاده نگردید و به انبار منتقل شدند.

%name باغ موزه هنر ایرانی
برخی از ماکت های موجود در جاذبه های دیدنی باغ موزه هنر ایرانی عبارتند از: ماکت باغ فین، ماکت شمس العماره، ماکت هشت بهشت، ماکت نقش رستم، ماکت زیبای برج آزادی، ماکت قره کلیسا و گنبد سلطانیه، ماکت سی و سه پل و ماکت کاروانسرای مهیار. همچنین ماکت برج میلاد نیز به تازگی طراحی و به این لیست افزوده شده تا کلکسیون ماکت های زیباترین جاذبه های گردشگری کشورمان تکمیل شود. امروزه این ماکت های بسیار تماشایی چون نگینی در باغ موزه هنر ایرانی می درخشند و این باغ را به یکی از زیباترین و متفاوت ترین موزه های فضای باز تهران مبدل ساخته اند.

%name باغ موزه هنر ایرانی

سایر بخش های باغ موزه هنر ایرانی

یکی از جذاب ترین بخش های باغ موزه هنر ایرانی، کتابفروشی دنج و دلنشینی است که در نزدیکی درب ورودی باغ قرار گرفته است. با وجود اینکه این کتابفروشی آرشیو نسبتا محدودی دارد، اما برخی از کتب نفیس و کمیاب را در خود جای داده است. دیگر فروشگاه های این باغ عبارتند از: فروشگاه البسه و فروشگاه زیورآلات و اشیاء تزئینی. نکته جالب این است که در تمامی این فروشگاه ها، میزهایی وجود دارد که افراد می توانند روی آن ها استراحت کنند و از نمای زیبای پارک لذت ببرند. همچنین کافی شاپی به نام کافه کهن دیار در این باغ واقع شده که با نوشیدنی های گوارا و فضای دلنشین و باصفای خود می تواند خستگی را از تن بازدیدکنندگان بزداید و روزی بیادماندنی را برای آن ها رقم زند.

در این باغ سعی شده با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تا کنون آثار به جای مانده به عنوان نماد در فضایی سبز که یادآور ایرانی کوچک است، گردآوری شود.در گذشته باغ در اختیار خانه سینما با فعالیت های جانبی آن بوده که با مرمت نهایی در سال ۱۳۸۴- ۱۳۸۵ تغییر کاربری داده و تبدیل به موزه فعلی شده است .طرح اولیه باغ نیز به جز درخت های کهنسال به صورت کنونی نبوده و تمامی آبراه حوضچه دیوارها و نرده های اطراف باغ در سال ۱۳۸۵ مرمت شده است .

باغ موزه هنر ایرانی2 باغ موزه هنر ایرانی

بهترین زمان بازدید از باغ موزه هنر ایرانی

بی تردید بهترین زمان برای بازدید از باغ موزه هنر ایرانی، فصل پاییز است. تماشای فضای رنگارنگ و رویایی این پارک در حین قدم زدن بر انبوهی از برگ های پاییزی و شنیدن صدای خش خش برگ درختان از لذت های فراموش نشدنی است که باغ موزه هنر ایرانی در این فصل پیشکش بازدیدکنندگان خواهد کرد. البته برای بازدید و تماشای زیبایی های این باغ رویایی، هزینه بسیار ناچیزی نیز به عنوان ورودیه باید پرداخت گردد.

%name باغ موزه هنر ایرانی

نحوه دسترسی به باغ موزه هنر ایرانی

اگر تمایل دارید با کمترین هزینه و با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از این مکان بازدید کنید، باید به نزدیک ترین ایستگاه مترو رفته و به سمت تجریش حرکت کنید. پس از رسیدن به ایستگاه تجریش، از مترو خارج شده و به سمت ضلع جنوب غربی میدان تجریش (خیابان مقصودبیک) بروید. با ۱۵ دقیقه پیاده روی در این مسیر قادر خواهید بود به موزه باغ هنر ایرانی دسترسی یابید.

آدرس : تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵

%name باغ موزه هنر ایرانی

127 باغ موزه هنر ایرانی

129 باغ موزه هنر ایرانی

130 1 باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی3 باغ موزه هنر ایرانی

%name باغ موزه هنر ایرانی

%name باغ موزه هنر ایرانی

137 باغ موزه هنر ایرانی

140 باغ موزه هنر ایرانی

141 1 باغ موزه هنر ایرانی

142 باغ موزه هنر ایرانی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    جای خوب، هوای خوب، آرامش خاص حتما به دیدنش میارزه، برای یکی دوساعت وقت گذروندن قشنگ

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *