جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازی های بومی و محلی اردکان، شناسنامه دار می شوند

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ مهر ۱۳۹۶

هادی مقیمی روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا با بیان اینکه شهرستان اردکان دارای ظرفیت های بسیار خوب در حوزه گردشگری است افزود: برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی یکی از راههای احیا و ترویج فرهنگ سنتی و هویت ملی و دینی است.
وی با بیان اینکه تاکنون پنج جشنواره استانی و دهها جشنواره شهرستانی در زمینه بازیهای بومی و محلی در استان یزد برگزار شده تصریح کرد: در این جشنواره ها علاوه بر برگزاری بازی های محلی، پخت غذاهای ایرانی و لباس های سنتی معرفی و در معرض دید عموم قرار میگیرد و به نشر آیین های سنتی روستاها پرداخته می شود .
فرماندار اردکان اظهار کرد: این برنامه ها تاکنون مورد استقبال عموم قرار گرفته و انتظار می رود این بازی ها زنده نگه داشته شده و وزارت ورزش و جوانان نیز توجه ویژه ای به فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی و اهدافش داشته باشد.
مقیمی در ادامه با اشاره به اینکه فدراسیون وظیفه سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، اجرا و نظارت برحسن برنامه های بومی و محلی و ورزش های روستایی دارد گفت: در استان ها و شهرستان ها نیز هیات هایی بدین منظور تشکیل شده است.
وی افزود: هدف از تشکیل این فدراسیون و انجام بازی ها و ورزش در روستاها ، ایجاد شور و نشاط بین این جوامع است و انجام بازی های بومی و محلی و ورزش ها ، می تواند کمک قابل توجهی به ایجاد روحیه شاد در مردم روستا کند.
فرماندار اردکان با بیان اینکه روستاها محور توسعه و فعالیت زنان است و این قشر از جامعه باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند تا برخی مشکلات حل شود تصریح کرد: از دیگر اهداف فدراسیون، شناسایی بازی های بومی و محلی ، تدوین و شناسنامه دار کردن آنها و در نهایت گسترش این بازی هاست.
مقیمی عنوان کرد: زمانی که در مدیریت کل امور روستایی و شوراهای استانداری بودم با مشارکت دهیاری ها ، در تعدادی از روستاها زمین های ورزشی برای بازی های بومی و محلی در نظر گرفته شد و راه را برای شناسنامه دار کردن بازی ها هموار کرد. به گفته وی این برنامه ها به حفظ هویت ملی دینی و رسیدن به اصالت افراد منجر می شود و می تواند به انتقال فرهنگ قدیمی و بومی به نسل اینده و تربیتشان کمک کند.
وی گفت: انتخابات مجمع فدراسیون اخیرا برگزار شد و غلامرضا جعفری با رای اعتماد اعضا به عنوان رئیس مجمع ، انتخاب و قول مساعد داد به هیات های ورزشی بومی و محلی توجه و رسیدگی بیشتری شود، امیدواریم با هماهنگی های صورت گرفته این بازی ها در استان یزد رونق بیشتری بگیرد .
وسط‌بازی، استاد زنجیر باف، الک دولک، اسم و فامیل بازی ،هفت سنگ ، تخم مرغ گندیده و… بخشی از بازی‌های بومی و محلی شهرستان اردکان و استان یزد در گذشته های دور بوده است.
اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.

اردکان بازی های بومی و محلی اردکان، شناسنامه دار می شوند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد